Den blicken


Det är först när livet känns underbart i sig,
först när sommaren är över.
Och först när jag ser en vacker, förälskad kvinna le
med hela sitt, ansikte, hela sin själ och kropp,
mot sin älskade…..

Det är först då jag kan unna mig att längta efter,
och sakna kärleken, och sällskap av en vacker blomma
som ser på mig med beundran och kärlek.

Alla underbara danser i sommar, all god mat jag ätit,
all medmänsklig kärlek jag haft ynnesten att få ge…
räcker helt plötsligt inte till.

Är det någon jag dansar med,
som kommer se på mig så någon gång ?
Eller är kommer en förälskelse vid första ögonkastet ?
Blir det en väns, vän som till slut ser mig,
och ger mig sin tid ?

Eller är det bara naiva drömmar,
att för mig tro på, och längta till kärlek ?

Jag har drömt om den blicken,
som ser rätt in i mig,
som talar om för mig
att jag kommit hem till sist

Bara så ni vet det, kära väljare, så är ni på väg att välja samma politik som rådit under 8 senaste åren

….
Det är en märklig så kallad demokrati i Svea Rike.
Och människor är en underlig art.

En krönikör i Aftonbladet skriver om vänsterpartiets som ”långa skägg och smala byxor” ist för att belysa partiets politik. Det är en klassisk hållning för alla som håller hårt i sin feta plånbok av rädsla för att dela med sig, inkluderat socialdemokratiska partiet och dess påstådda organ.

Aftonbladet en tidning som vissa naiva skaror fortfarande tror är en socialistisk tidning. Om man tittar på en av bladets huvudkröninkörer, Lena Melin, så är det uppenbart för varje människa som ännu klara av att tänka själv (tyvärr verkar den skaran vara alltför liten) att hon är en klarblå moderat.
Och att tidningen är lika blå som moderaternas partistämma.
Lena Melin fortsätter att linda bomull runt moderaterna i sina krönikor. Nu senast påstod hon att det inte var Reinfeldts fel att främlingsfientliga Sverigedemokraterna ökat i stöd. Ha då i minne hur fru låtsassosse. sågade hälsenorna av Socialdemokraten Juholt i krönika efter krönika.

Det LIGGER ett STORT ansvar som vilar på moderaterna, när det gäller främlingsfientlighetens frammarsch. Men det beror inte i första hand på Reinfeldts ekonomiskt snedvridna uttalande om ”kostnaderna” för invandringen, i ett fatalt försök att verka solidarisk. Nej det beror naturligtvis på hans politik som konstant ökar klyftor, en politik som vårt ”solidariska” folk stött i 8 år, och fortsätter stödja med en röst på M, FP, KD, C, SD eller Socialdemokraterna.

Jag har vid ett flertal tillfällen roat mig med att fråga socialdemokratiska sympatisörer/vänner vad som skiljer S och M åt i praktisk politik, och omedelbart har de reagerat och sagt att det är mycket. Men sedan i reell politik, har ingen kunnat förklara varför S inte vill ändra de skattesänkningar M gjort,som gynnar höginkomsttagare samt miljonärer. varför S inte vill riva upp rut och rot som gynnar höginkomsttagare samt miljonärer. Man har inte kunnat förklara varför S inte i realiteten vill förbjuda vinster i välfärden, utan även där går på Moderaternas linje. Förbjuda vinster i välfärden har stöd av ca- 60-70 % av svenskarna. Men ändå fortsätter man att välja S framför V ?? Hur funkar det någon ?
Jag har hört folk säga att egentligen gillar de Vänsterns politik bättre än S, men röstar S ändå … hur funkar det….. någon ?

Om ni röstar på S eller något annat borgerligt parti, står det naturligtvis er fritt att göra så. Men försök inte inbilla mig att det blir någon större politisk eller ideologisk förändring av detta val.

Det finns två sätt att förändra något i årets val. Antingen röstar ni SD och bibehåller blå politik, fast utan folk med ”fel hudfärg” och utan folk med ”fel religion”
Eller så röstar vi V så stort, över 10 % strecket, att Löven inte kan fortsätta sin borgerliga jungfrufärd och flirta med Centerpartiet som vill ha platt skatt, vilket gynnar miljonärer, eller FP som varit med och privatiserat bort helas välfärden.

Valet är ditt kära medborgare. Mitt stalltips är att folk kommer fortsätta krama egen plånbok

Styrdans – Varenda tillgänglig kilojoule

….
Det var några som jag inte hann med, som jag gärna dansat med.
Och jag är väl lite konstig på det viset antar jag som kan gå ifrån ett dansgolv med dåligt samvete. Och konstig på det viset att jag får lätt känslan att jag gjort nå’t fel, sagt nåt fel. Och om jag som ikväll är helt utmattad, så trillar jag lättare dit på sånt.
Om jag bildligt trampat nån på tårna, så var det inte meningen. Bokstavligen lyckades jag nog undvika tå-trampning.

I 3½ timme höll jag måttet, sen var varenda kilojoule bränd. Det fanns ingenting kvar.
Men jag sparar iofs inte på krutet heller, utan kör det jag har, tills orken är slut.
Men f-n så roligt det var, så länge orken räckte.

Nä nu orkar jag inte tänka längre, gonatt

Styrdans – Under stjärnorna i Gussjö

….
Dans när den är som bäst. Livet när det är som bäst.
Oslagbart arrangemang, av fantastiskt duktiga, och trevliga L-E Jonsson och Lina Nilsson. Läget för dans är Sveriges i särklass vackraste. Och ikväll spelade Sveriges bästa dansband: Voyage. Samt ett otal duktiga danstjejer på plats.
Alla Bag-in-box-dansare, och klassfestsdansare lyste tacknämligt nog, med sin frånvaro. Inte en stämpling på hela kvällen.
smiley

Till paus hade det lagt sig ett stillsamt mörker över en spegelblank liten sjö, Korgeldar, marsaller och elslingor gjorde allt det vackra, ännu vackrare.
Liten onödigt söt dvärgschnauzer tittade fram under luggen, med uppnosigt ”skägg” i bilen hos dansstjej. Danser som blev som meditation, danser i glädjens och busighetens tecken. Min nyinköpta orange-svarta funktionströja fungerade bra som identifieringsobjekt.

När sedan kvällen led mot sitt slut, kände jag bara en enorm lycka, inget vemod över att sommaren är slut, eller att det var sista gången på Gussjönoret för i sommar. Jag kände bara ren lycka för stunden. På vägen ut sålde Lina och en tjej fika.
Och jag fick björnkram av Lina och andra tjejen, som tack för sommaren. Underbara människor finns.

På väg upp till bilen och parkeringen, tittade jag upp mot en stjärnklar himmel, medan Liv i Voyage, sjöng ”bed of roses”.

Livet blir inte bättre än så. Tack Lejon och Lina !

License to judge – Med rätt att döma

….
Jag vaknar upp i skräck, mitt i natten…även nu för tiden.

Jag fick aldrig någon upprättelse.
Det var helt legitimt att sparka på mig, fast jag redan låg ned.
Jag grät, och grät, jag var förstörd som människa.
Men ändå fortsatte man sparka nedåt med anklagande röst och ord.
Det var kvinnor och män med laglig rätt att förnedra, rätt att pissa på mig, kasta skit på mig. Människor i min omgivning. Det var människor som har som yrke att hjälpa folk, att stå på den utsattes sida, som nu alla stod och sparkade, pissade och dömde utan grund, och utan någon som helst moralisk rätt, eller någon uns av sanning som grund. Då var jag paralyserad, och fick ta emot varenda själslig smäll, kunde inget göra, hade inget försvar, gick rätt in i de innersta skrymslena av min själ. Det många får hemifrån, som gör att du försvarar dig själv, står upp för dig själv, fanns inte hos mig…. sparkarna fortsatte komma.

Många hade aldrig överlevt mentalt, är jag övertygad om.
Många hade bara gett efter, gett upp, och på ett eller annat sätt slutat leva.
Jag kröp, och kravlade. Jag hukade mig, jag bad om ursäkt för min existens. Jag levde utan ord, utan tillit till andra människor. Och INGEN fanns för mig då, INGEN.
Många hade bara gett efter, gett upp. Jag reste mig igen, och blev sparkad ned, och reste mig igen, och igen och igen.

Jag fick aldrig någon upprättelse.
Men deras falska, upprepade, ryktesbaserade ord,
satte sig djupt, djupt i min själ, och har aldrig helt lämnat.
Och jag har aldrig i mitt liv känt mig riktigt trygg, aldrig.
Att bära osynliga bojor, gör mig stark, men även sliten.
Jag har slutat prata med folk om det jag råkade ut för, jag har ingen tillit.
Folk är i allmänhet för rädda för att kunna höra, eller för fördomsfulla för att betros med de ord som sitter fast i ett mörker inuti.

Jag har aldrig läkt, jag har aldrig känt trygghet.
Det lämnar alltid spår efter sig.

Så kära medmänniskor och medborgare. innan ni sätter er på någon, pissar och sparkar på någon, innan ni går ryktesvägen till att förstöra någons liv…
…beakta dessa ord ovan.

Men än lever jag !… så det så !

Rapport till himlen – om smått och stort


Hej far !

Hur har du det där uppe ?
Nu har du Kjell hos dig oxå, din yngste bror.
Nu kan ni dra historier för varann, och kanske ta en bastu, som ni brukade göra du o Kjelle. För visst måste de väl ha bastu i himlen ?
Jag ska ta mig ner till Stockholm, och ta adjö av bror din, rent ceremoniellt då förståss, eftersom han redan är hos dig och chiefen.
Jag tar med älskade moster som ressällskap neröver, och dumpar henne hos Maj i Östhammar.
Dom har längtat efter varann så …

Det har blivit mindre bärplockande än så länge i år.
Har varit upptagen med annat, lite föreningsgrejer bl a.
Önskar på ett vis att du var här, och vi kunde ta med näverkônten och fylla den med lingbära. Men nu är det som det är med det.

Nu är det valtider igen far, men jag börjar bli rätt uppgiven. Främlingsfientligheten växer i Alliansens ekonomiskt och kulturellt segregerade Sverige. Sverigedemokraterna vinner mark, pga av folks oförmåga att vara källkritiska, pga av folks oförmåga att känna empati. pga av folks oförmåga att förstå att SD ljuger med illa presenterad ”statistik”, utelämnar allt positivt mångkultur och invandring ger oss, och alltid har gett oss.

Och regeringsalternativet Socialdemokraterna flirtar med Folkpartiet. Vänstern står ensam upp för avskaffande av vinster i välfärden, står ensam upp mot rutbidrag och att att rika ska få skatteavdrag för ”tjänstefolk”
Vänsterpartiet kommer förmodligen inte få makt, av den enkla anledningen att det är det enda parti som inte slickar röv på de rika, och det är de med pengar som inte vill dela med sig, som köper politisk makt. Om inte vänstern får 10 % eller mer, kommer de bli bortmanövrerade.

Så nu blir det resa till Stockholm igen. Jag älskar Stockholm, men tycker det är skönt att åka hem till Ådalen igen.
Sverige har blivit kallt, beräknande och egoistiskt.

Vårt kära Djurgår’n storvann mot Mjällby, 4-0.
Sån’t kan ju värma hjärtat lite.

Segla på nu, bland molnen far !

Acmeds fel om Ali slår Nils ?

….
Jag hörde det blev bråk på gågatan igår.

Bråken, oroligheterna kommer för alltid fortsätta, så länge folk inte lär sig att det inte är Acmeds fel om Ali slår Nils. Och oroligheterna kommer för alltid fortsätta, så länge folk inte lär sig att Om Nils slår Olle, ”är det inte längre nationaliteten och ursprunget” som orsakar våldet, vilket hävdas i det flesta fall Achmed eller Ali varit inblandade.

I sådana här tillfällen när gängbråk uppstår, och oskyldiga drabbas, när misshandel sker, drar alltför många helt fel slutsatser på helt fel grunder.

”Sådana är dom”

”Det tillhör deras religion”

”Man får inte kritisera utan att bli kallad rasist”

Jo man får kritisera !

Men VAD kritiserar man ? Och på vilket faktaunderlag ?
Och vilka fler blir indragna i kritiken, som inte gjort nåt fel ?

Det är samma grundläggande tankefel som görs i detta fall, som under människans moderna historia, görs från höginkomsttagare/överklass. Man delar in folk och sätter olika värde på dem. Då utifrån social status (vilket vi även har gått in i nu under 30 år av högervindar) Och nu genom att dra invandrare över en kam.

Vi kommer att få finna oss i detta eskalerande av våld, så länge samhällsklyftorna ökar, och så länge folk letar orsakerna i hudfärg och nationalitet.
Så länge vi inte agerar som ett ”vi”. Och det gäller både socialt och kulturellt.

– Kom tillbaka Lilla Fridolf Travolta, Bohan Johan, Matadoren,allt är förlåtet.


När danskungen Egon Edmark 70+, från Gafsele/Åsele ber om ressällskap, viker man inte ned sig. Tack vare affischuppsättning å Hällesjös räkning, i Sollefteå, hade vi förvärvat varsin fribiljett till danslogesässongens sista dans på Hällesjö.

Det har funnits tillfallen på Hällesjö, då man tyckt att det varit snudd på omöjligt att utföra någon som helst dans på det extremt lilla dansgolvet…. men en sån här gång längtar man tillbaka till de gångerna.

Man längtar efter dryga näsan i vädrettjejer, man längtar efter låtsaskungar som glider omkring och tror de kan dansa, man längtar efter panelhönor, alfahonor som inte vill dansa med en pga social status, man längtar till ”isprinsessor och alfahannar.
Det är nästa så man längtar till 130 kilos bulldozers, efter en sådan här danskväll.

– Kom tillbaka Lilla Fridolf Travolta, Bohan Johan, Matadoren,allt är förlåtet.

i 28 år har jag dansat, och aldrig varit med om maken till dåliga kunskaper i dans, aldrig varit med om maken till många fotstämplingar, trampade hälsenor, armbågar i ryggen, och i skallen. Det var som om du föreställer dig en blandning mellan firmafest för 60-åringar, med fri tillgång till Bag in box-viner, och en klassfest för 11-åringar, där deltagarna i omogen barnslig stil demonstrativt och destruktivt dansar yvigt och okontrollerat.

Hamburgaren var danskvällens bästa upplevelse

Nu skulle man kunna tro att efter en sådan sågning av klientelet på dansgolvet, jag skulle åkt därifrån missmodig och humörsmässigt negativt påverkad. Men så var det inte riktigt. Jag konstaterade krasst hur det var ur danssynpunkt, inte hur jag mådde. Hällesjö ligger vackert, och även om bilfärden är 20 mil tur och retur, så är det en vacker resa.
smiley

Jag gick lite tidigare till fikapausen för kvällen. Satt och såg ut över sjön i månskenet, knott och myggfritt inomhus, med fönster mot sjön. Och kroppen var nöjd när jag kom hem, så att sömn infann sig snart.

Med öppna armar – ett varmt hjärta har slutat slå


Om jag minns rätt var jag klädd i blåa gabardinbyxor med pressveck, rosa skjorta, och rosa strumpor i sandaler. Min faster skulle gifta sig.
Och min farbror Kjell kammade mig så försiktigt, och jag mådde så gott av uppmärksamheten.
Min farbror Kjell, älskade att berätta roliga historier, och var bra på det. För Kjells skratt, smittade av sig på alla i rummet, även om poängen i historien skulle missas.

Kjell var en mjuk och fin människa ända in i hjärteroten, även om han levde ett hårt liv i perioder…. till slut blev det för tufft för dig älskade Kjell.
Jag vet att du var älskad av många Kjell….
men jag vet inte om du visste om det….om du kände det.

Jag kan inte ens låtsas förstå, varken handling eller de djupaste skrymslen av din själ, kära farbror, men att du hade sorger du inte mäktade med, har alltid stått klart för mig.
Men du är med Farmor och farfar nu, men min farbror Åke, min farbror Sture…. och du är med min far Benny. Dom tar hand om dig nu. Nu får du vila ut och släppa alla bekymmer.

Tack för allt fint du gjort , tack för att du fanns med oss, och tack för ditt stora varma hjärta, kära farbror Kjell…..

Nu står min far och tar emot dig med öppna armar