Igår är visdomen, imorgon är hoppet, idag är livet


I morgon en underbar dag är
Eftersom imorgon alltid på hoppet bär
eftersom imorgon är alltid blank
I morgon är en underbar dag,
ända tills imorgon blivit igår,
då först förstår jag vad imorgon förmår.

Igår kan väl inte göra mig ont,
Eftersom det har ju redan hänt,
eftersom det har jag redan känt
Igår kan lära mig om det,
som kan få mig att hoppas på imorgon,

…och till slut leva för idag.

Igår är visdomen,
imorgon är hoppet,
idag är livet

En ”stilla” argumentation från vänster till höger


– Vad har du för visioner om framtiden ?

– ”Vi måste jobba mer och längre”

– ”Varför då ?”

– Jo så vi har råd att betala för sjukvård

– Sjukvård till vilka då ?

– Till befolkningen !

– Hela befolkningen ?

– Nej bara till de som arbetar och drar in pengar, det ska ju löna sig att arbeta !

– Men de är ju friska, de behöver väl inte sjukvård i samma utsträckning som sjukskrivna och pensionärer !?

– Om folk inte arbetar så kommer inga pengar in, så enkelt är det !

– Kommer in till vem ?

– Till de som arbetar så klart

– Men största delen av jordens arbete avlönar väl en liten procent av jordens befolkning … eller ?

– Men va fan eru kommunist eller ?

– vad menar du med kommunist ?

– En sån som bara ska ha och ha…. utan att behöva arbeta typ

– Aha du menar typ en som tar ut miljon-fallskärm för att ha blivit sparkad från sitt jobb efter att förskingrat pengar ? Eller kanske en som spekulerar i pengar, aktier etc

– Nej jag menar en som simulerar sjukdom, för att de är för lata för att jobba, det kostar miiiina skattepengar.

– Aha … typ Jimmie Åkesson då, som hade 70.000 i månaden medan han var utbränd?

– Men va fan han är ju värd pengarna, eru avundsjuk ? ni kommunister är bara avundsjuka på de som lyckas !

– Visste du att själva jakten på påstådda bidragsfuskare i samhällets ekonomiska bottenskikt i kostnader vida överstiger kostnaderna för det marginella fusket ?

– Äh nu har inte jag tid med dig din kommunistjäkel… nu ska jag äta biffstek, och dricka vin. Snart flyttar jag till Ungern och slipper betala skatt till lata flyktingar och parasiter… o där tar de inte emot invandrare

– Aha … så du ska inte jobba för sjukvården då ? Och du, lycka till med att komma in i ett land som inte tar emot invandrare !
smiley

– (log out)*

Så och skall jag göra dig


Mästra mig ej om vad jag klarar av
Jag är starkare och svagare än du tror.
Berätta gärna om dig,
men jag är inte du. du är inte jag.
Jag skall lyssna, jag ska säga:

”Jaha du tänker så”
”Jaha du känner så”

Och sedan berätta hur jag tänker, och hur jag känner.
Vare sig du är min syster, min bror, min far eller mor,
vare sig du är min granne, min antagonist eller vän.
Så ska jag höra dina ord, och du mina,
Men mästra mig ej vad jag kan klara av och inte,
Jag är större än du tror, och mindre än du tror,
Jag är inte du, och du är inte jag.

Säg inte åt mig vad jag måste eller borde,
För jag säger inte åt dig.
Stötta mig hellre när jag inte orkar stå,
när jag inte förmår att gå,
Stå gärna vid min sida när andra vänder sig om.
Och fira hellre med mig när lyckan är på besök,
när livet skrattar och hoppet spirar.
Så och skall jag göra dig.

Hem


Dagsljuset under 6 kilometers promenad gör gott,
syret ner i mina lungor, ut till mitt blod, till min kropp, till min knopp.

Snart knoppar det, om ca tre månader, men innan det återvänder ljuset,

Återvänder Sädesärla, flugsnappare och hussvala.
Och markens underverk, väcks sakta ur sin dvala.
Innan det, sipprar snön ner i älv och mark,
Och vårbäcken porlar i stadens park

Längtan väcks ur det som sovit djupt och tungt
Och våren lägger sig stilla och lugnt
Är längtan till kärlek starkare än tron ?
Kan den vända åter till den karga mon ?

Vilar ljuset där i mörkrets kant ?
får jag tag om det som slant ?
Ett frö som gror, en man som tror,
så stark, envis, så liten … så stor.

Talgoxen kvittrar om kärlekens namn
vågor skvalpar mot älvstrandens famn
För varje steg ökar chansen till
att hitta vägen dit jag vill

…hem

Så tänker Vänsterpartiet ang bankernas svindlerier


För er som funderar över vad som är viktigt för er till valet

Utdrag från vänsterpartiets hemsida:

Vänsterpartiet menar att bankerna inte ska ges tillstånd att
bedriva verksamhet om de inte upprätthåller kontanthanteringen. För
detta krävs en lagändring
Under överskådlig framtid kommer inget politiskt beslut att fattas om
att avskaffa kontanter i samhället. Ändå håller det på att ske via
storbankernas agerande. De har på eget bevåg bestämt sig för att det är
för dyrt att hålla och ta emot kontanter för och från sina kunder. Detta
eftersom de vet att det är lättare att tjäna pengar på användandet av
kort.


Vi har fått ett samhälle där bankerna bestämmer över om vi ska ha
tillgång till kontanter eller inte. Banker som gör svindlande vinster
och som dessutom finansierar sin verksamhet till stora delar med sina
kunders pengar – deras inlåning från hushållen överstiger deras
utlåning.”

… fast kanske några tycker det är viktigare att sänka skatter på rika, eller begränsa den invandring som gett/ger Sverige stora delar av dess välstånd … vad vet jag ?

http://www.vansterpartiet.se/lagstifta-om-bankernas-kontanthantering

alternativt:

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article20488672.ab

Kontroll över egen ekonomi medges ej !


”Köp medges ej !”

Ja men det är ju alldeles underbart.
Möjligtvis kan vi i bästa fall kalla följande för ett I-landsproblem, dvs ett problem som fattigare delar av världen gäääärna skulle tagit mot att slippa svält, bostadslöshet, sjukdomar. Men likt förb… ett onödigt problem, ett av bankerna och marknaden skapat problem.

Detta (”Köp medges ej !”) hände mig på Konsum igår, och givetvis är jag själv ansvarig för ”balanseringen av kontot”, fördela cash mot digitala pengar etc. Men jag må hålla med H.Schyffert.
Han menar på att tex persondatorn, och i förlängningen mobilen, som blivit en persondator, var lanserade som hjälpmedel för medborgaren. Men i själva verket har vi blivit slavar åt tekniken. Det är ett konstant halvtidsjobb att uppdatera appar och datorprogram, hårdvara i form av datorer och mobilenheter. Lösenord ska kommas ihåg och bytas ut. ALLT är uppbyggt för att konsumera mera. Det ÄR vår tids enda religion, nästan alla tror blint på tillväxt, konsumtion och fler arbetstimmar. Detta trots att maten blir giftigare, näringsfattigare, allergierna ökar, stress och depressioner ökar lavinartat. Stråååålande, massor av sjuka människor de kan tjäna miljarder på genom hutlösa priser på medicin. … som i bästa fall inte förvärrar sjukdomsbilden. Bilar och egentligen de flesta kapitalvaror är inte byggda för att fungera och hjälpa. De är byggda för att generera pengar till de som kränger dessa varor, och det sker genom uppdateringar, genom reparationer, genom årliga kontroller, genom nyinköp.
That’s the master plan.

Och så då bankerna…

…som själv sett till, med staternas och marknadens goda minne få omvärlden att tro att de kan göra vad de vill, slösa bort pengar gå i KK och bli räddade av staten, som i rena pengar är skattebetalarna, dvs du och jag. Det kommer nån gång i framtiden, om människan överlever sitt eget beteende, häpet undras;

”Hur kunde folket låta banker ta avgifter för det kunderna själva gör, hur kunde bankerna tillåtas avveckla hanteringen av kontanter, så att bankerna och i förlängning stat och marknad har full koll på medborgarnas inköp och ekonomi ?”

Och här återknyter jag till mitt ”Köp medges ej !” på Konsum igår.

Jag har alltså inte möjlighet att sätta in kontanter på mitt eget konto, fast jag har pengar. Och i praktiken innebär det att jag är förbjuden att hantera MINA EGNA PENGAR OCH TILLGÅNGAR !! Och framför allt är jag inte tillåten att hantera dem utan insyn av stat och bank, eller marknad (Mobilapparnas spioneri över våra köpvanor, och sökvanor)

När jag senast bytte kontokort på Nordea, så blev jag förhörd av banktjänstekvinnan, ett regelrätt förhör om mina ekonomiska vanor, insättningar, plats, uttag, storlek på dessa etc. Och på frågan om insättning svarade jag att jag inte får sätta in mina pengar, ni tar ju inte emot

”Jo i Sundsvall”

svarade hon som en korsning mellan en trotsig treåring och en rättshaveristisk marknadsliberal. Trots att hon säkert förstår det absurda i att jag skulle åka 12-15 mil för att sätta in pengar. Och speciellt eftersom jag då måste cykla dit.

Så nu stod jag där med skägget i brevlådan utan pengar på kontot. Just i detta falla kunde jag aningen generad gå hem och hämta pengar, sen tillbaks till Konsum och ”lösa ut” mina varor. Som sagt var, delvis självförvållat. Men det är inte mitt fel att jag inte tillåts hantera mina egna pengar. Och nu visste jag att ett autogirobetalning väntade för spotify.

”Ja men det är väl bara att återskapa Spotify premium sen”
kanske nån säger

Ja visst ! i teorin, och i de bästa av världar, kanske det är så enkelt. Men i verkligheten hos den vanlige medborgaren, ser det annorlunda ut. Sist det hände, tog det 2 månader, och 50 samtal med sk tekniker och support, från designerade 20-30-åriga telefonsvarare. Och utan kompensation får jag väl tillägga.

”Ja men måste du ha Spotify då ?”
kan nån tycka

Nej, måste inte, men jag har i likhet med många gjort mig beroende, när jag gjorde mig av med LP-skivor och CD-skivor. Och utöver det har jag ju faktisk, tro det eller ej betalt för en tjänst. Likaså med bankerna, de tar ju betalt för tjänster, men utför inte tjänsterna, som tex INSÄTTNING AV MINA EGNA JÄVLA PENGAR

Åtgärd

Så då ringer jag runt, frågar jag runt bland vänner, bekanta och grannar om jag kan ge dem kontanter mot att de sätter in pengar från sitt konto till mitt konto, allt för att bankerna vars affärsidé är att hantera pengar, vägrar hantera pengar.
Några av vänner och grannar förstår alldeles förståeligt, initialt inte varför jag vill jag vill göra denna ovanliga transaktion. En del har inte Svisch (vilket numer oxå kostar pengar, per transaktion) Nån enstaka verkar tycka det är besvärligt. Men jag fick 2 napp till slut. Och nu på morgonen kom en av dem hem till mig och fick en 500-kronors sedel av mig… så här ser de utför er som inte sett kontanter på länge:

…. och snart så här:

Snart är de kanske museiföremål.

Och sedan plingade det på min mobil, och mina 500 kr blev digitala. Så nu kan ingen råna mig på dessa 500 kr på gatan här utanför. Men med lagom dos otur, och en dos nutidsteknik, så kan nån på, låt oss säga Filippinerna eller i USA el Ryssland stjäla dem, utan att jag kan springa efter dem.

Nåja … det positiva var att jag fick besök en stund

Dagens skratt


I kölvattnet Moderaternas ledare Kindberg Batras utspel om samverkan med SD, uttryckte sig en moderat politiker oerhört komiskt.

”Sverigedemokraterna sätter människa mot människa, det är emot vår värdegrund”

Jo jävlar ja herr Moderat, det är det hela er värdegrund bygger på, gör det dock på social och ekonomisk basis till skillnad från SD som gör det på nationell och religiös.
Ojämlikhet som ojämlikhet säger jag !
smiley

På spaning bland de inhemska folkvandringarna


12 burriga minusgrader… brrr
Det har sina fördelar att bo i Ångermanland
smiley
….och nackdelar.

Jag flyttade till Sollefteå vintern 86-87, och gick inom de första veckorna här min första promenad med Morbror Rolf, i 39 minusgrader från Nipstan till Krokvägen.
Flyttar man inte söderut direkt efter det, … ja då blir man nog kvar. Nu har ju jag mina rötter här i Ådalen, så det spelar väl in också.

Jag har emellertid efterhand upptäckt att jag ganska ofta finner hitflyttade Stockholmare som på något vis, aningen mer coola, harmoniska,… och mindre skvallriga, än många småstadsbor, och landsortsbor. det är ingen slump tror jag, de som valt bort Stockholmsstressen har gjort det av en anledning (Det finns iofs ALLTID, undantag)

Detta är upptakten på denna lätt fördomsfulla och högst ovetenskapliga spaning. Men kan hända med uns av sanning att finna. Och glimten i ögat.
Observera att detta främst gäller de Stockholmare som valt att lämna Stockholm, inte de jetsetare till karriärmänniskor som inte känner till att alla deras pengar produceras av norrländsk arbetskraft och norrländska naturtillgångar.

Och sen beror det på vad man lägger in i ordet ”skvaller”
Den typ av skvaller som är av godartad karaktär, är som en inföding med rätt hävdade, kittet som håller samhället samman. Det ”skvaller” som gör att vi bryr oss om varandra, att vi inte blir helt bortglömda och ensamma, vilket är betydligt lättare att bli i storstad utan ”skvaller”. Eller om vi kanske ska kalla det ”sammanflätande, inkluderande nyfikenhet och intressevisande”

Tyvärr så är den elakartade typen av skvaller oxå vanligare förekommande i små orter, den som kanske ist för skvaller borde heta ”förtal” och inte har för avsikt att ens beröra sanningen om skvallerobjektet, utan snarare är själva avsikten att sänka objektet, ofta utifrån att den som förtalar känt någon form av avog till denne. Man vill hämnas helt enkelt.

Den andra riktningen av den inhemska folkvandringen, är ju då norrlänningar, Sollefteåbor som flyttar till Stockholm. Många gånger känner dessa vid flytten söderut, förakt mot den ort de växt upp i, utöver nödvändigheten att få tag på ett jobb och en försörjning, vilket pga förd urbaninserings- och kapitalistisk politik, är lättare att komma över i Stockholm. ”Den här jävla hålan” och ”Det hände ju inget här” säger de sittandes med armarna i kors. Om någon av dessa skulle lyckas karriärmässigt och ekonomisk i Stockholm, blir de dessutom snobbigare och drygare än vilken infödd silverskeds-Östermalmstant som helst. Men annars är det norrländsk arbetskraft som finansierar Stockholms urbana jetsetliv. Några av dem har glömt sin Ångermanländska dialekt på två veckor, när de ringer hem till mor och far, och inte förstår vad de säger längre, samt har tappat bort vokalen ”ä” ur sin vokabulär. ”Se reven vi vegen” (två veckor).

Em bekant till mig som är av de enligt mig sympatiska harmoniska Stockholmare som flyttat till Sollefteå, berättade om att när han bodde i Solna och skulle flytta därifrån, erbjöd en ung Sollefteåbo den lägenheten, så dög det inte, för denna småstads ville bo i Gamla Stan.
(smiley!!!!????) … apropå …..

Sen att Kindberg Batra en gång yttrat att ”Stockholmare är smartare än lantisar”
bevisar ju åtminstone just i det fallet, att så inte var fallet.

Men jag känner oxå gott om trygga Ångermanlänningar, fina goda människor, som faktiskt aldrig förtalar, men ”sammanflätar, inkluderar, är nyfikna och visar intresse” Som vid motvilligt besök i storstaden sätter sig och ler åt storstadsborna när de skyndar fort till tunnelbanan, fast det går ett nytt om tre minuter om de missar tåget.

För att fika med en kompis i Stockholm, så behövs inbjudningskort och kalenderanteckning. Här står kaffepannan på ständigt, och fikat är inte längre än 5 minuter bort. På landsbygden långt utanför Sollefteå, tar det minst tre generationer innan inflyttad Stockholmare, upphör kallas för Stockholmaren… typ som invandrare många ggr förblir invandrare i vissa svenskars ögon, i flera generationer.