”Tjoppa av den bara” – Och gubben med jobbiga motfrågor


”Man ska bara lägga upp dom på ett bord o ”tjoppa” av den”

…. sa nyligen en kvinna jag känner, angående tafsande
på tjejer och oönskade sexuella närmanden, samt våldtäkter.
En kvinna som jag för övrigt tycker om och respekterar,
men är mer bekant, på vän-skalan.

Det är en detalj som hon och väldigt många andra glömmer,
när hon/de säger så.
En ganska viktig detalj, som skiljer demokrati och rättvisa
från diktatur och förtryck… och den detaljen kallas rättsväsende.

Min följdfråga till hennes ändå rätt brutala förslag på efterföljd,
blev för mig naturligt:

– Och innan du då hugger av nånting, hur vet du vem som gjort vad ?

– Jag VET !

…blev hennes för henne självklara svar på min fråga.
Jag fick dock inte veta hur HUR hon visste,
vilket ju självklart beror på att hon likväl som jag inte kan
veta vad som hänt i en situation där vi inte varit närvarande.
Alldeles för många människor reagerar som henne,
istället för att tänka på vad det innebär.

Mota Olle vid grind !

Men jag kommer alltid stå där och ställa den nödvändiga frågan.
Framförallt, tror jag, till mina vänner och bekanta, som ja respekterar.
Och NI måste alltid stå där och ställa den livsviktiga motfrågan.
Framförallt, tror jag, till era vänner och bekanta, som ni respekterar.
Det är då vi räddar mänskligheten, genom att inte själva med
våra ord och handlingar förvandlas till de monster vi , rättmätigt
eller felaktigt, anser vissa andra vara.
Vi ändrar inget till det bättre, genom att tjafsa i oändlighet med anonyma, psykopatiska nät-troll, som inte vågar stå för sina åsikter.
De förvandlas ändå till sten när solen stiger, har jag hört
smiley http://www.sprakochfolkminnen.se/om-oss/for-dig-i-skolan/arkivvaskan/trollen-i-folktron.html

Sen när jag ställt min fråga, som alltid förblir obesvarad,
då är jag nöjd, och häller ingen mer bensin på elden.
Och är glad och trevlig. Jag anser tom att det är att visa DEM respekt,
genom att visa vart jag står, och spräcka deras villfarelser,
men ändå respektera personen

En herre bredvid nappar genast på chansen att trycka till ”dom”

En herre flikar in, i diskussionen om våldtäkter och ofredanden:

– ”Och man får ju inte säga att de är från utlandet om de är det”

..och ler stort, i förhoppning om medhåll från omgivningen

Jag känner mig nödgad att återigen ställa den för mänsklighetens
nödvändiga motfrågan:

– Varför är det viktigt att tala om varifrån en misstänkt eller dömd kommer ifrån?

Hans ”svar”

– ” Ja men man får ju inte säga det”
…och nonchalerar mig och min fråga, riktar förgäves blicken mot
andra i hopp om medhåll.

– Vem har hindrat dig från att säga det ?
…fyller jag sedan i

Nu blir det tyst, och samtalsämnet byts mot nåt vardagligare,
åtminstone så länge gubben med de jobbiga motfrågorna
ännu är närvarande.

Jag är inte osårbar


Min återhämtning är skör känns det.
Det kan räcka med en enda persons villfarelser,
för att knocka mig, om det är fel person som säger fel saker,
till fel person, ogenerade inför lögner.
Jag har lärt mig av livet att många inte bryr sig om sanningen,
utan tillverkar en egen version av den,
för att skada människor. Alldeles oavsett ålder,
kvinna/man, eller politisk orientering vänster/höger,
feminist, kapitalist.

Och frågan är ändå,
Maskrossläkte till trots, hur många gånger en man,
en människa sticker upp sina gula kronblad.
Jag har inget svar på det.

Jag är inte osårbar – det är ingen !

Hygien och nutidens ”nervgift”


Finniga, sociala monster

På gymnasiet hade vi en matte-lärarinna som var så nervöst lagd,
att hon hade stora rosor av svett under armarna.
Och valde tyvärr för egen del då kläder där det syntes väldigt väl.
Och nutiden, och även den dåtid/nutid som jag växte upp,
tenderar ju sätta barn och ungdomar på piedestal, som oskyldiga
fläckfria varelser som ska skyddas mot mothugg, oavsett vad de gjort eller inte gjort.
Detta trots att barn och ungdomar är/blir en spegelbild av oss fördomsfulla, långt ifrån perfekta vuxna med varierande nervvraks-faktor, samt/eller psykopatiskt egotrippade exemplar av vuxna homo sapiens.

Men större delen av klassen, var då definitivt inga oskyldiga änglar.
Det var mest curlade finniga sociala monster, redan då.
Och inte har det blivit bättre nu, i vår nutid.
Kvinnan mobbades så för sina svettfläckar att hon till slut sjukskrev sig,
och hon kom inte tillbaka under vår tid på gymnasiet.

Den fredade NO-läraren

En annan lärare, fast i NO, en man i medelåldern ifrågasatte dåtidens flitiga (även om nutidens är ännu värre) schamponerade av håret. Han såg uppriktigt oförstående ut till schamponerande , han menade på att det räckte med tvål och vatten, som han gjorde. Hade den kvinnliga matteläraren sagt det, eller ens nämnt hygien hade mobbningen ökat tiofalt, och aldrig sinat. Men NO-läraren undervisade oss elever i konsten att bränna hembränd sprit, och hade därmed fått en coolhets-faktor som var näst intill orubblig, och vunnit revolutionerande finniga, sociala monsters respekt för det.

För ”MIN Mikael gör inget fel… det ska ni veta” (Ni vet mina barn och andras ungar)
När föräldrar ibland hoppar in utan någon som helst information och tar sina barn i försvar.

Håriga kvinnor

Som liknelse kan jag berätta om mitt kusinbarn J, när hon var liten. När en grupp vuxna diskuterade något J inte riktigt greppade eller förstod. Så hon hoppade in i diskussionen i syftet att vara sin mamma lojal och sa

”MEN DET HAR MIN MAMMA !!”

Det de vuxna diskuterade var hårväxt på bröstet. smiley

Detta ex med ett barns förbehållslösa lojalitet till sina föräldrar,
demonstrerar med all tydlighet det blir lika dumt, eller ännu dummare,
när en förälder, utan någon som helst vetskap om vad som hänt, utgår från att deras barn är felfria änglar.

Förnuft och vetenskap ang hygien

Utöver sunt förnuft, så finns det även gott om forskning som tyder på att vår västerländska hygieniver, är överdriven, och tom skadlig i många fall.
Det sunda förnuftets röst säger åtminstone mig, att när människan skapades fanns inget schampo, ingen parfym, eller peelingtvål. Och vetenskapen, läkares erfarenheter visar att eksem och hudsjukdomar är oftast skapat av överdriven hygien.

Och mycket tyder på att många allergier är skapade av kliniskt rena miljöer, vilket inte utsätter våra immunförsvar för den prövning, det motstånd det behöver för att bygga upp antikroppar mm. För den skull propagerar ingen för att vi ska gå tillbaka till medeltidens stadshygien, för den skapade definitivt sjukdomar. Sjukdomar som aldrig förvisso kunnat uppstå hos et naturfolk, som ofta ansetts som ociviliserade och kanske tom smutsiga, med civilisationens normer, så dessa ”ohygieniska” sjukdomar handlar mer om människans flytt in till trångbodda städer, där inte naturen fanns där och tog hand om vårt ”äckliga avfall”

https://www.svd.se/ge-oss-idag-var-dagliga-dusch

https://www.svd.se/hansynslost-att-inte-duscha-varje-dag/om/idagsidan

Läkare och forskare anser tex att det inte är nödvändigt att duscha mer än 3-4 ggr i veckan. Och att områden som armhålor, skrevet, ansikte och händer, är det områden som kan behöva lite extra hygienisk uppmärksamhet genom tvål. I övrigt räcker det ofta med vatten för övriga kroppen, för att bli ren, utan att torka ut hud.

Inte bara ungdomarna … utan

Nu började jag mitt inlägg med att berätta om hur grymma ungar kan vara,
men faktum är att vuxna kan vara, och förmodligen är ännu värre.
Och även jag har råkat ut för min beskärda del av vuxen-mobbning,
samt curlade ungdomars respektlösa ”Jag-äger-världen-för-ingen-vuxen-säger-ifrån-mobbning”

Nu handlar ju mobbning i princip ALDRIG på något vis om den som blir utsatt, utan om maktspel från osäkra mobbar-följare, och lätt psykopatiskt okänsliga mobbare som letar människors svaga punkt att attackera. Så om en person blir kallad för bög, otaliga gånger, och det inte biter på den ”attackerade”, så hittar ju den psykopatiskt lagde mobbaren genast en infallsvinkel han/hon vet tar illa.
Och det märker de på reaktionen hos den de vill trycka ned.
Den utsatte, vilket kan vara var och en av oss i någon situation i livet, är ”försvarslös” på något område, för att det antingen väcker traumatiska upplevelser från tidiga livet, eller anspelar på nutida ”tabun” som inte går att försvara sig mot, på annat sätt än att inte bry sig. Och det kan vara lättare sagt än gjort.

Curlade ungdomar av idag har ofta ett brutalt, förnedrande språk
med avsikt att såra. Och nu har många av de tidigare curlade ungdomarna blivit ”vuxna” så det gäller ej längre enkom ungdomar.

Ord och meningar som ”hora”, Peddo” ”Bög” och ”Jag ska anmäla dig”
har gått i inflation, men även blivit ett ”nervgift” i vår nutid, lämpligt att ta till,
när intellektet tar slut, vilket det alltför ofta gör.
Och detta ”nervgift i form av ord och mobbing, dödar fler än knivar och kulor i nutidens Sverige (självmord).

Så medborgare, tvagen eder med förstånd,
och ge icke näring åt psykopater och hygienindustrins ur ett avans-perspektiv överdrivna hållning till densamma.

Och kom ihåg.

Om ett stökigt skrivbord innebär att du är stökig i huvet,
vad skulle det säga om de som har tomma skrivbord ?!
smiley
samt Bättre lite damm i ett hörn, än ett rent helvete !

Zapp – Det var faktiskt bättre förr !


Imorgon ska jag vara kritisk kund,
något som inte tillhör en av mina specialiteter.
Att lämna tillbaka en vara som inte ens är nära
att hålla det det lovar, det säljaren lovat.
Det blir ett examenstest det.
Jag nämner inte vad det är och vart jag köpt den
Utifall jag får pengarna tillbaka och blir väl bemött.

Vore det inte för att vi vant oss vid det,
så vore det en sjuklig upplevelse,
att se på TV i Sverige år 2017.
Det är så illa att man längtar tillbaka till att enkom ha
tillgång till 2 kanaler, då man såg fram emot program,
och däremellan levde man IRL (I verkliga livet)
Eller som Island ett tag hade det, en TV-fri dag.
Vilken absolut DRÖM, helt ärligt.
Och när vi ändå håller på o drömmer:
stäng av internet samma dag ”

TV-reklamen är en bedrövlig komponent i våra liv,
och den har smyg-ökat i intensitet och omfattning de
senaste 10 åren, till att ha blivit en plåga, en farsot.
Nuvarande levnadsstil, den västerländska nyliberala,
som vi alla är fångar i, expanderar och tar över våra hjärnor,
och därmed våra kroppar. Människorna bakom reklamen,
(och då är ordet ”människor” väl skönmålande)
..påstår att vi får ett mer varierat utbud av kanaler.

Det är givetvis en av alla marknadsliberala lögner som
spritt sig som ett Malariavirus. Det har blivit FLER antal
program., men variationen är sämre tom, vill jag påstå.
Jag tar fjärrkontrollen och zappar lite:

ZAPP – ”skänk era pengar till svältande barnen i Afrika”
(fast det sitter giriga mellanhänder och profiterar på svältande barn)

ZAPP – ”Ja men va faaan…. ni kan ju inte haaaa re på re här vise ju, allting e ju huller om buller, du måste ju ta lite ansvar o få fäääärdigt sovrummet”
(Anders som få betalt för att vara arg)

ZAPP – ”Och med den här magträningsmaskinen, blir du smal på en vecka, och du blir du så häääär snygg, och så häääär lycklig. Och alla andra maskiner gör dig handikappad, för de är konkurenter till oss. Och de kostar baaaara så här lite om du ringer in NUUUUU …. osså får du en hantel på köpet, fast vi egentligen redan bakat in den i priset, men det säger vi inte till våra kunder”

ZAPP – (Med hurtig förförisk TV-hallåa-röst):
”Och nu ska vi bege oss till soliga Miami där Horathio finner ett makabert fynd på stranden. Mycket nöje”

ZAPP – ”Det känns som att det här är en en man som inte fått frid,
i det hääär rummet har nåt hemskt hänt,
men han vill er inget ont, han vill bara att ni ska tro på de här dumheterna så att jag kan tjäna pengar som lurendrejande synsk nånting, påhittat, på era rädslor och drömmar”

ZAPP – ”Vi kan meddela 78 personer dog i ett jordskalv i Indonesien, och att Prinsessan viktoria nu har fått ont i ryggen, och att Drottning Sylvia fått en fläck på sin hatt – Osså över till vädret Madeleine, hur blir det.;
– Ja jaaag har egentligen ingen aning, men vi gissar att det blir 4 – 32 grader varmt, Soligt ,med regn och inslag av snö

Nä jag orkar inte skriva ner fler.
Men det var bättre förr !

Nu när solen gått ned


Jag sa för mycket….
Nu betyder mina ord ingenting längre.
Jag kan inte vara din vän för alltid,
om du inte är min.
….jag sa för mycket,

Vi lovar så mycket…
…så mycket vi inte kan hålla,
när något roligare dyker upp,
när någon starkare dyker upp,
när någon vackrare dyker upp
… vi lovar så mycket

Jag sa för mycket…
Nu betyder mina ord ingenting längre.
När jag inte vågar längta efter kärlek,
och löften svikits, när solen gått ned
När inget annat betyder något
….jag sa för mycket

Jag trodde på vackra ord…
Men nu betyder de ingenting längre
Nu när tystnaden ekar tomt
och frånvaron är för sann
… jag trodde på vackra ord

Aldrig mer ska jag lova …
För nu betyder mina ord ingenting längre
De vilade på, dina ord,
som du kanske trodde att du trodde på
…. nu när solen gått ned

Nej !! – Jag skäms inte över att vara man


Rubriker som skriker

Jag var lite sugen att använda mig av journalistiska knepet att använda en provocerande rubrik till blogginlägget, i stil med ”Korkade kvinnor för att med omvänd exemplifiering tydliggöra hur dumt, fördummande, kontraproduktivt debatten kring genusfrågor och jämställdhet ofta framställs i media idag.
Men jag avstod…. jag ska inte fö’ ”vildvittrorna”

Jo då, jag är fullt medveten. Media gör artiklar och rubriker utifrån att sälja och locka prenumeranter precis som allt annat i världen idag.
Så när media gör rubriker om våldtäkter och ofredanden under Bråvalla-festivalen, så borde jag lugna mitt sinne, och inte ta åt mig.

Men jag är människa, och jag är man.
Så när en enligt media, näst intill enig majoritet tydligen tycker att det främst, är vi män som ska ”ta ansvar”. Att vi män ska ”skämmas, över vad några individer gör, vars enda uppenbara likhet med oss övriga män, förmodligen är att de oxå
har möjligheten att stå och pissa. Ja då reagerar jag faktiskt ! … kalla det manligt eller mänskligt, eller ”oansvarigt” om ni vill !

Så Jag vägrar skämmas över att vara man.


Kanske människor som försöker få andra människor att skämmas
över vad de har mellan benen, helt enkelt är de som borde skämmas.

Jag skäms ju inte heller över bekantas eller vänners beteende. Varför skulle jag göra det ? De är ju ansvariga över sitt beteende.
Och ”gör de bort sig” genom att tex tappa löständerna, eller tom kissa på sig,
så skäms jag inte heller för dem. Varför skulle jag göra det ? Jag är ju dennes vän !

Så jag vägrar även att skämmas över vad ofredande och våldtagande
människor gör, vars enda uppenbara likhet med mig är att jag inte behöver sitta
och pissa när jag vistas i det fria.

”Ansvar”

Det pratas alltså väldigt mycket om ”ansvar” Ordet ”ansvar” måste vara ett av det svenska språkets mest otydliga och svårtolkade ord. Och därmed finns stor
möjlighet till missbrukande av ordet. Att ”ha ett ansvar” känns något så när tydligt. Det kan visa, vem/vilka man tex i en styrelse utsett att utföra vissa uppgifter.

http://www.synonymer.se/sv-syn/ansvar

Men vad innebär det att ”ta ansvar” ? För mig betyder det i nutidens användning
ingenting när någon påstår sig ta ansvar för en händelse, ett missförhållande.

Det är bara ord, ett i praktiken meningslöst ord som inte förändrar någonting. Och det är ord som ofta används av makthavare av olika sort. Men det betyder ingenting.
Deras position påverkas inte av ”taget ansvar”.
Deras inkomst påverkas inte av ”taget ansvar”
Och det är mycket sällsynt att någon form av repressalier
drabbar, eller åläggs de ”ansvarstagande”

Att ”ta ett ansvar skulle då, som jag tolkar det, innebära att på något vis ”bestraffas” för att man inte uppfyllt ett ansvar som man tagit på sig, alt har betalt för. Men eftersom folk i maktposition oftast är de som säger sig få betalt för ett
ansvar som de till sist ändå inte blir ”straffade” för, om de inte uppfyller sina löften, så blir väl det bakvänt ?. Tex så händer det ju att chefer ibland får ”avsluta sina uppdrag” om de skitit i det blå skåpet och gjort bort sig. Men i deras fall blir det ofta en spark snett uppåt, med ny bättre lön, och fett avgångsvederlag samt pension. Ja då blir ju ordet ”ansvar ett rätt tomt obetydligt ord,
ett ord som inte har nåt värde i sig.

Mans-skuld

Och nu vill tydligen många journalister, feminister, och till och med artister, i efterdyningarna av Bråvallas tafs-och våldtäkts-problem, att vi män ska kollektivt
skämmas och ”ta ansvar” Jag måste säga att först blev jag förbannad. Men nu är jag bara förbluffad.

Om man nu utgår från den tolkning jag gjort med utgångspunkt av vad synonym-sajter säger, och det logiska resonemang jag fört utifrån det. Vad innebär det då när Journalister och feminister och artister tycker att vi män kollektivt ska ta ett ansvar för de våldtäkter och ofredanden som begås i Bråvalla ?

Och på vilket sätt tar dessa Journalister och feminister och artister det ansvar som de anser att män kollektivt ska ta ? Det framgår faktiskt inte i den generaliserande kritiken mot män. Att ta ansvar, är ju, om jag förstått det rätt, att låta sig bestraffas över att inte fullgjort plikter man åtagit sig, eller har betalt för. De som skriker efter ”ansvar” vilka av de tar ett ansvar , och hur ser det ut ?
Tydligen räcker det för kvinnor att vara kvinnor, så behöver de inte ”ta mer ”ansvar” sedan. Berätta för mig som man, som ni vill ska skämmas, hur ni gör ? ’Exakt VAD gör kvinnor som inte blir våldtagna bättre än män som inte våldtar ?
Och varför undantas kvinnor som inte blir utsatta från ansvar ? Finns ett föräldraansvar från början, i hur människors värderingar och hälsa blir ? Finns ett samhällsansvar för samma sak ? Ingår kvinnor i det samhället likt män ?

Och vi ska typ avgå som män på nåt vis ?

Ska vi män då med rådande praxis för ”att ta ansvar” kollektivt få avdrag på lön, pension, socialbidrag samt att männen som tigger, ska det plockas tillbaka några mynt från tiggar-muggen, eller tas ifrån sittunderlaget, och ges till tiggar-kvinnan vi affärs entrén nästgårds ? Eller ska vi män då med rådande praxis för ”att ta ansvar” kollektivt avgå som män …på nåt vis ?

Och ska vi då, enligt rådande praxis hos den ansvarstagande eliten, män som kvinnor, även vi få ett avgångsvederlag, en ”fallskärm” som vecklas ut. Och ska vi då kanske likt Centerpartiets Eskil Erlandsson, (vilken med många Alliansministrar, Beatrice Ask, m fl, faktiskt blev avsatt från jobbet av deras arbetsgivare Svenska folket)…. ska vi då likt han som 5 gånger på frågan om det inte var fel att han skulle uppbära en pension samtidigt som han har miljoninkomster…. ska vi då svara som han på frågan varför vi får pension och avgångsvederlag när vi blivit ”avskedade som män” ?

– ”Det är de förutsättningar som gäller för den tjänstebefattning som jag har haft”.

Va låter det helt befängt ?
Ja det är ju det som är hela min poäng. att utkräva ”ansvar” av hälften av Sveriges befolkning ÄR befängt ! Speciellt så som uttrycket ”ta ansvar praktiseras av de ”ansvarsfulla”

DN kontra Aftonbladet?

Det smärtar mig initialt att som vänsterorienterad i politiken, konstatera att det är den sk ”vänsterpressen”(läs här) som syndar värst när det kommer till missvisande krigsrubriker i något som borde tas på mer allvar. Nämligen när människor råkar ut
för någon form av övergrepp. Men sedan tröstar jag mitt ur-socialistiska hjärta med att det var länge sedan Aftonbladet var socialistiskt, lika länge sedan som Socialdemokraterna var ett parti för de utslagna, de gamla och de sjuka.

DN (läs här)
… den liberala tidningen, visar prov på mest saklig
journalistik i denna fråga. När de skriver:

”Om vi ska kunna motverka sexövergrepp måste vi göra upp med våra egna vanföreställningar, och lägga skulden där den hör hemma. Inte hos kvinnorna. Inte hos invandrarna. Inte hos festivalerna. Utan hos de faktiska gärningsmännen”

Med det uttalandet av-generaliserar man, och undviker att beskylla grupper, på det sätt som rasism, och paradoxalt nog just kvinnoförtryck är uppbyggt. Även om även DN glömmer att avdemonisera män som grupp i det uttalandet
Och det är bra DN, men det räcker inte hela vägen fram, OM man på sikt vill göra något åt situationen, utöver att fortsätta fängsla brottslingar, och låta samhället producera nya brottslingar.

Att jag i detta fall berömmer DN före AB, indikerar inte på något enda vis att jag skulle dragit mig åt höger i politiken, vilket den imbecille lätt skulle kunna få för sig. Nej det betyder helt enkelt att DN ägnar sig betydligt mindre år sensationsjournalistik, eller rent skvaller.

Det yttersta ansvaret, kontra det allmänna långsiktiga ansvaret

Så det yttersta ansvaret är således alltid individens när det kommer till ens handlingar, självklart. Men om vi (mänskligheten) inte fortfarande ska sitta här om tusen år i varsin ringhörna och skuggboxas, lägga kollektiv skuld, skriva generaliserande genus-krigsrubriker, utan att nåt har hänt på den fronten.
Om vi inte känner att vi vill fortsätta könskriget och fullständigt kontraproduktivt skuldbelägga olika grupper, för enskilda individers handlingar. Vad gör vi då ?

Kanske en analys värd namnet, ur ett totalt samhällsperspektiv vore något ? En analys som tar med familjers olika möjligheter, förutsättningar att uppfostra trygga och empatiska pojkar och flickor, som senare blir trygga, empatiska likvärdiga män och kvinnor ? En analys som inkluderar vad socialt utanförskap och frustration riskerar göra med unga pojkar/män. Och vilken politik, vilka värderingar som är skyldig till denna destruktiva segregation ?
Jag tror mig veta svaret på den sista frågan… men vad tror ni ?
Jag tror att kapitalism i den oreglerade form som nu råder, är den enskilt största boven i dramat… i förlängningen oxå till att brottslighet av olika sort florerar….även våldtäkter och dålig kvinnosyn.

”Bara fem procent anmäler: ’Det är ingen idé”

Jo jag kände också så när jag blev gängmisshandlad, att det inte var nån idé att anmäla, men jag misstänkte nånstans att det varken var enkom kvinnors fel att jag blev misshandlad, ej heller enkom mäns fel. Och jag antog när min mor ofta hotade mig, med att ta livet av sig och rymma hemifrån, eller när en nära äldre kvinnlig släkting rörde mig på fel sätt, på fel ställe, att det inte var alla kvinnors fel. Och jag kände att det var nog ingen idé att anmäla.

Epilog – Barn som blir brottslingar

För länge sedan visades en ”reklam” ”info på tv mellan programmen, där de visade bilder på små små barn, och undertexten vad de blev, vad som hände med dem som vuxna. Typ:

*Olle 4 år, livstids fängelse för mord och grovt rån
*Lisa 5 år död vid 18 års ålder pga av heroinöverdos
*Karl 3 år Entreprenör och riskkapitalist och miljardär
Ove: 4 år, flyttad från barnhem till barnhem, tog sitt liv 33 år gammal

etc etc

Det är en viktig tankebana för att förstå att att det beror inte på hudfärg, kön, nationalitet, religion, eller som borgerligheten ibland vill få det till ”lättja” … vad du blir som vuxen, Det beror på trygghet, socialt inkluderande, samhällsklyftor, lika rättigheter i livets faser.

Således motsatsen till kapitalism och nyliberalism. DÄR kära journalister, feminister och artister har ni i grunden fienderna till en tryggt och säkert Bråvallla-festival

och …NEJ – jag skäms inte över att vara man.

Changes


Det finns ev några som ”vill ha tillbaka
gamle fine mysige Tomas”

Vilket bara det i sig, för mig vore en rätt
förnedrande önskan.

Alltid skrattande, Tomas
ställde upp på allt,…. näst intill alltid.
Allas vän i alla lägen.
,,,,vill ha tillbaka den Tomas som
i sin iver att vara snäll för att bli accepterad,
struntade i både vila, sömn och mat vissa dagar.
Tomas som svalde förolämpningar och fortsatte
”vara vän” med de som förolämpade Tomas.
Tomas som aldrig frågade sig vad Tomas ville,
och därför aldrig gjorde som Tomas ville.

Givetvis är det en bild av mig som en slav,
en person som lätt utnyttjas för egna syften,
Och givetvis finns det ingen som orkar det,
och givetvis bröt jag samman.

Ja det är svårt det där….
Nu säger jag ifrån ibland.
Nu markerar jag vad jag vill ibland.
Och många har försvunnit,
och många är missnöjda med att inte ha den
supermysige, snälle, självutplånande Tomas
för sina fötter längre.

Men jag lär mig för varje dag,
Det är en svår balans,
för det kostar ”vänner” ibland.

Men det ger oxå små droppar av självrespekt ibland.
Inga floder ännu,
men väl så näringsrika droppar.

…men på morgonen ska jag göra tre saker jag vill.

Dricka kaffe,
Äta gryn-frukost,
och hjälpa hjälpsam godhjärtad vän
med liknande ”symptom”

Programmerade medborgare och flyttfåglar


En flyttfågel kvittrar bitterljuvt
och gör sig redo för nytt bo.
Häckningen sedan länge fullgjort,
nu flyger ut på upptäcktsfärd.

Överallt bombarderas jag av reklam,
över vad jag behöver för att bli lycklig,
Det är hotell och spelbolag, gymnastikredskap
och det är bantningskurer, dejting, fotvård
och miljoner andra saker.

Ingen av dem har en aning,
om vad som gör mig lycklig… ingen.
Men det är ju heller inte deras mål,
att göra mig lycklig, även om de säger det.
Jag lovar… dom ljuger faktiskt !
Försäljarna ljuger !

Reklamen ljuger alltid !
Det är inte min lycka,
det är inte din lycka de vill skapa,
det är deras lycka, deras vinster.

Lyssna, innan du avfärdar mig som
bakåtsträvande kommunist.
Som marknaden och politikerna så länge
lärt dig tänka om oss.
Om oss människor som inte köper allt.
Om oss som inte tror att vi blir lyckligare om vi jobbar
till oss 10 miljoner på banken till vi dör.
Om oss som knäcker våra ryggar, förlorar
våra själar för ”rätten att ha ett heltidsjobb”
…och ändå inte är i närheten av någon miljon på banken.
Om oss som inte köper lögnen om att lycka är
att ha flest vuxenleksaker som mobiler,
bilar och datorer när vi dör.
Och dyrast gravsten vinner faktiskt inte,
jag lovar !

Jag lovar – Dom ljuger faktiskt !

Du ska tro att Reinfeldt, Kinberg Batra, Lööf och Löven,
skrattar åt dem av oss som sliter ut sig med heltidsjobb,
för att köpa saker vi inte behöver, och i grunden om vi
rannsakar oss själva faktiskt inte vill ha ens.
Du ska tro att de har roligt när de kom på:
”rätten till ett heltidsjobb”

Vi är så programmerade av marknaden,
ändå från det att vi föds. Vi är så programmerade
att köpa det vi inte behöver,
så programmerade att det är ett självändamål att jobba,
ett självändamål att jobba full tid
och ni ska tro att de skrattar åt oss, hela vägen till banken.
Det är inte enkom Kim Jong Un’s undersåtar,
som är programmerade zombies

Banken som tar betalt för att du och jag gör deras tjänster,
Banken som övervakar våra inköp och insättningar och uttag,
den bank som avskaffar kontanter,
så att de pengar du har inte finns, men syns.
Ni ska tro att bankcheferna skrattar åt oss,
när vi betalar deras konkurser med våra skattepengar,
och inte tillåts bestämma över våra egna pengar.

Programmeringen av oss smittar av sig till beteendet
på sociala medier, facebook. Vi bombarderar facebook med
”Carpe Diem” och intensivt levande.
Med: ”lev idag imorgon kan du vara död”
Och ”tänk positivt”
Utlandsresor, spa-besök, styrketräning,
32 timmars göromål på 24 timmarsdygn.
Vi … hör och häpna stressar till och med fram
vilande och rofylldheten,
för där finns pengar att tjäna

Måste man njuta så intensivt ?
Måste man hinna med ?
Missar man inte själva livet då ?
Måste man toknjuta dyrt i Paris,
går det inte att ta det lugnt på Djupövägen ?

Titta på barnen,
se hur de gör, de gör det vi glömt,
att leva utan att jaga pengar i varje vaken sekund,
utan att spendera pengar i varje vaken sekund.
Tro inte på bankerna, tro inte på storföretagens reklam,
tro inte på politikerna, de sitter i samma båt,
och de vet INTE vad som gör mig lycklig,
de vet INTE vad som gör dig lycklig.

Jag lovar – de ljuger faktiskt !

Snart har flyttfågeln landat
bygger nytt bo, finner kanske ro,
kanske får hjälp med nån liten kvist
till nya redet

Humoristens uppsåt


Empatifilter av ! – Kaffe med Jordgubbar, check !

Vet ni kära läsare,
”glad och och skämtsam”,
är inte nödvändigtvis
detsamma som respektfull och trevlig !

Normalt sett brukar jag vara försiktig,
för att inte trampa på någon i onödan
Men då ibland, så som nu, så tror jag att jag skiter
i empatifiltret, och resonerar öppet, givetvis då utan namn.
jag fixar lite kaffe här hemma, medan jag bloggar:

Igår i tävlingssammanhang, i boule, mötte Nipstadens Boule,
en klubb från distriktet, i sk vänskaplig anda, många trevliga
kustbor. Sallad, kaffe och bakverk i pausen,
glatt och uppsluppet ska det va !
Och uppsluppet var det.

En herre dock, ”klubbens underhållare” som någon fin liten
gullig tant, i en allt för skönmålande,
och ej med sanningen helt överensstämmande beskrivning
kallade honom, den herren hade en svår åkomma av
att ta onödigt mycket plats, för många gånger per minut.

Regler….. (Åh herregud en sån tråkmåns som ska följa regler,
kanske nån tänker då, i synnerhet ”Klubbens Underhållare
)
.finns ofta av en anledning.
Delvis för att alla ska ha samma förutsättningar att vinna,
och därmed har regler även en samvaro-främjande funktion,
om alla följer dem något så när.

Ord-vitsaren kontra mobbar-humoristen !

Den jobbige ordvitsaren, som kommer med ett skämt för
mycket. Guilty as charged ! sån kan jag mycket väl
uppfattas som. Och så får det väl va då, om nån blir
irriterad över ”dåliga” oförargliga ”kväljande” O-elaka
ordvitsar.

Humor ÄR olika, men mycket kallas även medvetet och
beräknande för ”humor” fast agendan, målet med ”humorn”
är att vinna personliga fördelar, eller helt enkelt komma
undan med att mobba människor och skylla på ”överkänslighet”
hos den som är måltavlan, när deras plan uppdagats.

Vinna-egen-fördel-humoristen

Den påstått ”mysige” underhållaren från kusten,
är definitivt ingen mobbar-humorist, utan mer en
vinna-fördelar-och-påverka-andra-negativt-humorist.

En jargong, som helt enkelt gett honom spelmässiga
fördelar, och dessutom, den för honom trevliga upplevelsen
att bli kallad för det positiva epitet ”underhållare” av söta små
godhjärtade tanter i klubben.

Ända tills en annan ”skämtare” (undertecknad) kommer
och ska förstöra den ”goda stämningen” genom att prata
om regler och sportsligt uppförande.
Eller på ren svenska, sunt förnuft !
Så här lät ”underhållaren” i 5 timmar:

– ”HO HO HO han kommer aldrig att träffa”
– ”ja våran är närmast de syyyns ju HÖ HÖ HÖ”

(sen var den inte närmast, trots att det ”syntes”)
– ”våran kula leder HÖ HÖ HÖ HÖ” (och han sitter 10 meter ifrån)
– HÖ-HÖ-HÖ knuffa fram våran kula”
– HO-HO-HÖ-HÖ, nu blir han nervös ! HI-HI-HÖ-HÖ

(bilden och personerna på den, är inte direkt relaterad till blogginläggets innehåll)

Det var i första matchen vi mötte denne ”mysige” kille/gube,
med markerat utputande mallig bröstkorg, tillika mage.
Med konstant överlägset flin, ständigt sökande bekräftelse
på sin ”rolighet och mysighet”. Och ständigt pratande och HÖ-HÖ-ande
i uppenbart syfte att störa motståndarna och påverka spelet.

Vi förlorade den matchen med 12-13, delvis pga av nån
taktikmiss från vår sida. Delvis på att vi lät oss påverkas
av Herr ”HÖ-HÖ”. Och att vi vid ett tillfälle var ”snäll”
och lät det bero att de inte följde regelboken,
och vi ”lät dem kasta om ett klot som eg enligt reglerna
var förbrukat från deras sida.
Men framför allt för att de lade in ett klot mer, närmast lillen,
jämfört med oss.

(bilden och personerna på den, är inte direkt relaterad till blogginläggets innehåll)

Jag framhärdade tålmodigt ”Underhållningen” runt om oss,
i parti och minut, för den allmänna trevnadens skull, och
tanken att jag inte ville visa mig störd av hans målmedvetna
beteende. ”Äntligen fri från ”underhållaren” från kusten
tänkte jag, när matchen var slut. Men ack kära och icke
förälskade läsare vad jag bedrog mig. I den sista matchen
av 5, så fortsatte ”underhållningen” Från en bänk utanför
den match som jag spelade mot mycket trevliga medspelare
och motståndare. Nu HÖ-HÖ-ade han fram sina klubbmedlemmar,
genom att ha för avsikt att åter påverka oss Nipstadare med

– ”HÖ-HÖ, han kommer att missa”.
– Vår kula är ju närmast , de syns ju HÖ-HÖ,

(Och återigen så var ”deras” kula inte närmast enl måttbandet,
fastän det syntes)

Råttet Mågat

Då blev Råttet Mågat för den i övrigt genomsnälle Kai Tomas, och jag vände mig mot herr HÖ-HÖ och fräste irriterat till:

– Du behöver inte alls bry dig om den här matchen,
vi kan helt själva avgöra vilka klot som är närmast.

Då gick han instinktivt till försvar som HÖ-HÖar
och även mobbar-humorister gör när nån till slut
lessnar på deras beteende

– ”Nu behöver du ju inte bli sur bara för att du förlorar”.

Jag lade då till att:

– jag kan förlora 5 matcher i rad utan att bli sur,
det här handlar mer om hur man beter sig på en boulebana

Den matchen pågick fortfarande och var inte förlorad, även om det var hans mål med att lägga sig i och ”skämta”

Totalt vann vårat Nipstaden med 20-5 i matcher,
men det ska ju vara trevligt att spela oxå,
och då måste man sätta HÖ-HÖ-ar på plats,
vare sig man vinner med 20-5, eller förlorar med 5-20.
Den sista matchen var jag ingen mysig, uppsluppen
boulspelare, utan en lätt vresig surgubbe.
Medan den ”mysige”
vinna-fördelar-och-påverka-andra-negativt-humoristen
fortfarande HÖ-HÖ-ade extra intensivt, medan han
berättade om hur grinig och dålig förlorare jag var.
Man ska inte alltid vara så j-a mysig tror jag ändå !


Nä färdig-gnällt för nu.
Unna er nu en kaffe med jordgubbar och mörk choklad,
och fräs åt nån ”HÖ-HÖ” eller mobbar-humorist om det behövs
smiley

Jag känner mig lite osäker på det, kan nån berätta ?


Kan nån lära mig vara mänsklig ?
Jag har nog inte riktigt fattat det här än,
trots 50 års övning !

Nä skratta inte nu,
när jag berättar va jag trodde !
Jag trodde det var visa respekt,
och bjuda på sig själv i humor,
vara empatisk, hjälpas åt.

Hi hi ti hi *skrattar generat*smiley
Ja jag vet, visst låter det dumt ?
Jag börjar ju förstå att jag inte riktigt
förstått vad mänsklighet är.

Kan nå’n lära mig ?

Och vet ni ?
Jag trodde att om man liksom bjöd på sig själv,
till ex med humor, så skulle folk typ,
bjuda på SIG själva i sin tur.
Ja jag vet det låter jättedumt nu när jag tänker på det
smiley

Jag börjar förstå nu !
Man ska alltså skämta på andras bekostnad,
om de bjuder på sig själva ?
Är det så ?
Kan nån som vet vad det innebär,
att vara mänsklig svara ?
”Snälla förklara mer?! för jag fattar ändå inte riktigt”,
som den lilla pojken på minigolfen sa
när jag förklarade för honom hur mycket 25 kronor var.

Och om jag har fattat det här rätt nu då,
så ska man alltså utnyttja människor vänlighet ?
Inte belöna de hjälpsamma ?
eller
Jag känner mig lite osäker på det,
kan nån berätta ?