Fikonspråket – Påfyllning i ordförrådet 2


Fikonspråk ~ 1; svårbegripligt fackspråk, högtravande kanslispråk, yrkesjargong, jargong, rotvälska, mumbojumbo, rappakalja. 2; Fikonspråket är också ett kodspråk grundat på korsvis omkastning av ords stavelser.

Altruism ~ medmänsklighet, oegennytta, osjälviskhet (motsats till egoism[förtydliga]), är att hjälpa andra utan att önska något i motprestation.

Civilsamhället ~ är den del av samhället där människor hjälper varandra utan inblandning av staten.[1] Exempel på aktörer inom det civila samhället är individer och olika privata sammanslutningar såsom välgörenhetsorganisationer, kyrkan, koloniträdgårdar, hembygdsföreningar, idrottsföreningar, privata stiftelser och andra institutioner som inte är offentligt finansierade.

Kommunitarism ~ är en filosofisk åskådning såväl som en politisk ideologi som uppkom under 1900-talet i USA. Den kännetecknas av ett motstånd mot vissa aspekter av liberalismen och förespråkar ökat utrymme för det civila samhället. Kommunitarismen är ideologiskt och filosofiskt besläktad med konservatismen.

Sambeskattning ~ innebär att makarna i ett äktenskap vardera beskattas för hälften av den sammanlagda inkomsten. Detta kan sänka den totala skatt de betalar genom att partnern med högre inkomster får lägre marginalskatt.

I Sverige slopades sambeskattningen av inkomster i en skattereform 1971.[1] Sambeskattning av förmögenheter avskaffades 2007. Detta innebär att Sverige tillämpar särbeskattning, det vill säga avsaknad av sambeskattning.

Statsindividualism ~ är en ideologi grundad i en allians mellan staten å ena sidan och en fri individ å den andra sidan. Den statsindividualistiska principen växte sig stark i Sverige under 1960- och 1970-talen genom reformer som införandet av särbeskattningen, uppbyggandet av daghem och förskolor, allmänt studiestödssystem. Nästan alla våra välfärdssystem är kopplade till den enskilda personen, inte till familjen eller till arbetet som är så vanligt i andra västländer.”

Frivolös ~ Oseriös

Samhällskontrakt
~ (har inte fått grepp om ordet än, hjälp mig gärna förklara)

atomisera ~ finfördela, pulverisera

Kosmopolitism
~ ”världsmedborgarskap, världsmedborgaranda”, är åsikten att hela mänskligheten bör betraktas som ett samfund av lika berättigade medborgare, utan hänsyn till skiljaktigheter i ras, nationalitet och religion.

pregnans ~ uttrycksfullhet, uttrycksskärpa, kärnfullhet

Är du fångad i ”friheten” ?


Är vi fångar i det som enligt mig felaktigt kallas för ”frihet” ? ”Vad är frihet ?”
En riktigt viktig fråga som man egentligen bör tänka till ordentligt på, men som nästan ingen orkar fundera kring, så länge man själv har det bra.

Finns det en enda definition på ordet ”frihet” ?
Vad är frihet för dig ? Vad är frihet för mig ?
Ordet är utan tvekan missbrukat av högerpolitikers snäva och missvisande definition på ordet frihet. Ett ord vilket de upprepat som ett papegoja-likt mantra i decennier, och fått en majoritet att undgå ifrågasätta vad de menar.
Frihet inom vad ? Frihet för vem ? Frihet till vilken grad. Det är bekvämt att luta sig bakom ett ord på det viset utan att ifrågasättas av opinion och folket. Bakom fasaden av mantrat ”frihet för individen” kan man ta ifrån massor av människor deras frihet, utan att ens bli ifrågasatt. Eftersom de ”är för frihet” . Och det har länge tagits ifrån massor av frihet från många människor, då främst marginaliserade grupper, i utsatta situationer.

Är det verkligen konsumentfrihet att ha 100 olika schampoflaskor att välja mellan, när du egentligen inte kan göra ett val utifrån de fakta du skulle vilja bedöma dem utifrån, eftersom det är för många, och inte ens informationen på flaskan nödvändigtvis är tillförlitlig ?

Är det verkligen konsumentfrihet att köpa dyra partytält, som inte finns reservdelar till, och måsta kasta massor av helt riktiga, hela funktionsdugliga tält-delar bara för att EN del, tex duken gått sönder ?

Är det verkligen en fri värld, ett fritt land, när 1% av befolkningen äger 50 % av tillgångarna ? Och miljarder lever i fattigdom ?

Vi har blivit slavar under konsumtion, och även om vi som medborgare försöker bryta den nedbrytande konsumtionsspiralen, så tillåter inte kapitalismen, marknaden oss att göra det, det är inte praktiskt genomförbart. Konsumtionen, tillväxten, och miljonärernas agenda går ALLTID före människan, hälsan, fritiden, livet, miljön, klokheten. Den skenande oreglerade marknadsekonomin styr allt i våra liv. Gratis appar i mobilen, är gratis i kontanta kronor, men kostar i integritet, reklam, personlig frihet, riktig frihet !

Konsumentsamhället premierar inte smarta miljöval, ej heller privatekonomiska val.
Det går ut på att lura kunder så effektivt som möjligt, tro att det är kvalitet men varor får inte hålla för länge. Jeans som håller i 20 år är marknadsekonomiskt självmord. jeans som håller 2 år, med tufft märke, och modeförändringar som styrmedel till mer försäljning skapar större soptippar, mer miljöförstörande industri, och mer pengar i fickan på miljardärer, men inte mycket i fickan på sömmerskan. Sådan är kapitalismen. Sådan är den politik nästintill hela västvärldens marknad har KÖPT av politiker. Lögnaktiga förpackningar får oss att betala mer och mer, för mindre och mindre. Köttindustrin skulle få den mest grönsakshatande personen att kräkas, om de satte sig in i vad vi egentligen håller på med.

”Djurens Rätt skapar en hetsdebatt mot bönderna” …är Svensk fågels svar på kritiken från Djurens rätt att 190.000 kycklingar per år dör enkom under frakt.
Grönsaksindustrin är likväl skadeskjuten av marknadsekonomins galna drivkrafter. Det som är skadligt för människor, är billigt att producera. Giftbesprutning av matvaror, ger mer pengar och lägre produktionskostnader. En besprutad gurka kostar 15-20 kr kilot, men en ekologisk gurka kostar 60 kronor kilot i marknadsekonomins värld.

Kunskap hos folket är makt, därför leder okunskapen om dessa frågor om politik och marknad till avdemokratisering… mot global kapitalistdiktatur utan nationella gränser.

Är vi verkligen fria ? På vilket sätt ? när vi är övervakade, inte kan handla utan att storebror ”marknaden” vet om vart vi handlar, hur ofta vi handlar ? När bankerna blir misstänksam mot dig om du har för mycket kontanter, när bankerna kontrollerar varje krona du har, och tvingar dig betala avgifter, eftersom det snart är omöjligt, nästan olagligt att inte ha sina pengar i digitalt format på banken. De kan göra vad de vill med våra pengar, de kan göra vad de vill med våra liv…. kraschar de, betalar vi utan att kunna påverka det deras förluster via skattepengar.

Är vi verkligen fria ?

…eller är vi fångar i en påstådd frihet ?

Lite så här har jag det nu för tiden

Ovan: En oftast skinande ren diskbänk, den belamras max under en dag
med bråte och för-sköljd disk. En stor förändring som började för några
månader sedan.
Och jag ”snålar” på ”CIF” (hette ”VIM” när jag var liten) Jag bara vänder uppochned på flaskan över diskbänken utan att klämma på den, endast nån droppe kommer ut, och räcker mer än väl. Den kommer att räcka tills jag blir 140 år gammal 🙂

Ovan: Musikmönstrade tyget gjorde sig fint på kökssoffan, bredvid nyslipat och nylackat köksbord.

Och har man nylackat bord, vill man skydda utan när man rensar färgande blåbär.

Omstrukturerat ALLA skåp i lägenheten, men denna förändring /inringat med rött, datumet skrivet med tusch, på kortsidan förpackningen), gjort i kväll, ska förhoppningsvis hjälpa mig att använda torrvaror INNAN datumet gått ut. Vilket varit ett stort ”slösproblem” för mig förut.

Hylla ovanför köksdörren i köket, för att få undan olika städmedel… (compact living)

Det här blev bara snyggt 🙂

Min djungel, som jag förvisso for fram med en machete nyligt och röjde så man såg ut genom, nyputsade fönster… ja just det, första gången på flera år jag gjort det åt mig själv 😉

Musikavdelningen

Min afrikanska sambo, går genom ”djungeln”

Eftersom man ofta äter vid datorn eller TVn (samma skärm för mig) så blev det vaxduk där så det gick att hålla rent

Nytillskottet att frysa bär i

Gaaaaaahhh !!!!!!


Vetekudde att värma eller kyla, bra för kropp och själ.

Allt detta inom 35 kvadratmeter

Aldrig ska jag glömma de orden far


Hallå där pappa !

Hur är det där uppe bland molnen ?
Om man skulle ha tron att det åskar när gud(arna) blir arga, ja då lär det varit lätt irriterat antar jag, i himlen. För här har det åskat så det står härliga till. Och regnet har öst ner i omgångar. Tacka chiefen för det !

Livet går vidare nere på jorden far.
Jag plockar bär och rensar själv nu far. Moster har ju flyttat närmare sin dotter, och verkar trivas. Förut under några år, så plockade jag själv, och vi rensade tillsammans. Och hon kokade sylt och saft o dylikt. Nu blir det till att köpa saft-attiraljer o koka svartvinbärssaften själv. Det ska nog gå bra far. Sedan tidigare kan jag ju koka sylt o mos.

Saknar dig far !
Jag är inte perfekt, och du var inte perfekt,
men jag saknar ändå att ringa dig och prata,
Vi löste inga världsproblem. Vi drog dåliga vitsar,
vi pratade musik, och du drömde lätt naivt om ditt Ångermanland,
drömde om att flytta tillbaka.

I all din bräcklighet och litenhet, var du oxå stor, varm och kärleksfull far.
Ibland sårade du ganska plumpt. Men du sade också meningar och ord som jag än idag blir styrkt och rörd av. Som när Faster Karin ville att du skulle komma till henne i Arvika, när jag bestämt med moster, då sa du:

– ”Jag är där Tomas är ”!

Aldrig ska jag glömma de orden far.

Ser ni ner på jordelivet, precis som i vissa amerikanska Hollywoodfilmer far?
Eller flyter ni bara omkring i harmoni och lycka och äter Filadelfia-ost ?
Hur som helst…. jag vill bara låta dig veta att det går bättre och bättre.
När det kommer till självrespekterande beteende, så får jag nog mvg far.
Men fortfarande känns hjärtefrågor svåra far. Svårt att våga känna något positiv, kärleksfulla vänliga gester, vill inte nå riktigt ända in far.
Men tid måste få gå, livet går vidare och troligt kommer det mer och mer glimtar av hjärtlig glädje, och stråk av värme når ända in.

I morgon blir det iaf lite golf, och lite boule….
lär starta dagen med havregryn, russin och blåbär

Gonatt far !…. hoppas det dröjer innan vi ses, trots att jag saknar dig

Fyll med luft !

Fick punktering på cykeln härom dagen. Fixade den idag.
Och nyss fick jag ”punktering” i humöret. Men jag får göra med punkteringen på humöret, som med punkteringen på cykeldäcket. Jag får kolla vart det läcker, täta det och fylla med luft. Det vill säga metaforiskt för att andas djupa andetag, fylla lungorna med luft. Sen är det bara att ”cykla” vidare. Det kommer alltid finnas vassa stenar och höga kanter att punktera däck, likaväl som humör. Men de e bara att laga och pumpa ny luft !

Punkterad cykelreparationsekonomi


Det finns ett ställe i Sollefteå ”centrum” som är riskfritt för punktering på cykeln, och det är gågatan, där det är förbjudet att cykla.
smiley

För där krossas det förvisso glas på på ”Apburs-festivalen” (Laxfestivalen) oxå, men där sopas det alltid upp tidigt nästa morgon eftersom det bedrivs handel där. Men är man då laglydig, och cyklar Järnvägsgatan eller genom parken under sommarhalvåret, ja då kan man räkna med ett antal punkteringar per sommar. Jag har för mig min vän G har fått 5 st en sommar. 2-3 redan i år. Själv har jag ”bara” fått 2 st i sommar.

Än har jag inte sett nån vakt som reagerat vid glaskross under Apburs-festivalen. De står med armarna i kors och ser hårda ut i alla fall. Men det är klart att ”barnen” (14-75 år gamla) måste få krossa glas, det är ju ”fest”. Och ”Jag var ju full” vilket brukar ursäkta de mest vidriga beteenden i Svea rike, otrohet, tafsning, förolämpningar, slagsmål och stölder. Så varför inte glaskross. Om det hade gjorts undersökningar om glaskross per capita, så ligger Sollefteå 1a (gissar jag)
smiley
Kanske man kan få nån slags punkeringsersättning från kommun ?

I alla tider har jag fixat mina punkteringar själv. Den ”nya” cykeln är förmodligen jättelätt att lossa och montera på däck, men den trilskas när just jag ska göra det. Förra gången lyckades jag böka så växelinställningen for åt skogen = 170 kronor hos Öhman. Slangar kostar 60 kr styck, men jag vet inte vad han tar för att byta slang och montera av och på däck. Hur som helst måste jag som cyklar långt hemifrån ibland bemästra däckmontering/slangbyte ute på landsvägen.

Nu idag lyckades jag faktiskt med montering av däck (att byta slang är i sig inget problem) Först testade jag innan jag köpt ny slang, och sedan efter att ha köpt och bytt slang. Och utan att egentligen förstått hur jag gjorde, så lyckades jag. Om nån frågar hur jag gjorde, blir svaret ”ingen aning” eller ”möckle på lite tiss e gick bra” Det var alldeles som när jag försökte få dit det, fastnade det och tog emot överallt, men när jag höll på att ge upp, så ramlade det på plats för egen kraft.
smiley

Nu mår jag rätt gott för stunden när jag lyssnar till finsk obegriplig musik på Spotify (den har fått en egen lista hos mig)och hör hur regnet äntligen kommer i nå mängder som åker ner i marken och gör gott för växtlighet och bär. Igår efter regnet var det en fröjd att springa sent på kvällen, endast 14 grader, vilket är skönt åtminstone vid löpning.

Det här är bara accepterad idioti


Så, nu har jag lugnat ner mig, så nu kan jag tänka klart när jag skriver.smiley

”Jag är kvinna. Det innebär många saker. Det innebär att jag får mindre
lön för samma arbete. Det innebär att jag löper större risk att inte få
den vård jag behöver. Det innebär också att sannolikheten att jag kommer
att utsättas för våldtäkt i Sverige är en på fyra”.

Så inleder Dana Pourkomeylian, ”Socialliberal” samhällsdebattör och juriststuderande en debattartikel i Aftonbladet Detta är ett typexempel på vad man numer kallar ”Identitetspolitik” Detta är inte utpräglat för feminism, eller kvinnor, även om bägge dessa grupper ingår under det samlingsnamnet. Men jag opponerar mig mot all typ av ”cyklopism” dvs trångsynthet och enkelspårigt tänkande, vare sig det gäller extremfeministisk könsegoism, främlingsfientliga, nationalistiska villfarelser, eller kapitalistisk kortsiktig trångsynthet.

Jag tycker väl att det borde tillhöra vanligt vuxet beteende att åtminstone försöka tänka utanför ramarna, åtminstone öppna ögon och öron för andras tankar, innan man bestämmer sig för en åsikt. Den som inte har förstått sambandet mellan den liberalism, och lägre kvinnolöner, borde nog fundera lite kring detta. Och den som pratar om sämre vård för kvinnor, bör nog fundera över subventionerad mammografi kontra prostatacancerundersökningar, bröstcancergalor etc etc och manlig överrepresentation i självmordsstatistiken. Givetvis vet jag att det vårdområden där kvinnor får sämre vård statistiskt sett än män. Delvis pga att forskningen är baserad för män. Men jag har TVÅ ögon och kan se med bägge. För mig är orättvisor fel vem det än drabbar… men tydligen inte så för alla.

Och så till det denna artikel i första hand handlar om: Män och våldtäkter. Dana upprör sig i likhet med flera ledande feministiska journalister och opinionsbildare, över ”inte-alla-män-mantrat”. Dvs man menar att män, även de 99 % som inte begår våldtäkt frånsäger sig ansvar när vi påpekar att det inte alls är ett manligt problem med våldtäkter, för det är det inte ! Det är ett samhällsproblem ! Det är ett uppfostringsproblem. Och mig veterligen ingår kvinnor och män båda två i samhälle och uppfostran. Men inte enligt feministisk journalistik…. och kändis-twitter. Men detta kommer nog aldrig nå informationscentra hos arga feminister.

Ja men va f-n ere frågan om ? Tror inte dessa människor, att vi, en majoritet av män är lika förbannade på våldtäkter som begås ???!! %¤/%¤¤%&%)
Och vad vill de göra åt det ? ”Samtyckeslagen” är ju bara ett tandlöst slag i luften, alternativt, om den skulle verkställas i praktiken, så kommer det uppstå enoooorma problem med bevisbördan. Man kan ju iofs tycka som den kvinnliga programledaren som tyckte att våldtäktsanklagade skulle måsta bevisa sin oskuld, dvs omvänd bevisbörda. Dilemmat med det är att om jag anklagade henne för att ha stulit 20.000 kronor av mig, och vi skulle använda omvänd bevisbörda, så skulle hon behöva bevisa inför rätten att hon INTE stulit pengar av mig. Och låt oss då säga att hon inte har stulit pengarna, så blir det ju ändå omöjligt för henne att bevisa detta. så med hennes för6slag på rättssystem, skulle hon bli skyldig till brott utan att ha gjort nåt fel…. hon kunde ju inte bevisa sin oskuld.

Och då ska vi ändå ha i åtanke att stöld av 20.000 kronor måhända inte ses med blida ögon av nära omgivning. Men det går att överleva rent socialt… prova då tanken på anklagelsen om våldtäkt, hur den går att överleva socialt. Är det värre socialt straff att bli oskyldigt misstänkt än att råka ut för en våldtäkt ?


För den jämförelsen kommer extrema manshatare som Zara Larsson med (Ja jag har rätt att kalla henne för manshatare eftersom hon själv helt öppet gått ut på twitter och sagt att hon ”hatar, hatar, hatar killar”) Givetvis är det en idiotisk jämförelse av Zara eftersom hon absolut inte blivit utsatt för de anklagelserna och inte vet vad det innebär, och uppriktigt sagt skiter i det, huruvida män lider, till vilken grad de lider eller om de ens är skyldiga, för vi är ju skyldiga även om vi inte gjort nåt fel. Det räcker inte att 99 % inte begår våldtäkter, det räcker inte att 99% tycker det är fel, för vi bär på nån slags potentiell våldtäkts-gen enligt Zara och Dana och många extremfeminister. Huruvida Z själv blivit utsatt för våldtäkt eller övergrepp framgår inte. Men jämförelsen är absurd och konstig, och ett hån mot alla våldtäktsoffer dessutom.

”Faran ligger i grund och botten i mansrollen, inte i kulturen. Den mansrollen delar alla män gemensamt – oavsett varifrån han kommer.”

Det är intressant att ett myller av feministiska journalister, kändisar och tyckare kommer undan med såna här ABSURDA uttalanden i media. Och ingen bemöter påståendena ens… Ingen politiker vågar, då det vore ett större politiskt självmord än att värna om ekonomiskt utslagna människors rättigheter. Här säger hon rakt ut att alla män är våldtäktsmän, det ligger i vår mansroll säger hon. Det är märkligt, för då följer 99 % av männen inte den mansroll hon tilldelar oss.

”Mord, våld, sexuellt våld, övergrepp mot barn, krig och terror har alla en sak gemensamt och det är inte en viss kultur. Det är inte en religion. Det är det faktum att förövaren i största majoritet är man.”

Här har Dana glömt att 40 % av misshandel mot barn enligt brå begås av kvinnor.
Och då har man inte ens beaktat mörkertalet på män som misshandlas i hemmet av kvinnor, för tänk er reaktionen om en fullvuxen man polisanmäler detta ??!!
Man har inte beaktat mörkertalet för kvinnor som begår övergrepp på barn. Om det ens räknas som övergrepp när kvinnor gör det. Jag förstår uppriktigt sagt inte hur ni är kopplade uppi hjärnan Zara och Dana.

Nej Zara och Dana, varken män eller kvinnor är roten till allt ont i världen. Inte ens feminismen vars ursprungliga mål och trovärdighet ni fullständigt underminerar.
Ni gör feminismen en otjänst !

http://www.aftonbladet.se/debatt/article23232367.ab

Ta ett djupt andetag el två – Jag kan inte förändra världen,men jag KAN fixa frukost !


(var nyss på väg att skriva lång arg, djuplodande blogginlägg)

Andas djupt Tomas, ta ett djupt andetag.

Du kan inte förändra världen, vare sig rasister eller gnidna, samvetslösa kapitalister som bokstavligen går över lik för pengar Ej heller folk som som Dana (artikellänken) som anser att kvinnor inte tillsammans med männen, har ansvar över samhället, och att män är roten till allt ont. Du kan inte förändra det Tomas …. vad du än skriver, hur giftigt du än skriver, hur klokt du än skriver.

Ta ett djupt andetag Tomas och låt Dana Pourkomeylian leva i sin snedvridna världsbild om män och kvinnor, skuldfrågor, selektiv statistikläsning….
Jag tar ett djupt andetag, och ger blanka f-n i Dana….

Jag kan inte få Dana på sundare tankar oavsett vad jag skriver, men jag KAN fixa frukost och mätta min egen mage, det ligger inom min makt !
smiley

(Det blev havregrynsgröt med russin o blåbär i)smiley

Hållbar generositet – och ”Inte-fällan”


I am better than they are – I really am !

Först när jag började skriva ned stödord på anteckningar, på mobilen
till detta blogginlägg, så hamnade jag i ”inte-fällan”, eller
”noll-fällan”: Jag ska utveckla vad jag menar med det. Till en början
kanske första underrubriken låter väl kaxig, eller självglorifierande. Och det är
meningen också…. och jag ska utveckla vad jag menar med det också.

I am better than they are – I really am !
Jag tänker att i vissa fall är det faktiskt på det viset. Det händer ibland att människor dömer andra människor utifrån rykten. Jag gör faktiskt inte det. Helt fördomsfri är ingen, inte jag heller, men från att ha vissa fördomar, till att i tal göra dem till verklighet, och dessutom agera på fördomarna, är det stor skillnad. Som en del i ”the rise of Kai-Tomas”, så ställer jag mig över sådant beteende, jag ställer mig över den typen av människor. Ergo… I am better than they are – I really am !
När man gör något bra, skall man erkänna sig ”skyldig” till det 🙂

Som kategorin antyder: ”Att resa sig” jobbar jag på att just resa mig, från absoluta botten. Och jag har kommit långt, men likt alla andra kommer man aldrig ända fram, man blir aldrig riktigt färdig….. och det är liksom meningen att det ska vara så.

Jag började som sagt var först inlägget med ”inte-fällan”, men kom genast på bättre tankar och skriver kreativt, förändrande, bejakande ord, istället för att beskriva det som varit, hur jag varit, hur jag gjort, och på så sätt cementera det. Eftersom hjärnan inte klara av ”icke-information”. Hjärnan är som en dator på det viset, med ettor och nollor. Ström på, eller ström av, lite förenklat.

Ett exempel på ”inte-fällan” är om du spelar minigolf, och haft en tendens att på en viss bana missa åt vänster, och tänker ”slå inte bollen till vänster” så kan jag garantera att en absolut majoritet av slagen kommer att hamna till just vänster. För hjärnan fungerar inte icke-information, hjärna hör bara ordet ”vänster”. Alltså är det bättre att föreställa sig hur bollen ska gå, se linjen framför sig, och mata informationen till hjärna om hur bollen ska gå. Dvs typ, ”ström på” eller ”1:or”
Man måste alltså säga hur bollen ska slås, inte hur den inte ska slås.

Och så är det nog lite med livet faktiskt.

Just nu agerar jag mer egoistiskt, på så vis att jag utgår från att se till mina grundbehov, min vilja i mitt liv, något som kan låta främmande för många, för att de gör det per automatik, utan att tänka på det. Som exempel städar jag aldrig hemma för att det ska vara fint när nån kommer hit, om nån kommer hit. Jag gör det av respekt till mig själv.Precis som alla andra, bara det att det går per automatik för många. Återigen, vetskapen om min egen vilja, och rätten att följa den,ÄR min största insikt. Nu kan ju viljan ibland gagna andra. Men jag inser att jag ALLTID har ett val, att både välja och välja bort. Ganska basic för många… men för mig är det en liten inre revolution, på ett bra sätt.

Mitt i all detta på papperet egoistiska förhållningssätt, kan jag fortfarande vara lika hjärtlig. Men nu är det ”sustainable/hållbart” … minskar kraschrisken.

The rise of Kai-Tomas !!
smiley