Hur mycket kostar du ?


Sommar är att lyssna på ”Sommar i P1”
Jag blir genuint somrig och glad bara av vinjetten till
programmet.
Och jag får minnen från barndomen, av den positiva sorten.
När far och jag sitter utomhus på en bänk vid sommarstugan
i Stordegerssjön och rensar bär till tonerna av P1s ”Sommar”.

Idag har jag lyssnat till Negra Efendic,
oj vilken underbar urkraft, som jag avundas lite, något,
på samma vis som hon avundas sin grekiska väninnas
lugn och uthållighet.
Jag brukar för övrigt när det gäller sommarpratandet,
välja att lyssna på några personer som jag redan ser upp till
och beundrar. Men även ett par stycken som jag inget vet om,
eller kanske tom tillhör någon som INTE tillhör mitt samhällsskikt,
min politiska hållning.

Inre Zlatan

När jag lyssnar på hennes berättelse om kamp för att få ta plats
i en *värld där en översittarklass, antingen på rasbiologisk filosofi,
eller på överklassbasis försöker trycka ner,
den som låter sig tryckas ner – när jag lyssnar på den
så väcks även ”min inre Zlatan”
som inte låter någon sätta sig på mig.
Och då Kan N.Efendic resa sig upp och jubla,
så som hon lovade göra, om hon lyckats väcka den inre Zlatan
i en enda person, med sitt sommarprat.

Nationalförädlare och Nationalförrädare

Jag lägger, efter programmet, gladeligen till ett för mig nytt,
ord i min ändock ganska rika vokabulär: ”Nationsförädlare”
Som hon mycket träffsäkert kallade sig själv och immigranter.
För det är precis vad emigration och immigration handlar om.
Så länge Sverige varit en nation, och långt innan dess så har
immigration berikat landet, varit näringen i en jord som utarmats
av att ha odlat samma grödor åt efter år.

Näringsfattig jordmån

Hade vi anammat idéer från de som istället pratar om
Nationsförrädare, så är risken stor att folket,
landet sakta kvävs, dör i nån slags kulturell, intellektuell
inavel, utan perspektiv och insyn. Och lite så är faktiskt fallet
med de värsta av de värsta av människohatarna på högerkanten.
Det luktar lite inavel där faktiskt.

Så är det över hela världen.
Alla länder, kulturer behöver influenser utifrån,
för att inte stagnera, för att inte självdö.
Det handlar inte om att jag ”förråder mitt folk”
och påstår att svenskar är sämre än tex Bosnier
som är det folk Negra tillhörde, innan hon även blev svensk.

Alla folk och kulturer har bra och dåliga sidor

Svenskar har som alla folk många förtjänster och
goda egenskaper. Men inte bättre
eller sämre än andra, på det stora hela.
Så som är fallet med alla folk, alla kulturer,
JUST DÄRFÖR tror jag på migration,
utöver det självklara i att hjälpa människor i nöd,
nästa gång kan det vara vi som behöver andra människors ,
andra länders öppna armar.

En knapptryckning från att bli flyktingar själva

Vi kan i värsta fall vara en ”knapptryckning” ifrån det,
en galen härskare överträder till storhetsvansinne,
ifrån att bli invaderade och tvingas fly.
Men vi tar så mycket för givet i trygga Sverige,
precis som kanske många Bosnier gjorde innan
verkligheten blev verklig i början av 90-talet.

..och som många Syrier gjorde innan Assad
”tryckte på knappen” uppbackade av västerländska
krigsindustrier, inkluderat den svenska,
som blir miljardärer på kriget i Syrien.

Nu när du glider uppåt i karriärstegen Negra …

Även tigrinnan Negra Efendic, hyllad för sitt sommarprat,
slagskämpe för det goda, för de förtryckta,
får nu passa sig så hon inte sakta glider in i det bekväma,
glider in i överklassens förtryck, och som många invandrade
nysvenskar, börjar resonera som de som kallar sig
”ursprungssvenskar”. Och ”kritisera invandringspolitiken”
hävda att ”vi har inte råd att ta emot fler nu”
”vi har inte plats med fler”
Det går fort Negra, tro mig,
nu när du blir prisad och hyllad,
kommer upp dig i societeten.

Hur mycket kostar du ?
Vad är priset för att överge sina forna ideal ?

Risken är stor att du snart resonerar
”Jag fick kriga mig till min ”rikedom” min respekt,
min status som journalist, eller vad du nu efter
framgångar kan tänkas bli erbjuden att jobba med.
Det bästa sättet att oskadliggöra en ”revolutionär,
är att bjuda in dem i societeten.
Finns gott om exempel i nutiden och historien, där
”revolutionärer” , fotfolk, kämpar för rättvisan,
blir köpta …. vad är ditt pris ?
Vad är mitt pris ? … kan vi motstå ?
Hur mycket kostar du ?
Societeten har alltid råd att köpa ”revolutionärer”
för att tysta hot mot deras plats i ”Gudarnas Hemvist”
Deras plats i ”paradiset”
tro mig !

I Reinfeldts ”generösa” värld”

Hon tog med ett klipp från Fredrik Reinfeldt i sitt program.
Där han vid ett tal frågade publiken:

– ”Finns det några invandrare här ?”

Och många ropade ”JAAAAAA”

varpå han sa:

”Tack för att ni valde Sverige”

Vilket skulle kunna få vilken som helst i partipolitiken oinvigd
att rösta moderat, om man inte vetat att det finns ett outtalat
villkor för den sk ”generositeten”… det är att du ska arbeta för
noll och ingenting ”enkla jobb” .. inte bli sjuk eller gammal, samt fylla herr Reinfeldts plånbok, både via folkets inbetalade skattepengar,
och den sk ”fria marknadens” beslagtagande av folkets egendom och kapital.
DÅ !! … är du välkommen i Reinfeldts Sverige Negra Efendic !
Så Reinfeldt har inget emot en framgångsrik journalist från Bosnien,
men kommer göra allt han kan för att beröva en rättslös fattig tiggare från Bulgarien. Samtidigt som han lyfter pengar från de arbetande medborgarna, samtidigt som han har ett miljonföretag.

Hur mycket kostar du ?
Hur mycket kostar jag ?
Hur mycket kostar Gudrun Schyman ?
Hur mycket kostade Göran Persson, Stefan Löven,
Mona Sahlin och hur mycket kostade Marit Paulsen ?

A’men fy f-n vicket j-a skitsnack


Regeringen och allianspartierna vill ”begränsa” exporten av krigsmaterial till diktaturer, säger man

– Det är en styrka för Sverige att vi har en bred politisk
överenskommelse för att modernisera regelverket så att fler aspekter
vägs in den helhetsbedömning som alltid ska göras. Förslaget innebär
viktiga skärpningar när det gäller vapenexporten, samtidigt som vi
säkrar de långsiktiga förutsättningarna för det svenska försvaret,

säger
justitie- och migrationsminister Morgan Johansson i ett
pressmeddelande.

Detta är ”fantastiskt” kära medborgare. Nej jag är ironisk så det förslår.
Vilken j-a bullshit, jag blir riktigt jävla förbannad.

INTE ETT FÖRBANNAT SKIT ÄR FÖRÄNDRAT !
Och vi exporterar fortfarande vapen till diktaturer, SAMTIDIGT som man gör demokratisk politisk poäng genom att säga.

”Ett land som har demokratiska brister eller inte har respekt för
mänskliga rättigheter ska kunna nekas tillstånd för export av
krigsmaterial från Sverige.”

observera ”ska kunna nekas” inte ”Ska nekas”
Man hävdar alltså med bedräglig kanslisvenska att man i princip jobbar mot vapenexport till diktaturer. Och i skenet av att man nu i ”samarbete” med Alliansen skulle hörsammat kraven på förbud av export till diktaturer, så har man gjort INGET, och har dessutom mage att få det att låta som vänsterpartiet är emot skärpningar av vapenexport till diktaturer, för att V står utanför ”överenskommelsen”, när vänsterpartiet tvärsemot vad Alliansen och regeringen försöker hävda, vill FÖRBJUDA VAPENEXPORT TILL DIKTATURER.

Jävla pajaseri av regeringen och alliansen
’fy fan !

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/220056

Husmor och städerska sökes !


Husmor, städerska sökes !

”Men vilken mansgris, städa ditt hus o laga din mat själv”

Det låter väl som ett möjligt scenario,
om någon skulle komma på tanken,
att göra ett TV-program där machomän,
öppet söker kvinnor som tar hand om marktjänst åt dem.

Ponera då istället att man gör ett program,
där ”händiga män” sökes.
Jo rå ett sådant finns redan,
utan några större invändningar i genusdebatten
smiley

Lite så faktiskt…


Människor är ibland generösa,
ibland svekfulla, ibland egoistiska
ibland hänsynslösa.
ibland underbara,
även jag

Lite så faktiskt
så är livet

Några som tidigare haft tid
finner inte tid längre,
prioriterar annat.
Alla har vi upplevt det

Då då får man vända sig till de
som har tid då.
…ja lite så faktiskt

När det 100:e samtalet blivit bortkopplat,
då slutar nog de flesta ringa,
och de allra flesta långt tidigare.
och då får vi öppna andra dörrar
Ren självbevarelsedrift kanske.

Jag går dit jag är välkommen,
tackar för det som varit

…lite så faktiskt

Ju mer de suger

För egen hälsas skull,
och för samhället i stort,
bör man undvika att hata så mycket.

Men om man nu ska hata ,
är det nog långt bättre att hata handlingar,
än människor, kön eller folkgrupper.

Det kan vara en utmaning många gånger,
Jag har givetvis som de flesta människor,
känt hat inom mig, mot vissa personer.
Då har jag försökt intala mig själv,
att jag har anledning att vara arg på personen,
men att inte förgöra mig själv i processen.
Men det är inte lätt alla gånger,
om de individuella kränkningarna man råkat ut för,
är från en och samma person, och alltför många gånger.
Samt att utöver det givetvis inte hata alla som
från hens familj, med samma religion eller samma hudfärg.

Det är på den punkten gör SD och deras väljare
många gånger arguments-mässiga självmål.,
genom att inte skilja på sak och person,
Och gång efter annan undviker många SDare
svara på relevanta journalistiska frågor grundade
på deras egna påståenden.

Richard Jomshof (SD) tex
tycker inte att Kahin Ahmed är svensk, fast Kahim har bott här i 26 år,
har en magister i sociologi och jobbat i 18 år och betalat skatt.
Och på frågan av journalisten om när Jomshof tycker någon är svensk vill han inte svara på av förklarliga skäl, eftersom då avslöjas åsikter som inte bara verkar rasistiska eller främlingsfientliga, utan även ÄR det. För när man för den typen av resonemang från den utgångspunkten, kommer man alltid till slut till frågan om hudfärg och kultur spelar roll när det kommer till brottslighet, och då är man inne på det rasbiologiska institutets tankebanor, vilket var ett sätt att tänka som borde vara förpassat till historien…. en av människans mest skamliga skeenden i historien. De mest överaktiva rasistiska nättrollen behöver inte idka den ”försiktigheten” som riksdagspolitikerna gör, utan kan helt tryggt, gömda bakom anonymiteten och falska konton vräka ur sig rent hat och rasism.

För mig är det enkelt vad gäller nationalitet.
Är man svensk medborgare är man definitivt svensk,
oavsett hudfärg religion eller härkomst.
Så Kahim är för mig svensk medborgare punkt slut !
och det är enbart ur ett juridisk perspektiv.
För vi är alla olika, och det är enbart lagen som är viktig i sammanhanget,
inte om folk firar jul eller bär Sjal.

Jag delar inga av Kahims kapitalistiska översittarvärderingar,
men jag tolererar för den skull inte att nån annan är översittare utifrån etnicitet, som Jomshof gör. Och jag håller inte med Kahims om att SD inte ska bjudas in till politikerveckan i Järva pga av deras ”nazistiska historia”
Hellre ser jag att människor som motsäger sig SDs politik, gör det utifrån de politiska förslag de står för, och de visioner de har, ist för att vagt prata om deras historia. För det är att hjälpa SD.

Men… likväl förstår jag varför många ”etablerade” partier (vilket nu iofs snart även SD får räknas utifrån väljarstöd och tid i riksdagen) väljer att prata om partiers historia istället för politik. Och det är ju för att tex moderaterna eg inte står så långt ifrån SD i reell politik, samt att man då på sant Donald-Trump-vis och SD-vis riktar anklagelser mot andra för att dölja sin egen agenda. Som i mångt och mycket är segregerande både ekonomiskt och etniskt.

Dock så har jag insett med tiden att det inte räcker att ”ta debatten” mot den här typen av högerextremism, för inga argument, inga fakta, ingenting rubbar deras åsikter, för de har bestämt sig för att det är på det vis de vill att folk ska tro att det är kring dessa frågor. Inte ens att Sds riksdagsledamöter har större procentuell brottsdömda än den av pöbeln klumpigt definierade, sammanslagna gruppen ”invandrare”, tycks påverka stödet till SD negativt. Tvärtom faktiskt… de bara växer och växer som en en fästing ju mer de ”suger”.

När livet hälsar på igen


Midsommardagen 2017 …

Det regnar ute, och jag älskar vädret.
Jag och G promenerar i lätt duggregn,
och reflekterar över små och stora ting livet.
Det är gudomligt vackert omkring oss,
bara man har ögon att se det med,
Ljuden är bättre än ett kassettband med småfåglar,
för det är livs levande småfåglar,
bara man har öron att höra det med.

Och öron som hör det vackra,
har man när man varit döv för allt vackert en tid
När man levt i ett vakuum och mörker i 600 dagar.
Då ser man allt det vackra, då hör man allt det vackra,
då känner man dofterna,
bättre än de som haft det ganska bra hela tiden,
bättre än de som haft det mycket bra,
hela tiden… i den mån de nu existerar.

För den hungrige smakar maten bättre,
än för den som är proppmätt.
För den fattige gläder gåvan,
långt mer än för den som har allt redan.
När livet hälsar på igen
När livet återvänder.

Gypsy Queen, uncrowned


I wrote of you before,
fragile butterfly with heart of gold,
Sparkling fairy from another galaxy,
eyes that see through all.

Gypsy Queen, uncrowned
with healing eyes of tears.
Heart of the ocean,
smile of forgivness,
listening loving soul

Yes you are very real,
yet still to me a dream
Sweet and natural
as strawberries without cream

What a sweet memory it was,
when you looked at me,
for a sekond I was free,
I was the one I wanted to be

Fly pretty butterfly, fly,
smile, pretty butterfly, smile
take the skies under your fragile wings
and live your beautiful life

På svenska … så ji begrip va ja mene:

Så som änglar bör

Jag tänker på dig ibland
gnistrande lilla Tingeling
du som ber för de trasiga,
du som ler mot oss arga

Oemotståndliga Zigenarprinsessa
Osynlig för den som inte ser
Behagligt skimrande,stolt
betraktar det som inte sker

Som ett sommarregn,
syresätter luften
log du det omöjliga leendet
till den omöjlige mannen

Du flög din väg,
så som änglar gör,
Så som änglar bör,
på ljumma sommarvindar

Om någon, nånsin stänger in dig,
ska jag släppa dig fri
och gå min väg,
lycklig i vetskapen,
att du andas fritt

…. prinsessa från ingenmansland

Hur en människa blir synlig


Jag satte häromdagen ord på hur jag kände,
när missförstånd uppstod,
jag sa att jag blev ledsen.

Det var klokt av mig,
det var modigt av mig,
Från att känt mig osynlig,
blev jag synlig,
inför dem jag sa det till,
och därmed oxå inför mig själv

Ja det är en ”risk” att medge, säga ”jag blev ledsen”
utifrån vad man då i den sårade stunden,
känner beror på andras handlingar,
eller uteblivande av desamma.
I näst värsta fall, kan de/den man berättar för, gå i försvarsställning,
och då har du ju inte ”blivit sedd”. Men du har ändå synliggjort dig.
Och i värsta fall, om du berättar det för någon person
som är hjärtlös, cynisk mobbare… så gör det fruktansvärt ont,
fruktansvärt, fruktansvärt ont… kan det göra då.
Men du har visat vem du är, och du har lärt dig vem hen är.

Denna gång, härom dagen,
möttes jag av både medhåll, förståelse och självrannsakan,
och det mina damer och herrar är inte varje dag.
Det visar på dessa människors storhet.
Och min storhet denna gång, låg i att visa mig själv.
Och jag lärde mig att det i grund och botten,
var riktigt fina människor jag hade att göra med.

Border collie


Underbara Midsommar-skurar, och sol emellanåt.
Det är gott att leva under sådana omständigheter.
Det är gott att äta sallad hemmavid,
med Italiensk salladsdressing på tomater,
gurka, röd lök, fetaost och tonfisk.
Och att där till i min dyra 2-koppars Bodum Presso-kanna,
göra mig en kopp Arvid Nordqvists kaffe,
och tugga i mig en mandelkubb,
är helt enkelt av godo.
Det är i klass med att grilla majskolvar,
över glödbädd, med bäste ”Bror” Göran.

Är det inte underbart med regnskurar ?
Jag tycker det är underbart med det nyckfulla
midsommarvädret i Norden. Det hör till.
Utan nyckfullt väder, ingen midsommar.
Tänk om det vore 30 grader varmt från sista maj,
till slutet av Juli,….
Men förlåt mig kära läsare att jag hädar,
mot den svenskaste av svenska egenskaper,
nämligen att vara missnöjd med vädret.
Men jag kan inte hjälpa det,
jag älskar Nordiskt väder,
och Nordiska årstider.

Jag har för övrigt kommit fram till att livet,
har format mig till något av en Border Collie !
Jag har genom att tidigt i livet,
utifrån många negativa erfarenheter,
i att bli lämnad, utesluten, glömd, ignorerad,
utvecklat ett supersinne för när nån i en grupp
”hamnar” utanför, eller ”lämnas” utanför.
En Border Collie samlar flocken, det är vad den gör.
Jag är ofta, ofta en inkluderande person,
på grund av just detta.
På gott och ont.

(Här slutar de vardagliga kåseriliknande, lättsmälta biten av inlägget, och politik tar vid, så här kan ni som tycker politik är oviktigt sluta läsa)

För övrigt så har jag inte heller idag,
eller igår lyckats förändra världen med min bloggtexter.
Det är faktiskt rätt få som läser, ännu färre som kommenterar,
och försvinnande få som omvänds i sin tro.
Jag skulle tippa på omkring NOLL personer.

Men ändå, om alla slutar skriva,
Om alla ger efter för rasism och intolerans,
då har vi helt gett upp både vår mänsklighet,
och vår demokrati.
Jag kanske inte förändrar någonting på egen hand.
Men om vi är miljoner, som står upp för källkritik,
om vi är miljoner som står upp för ÄKTA jämställdhet,
där ALLA inkluderas, inte bara rika kvinnor och män.
Om vi alla med sans och förnuft bibehåller vårt lugn
och vår saklighet i debatt med faktaresistens,
mot hets mot folkgrupper, hets mot sexuell läggning.
Då kanske det finns en gryning för mänskligheten,
då kanske hoppet lever kvar.

För vi kan inte stoppa Sverigedemokraternas framfart.
Det borde stå helt klart nu, när vi inser att inga argument, hur överbevisande de än må vara, biter på dem, eller deras följe.
Vi kan inte stoppa Sverigedemokraternas framfart.
Det borde stå helt klart nu, när deras regeringsrepresentanter har högre brottsfrekvens än den påstådda ”problematik” med våldsamma invandrare, och ÄNDÅ fortsätter folk att rösta på dem, och deras parti växer lavinartat.
Inte heller att Sverigedemokraterna även på ett för väljaren privatekonomiskt plan är ett klassiskt högerparti som gynnar de rika, hindrar den lågavlönade arge, ”vite” svensken att rösta på dem, och beskylla invandringen för deras ”låga inkomst”
De går inte att stoppa.
De KOMMER att bli störst inom 10 år tror jag.
Och FÖRST DÅ kan de stoppas,
FÖRST DÅ kommer de avslöjas, när de tvingas ta politiskt ansvar i regeringsställning. FÖRST DÅ kommer folk förstå att inte heller DE är folkets parti, utan är där för att sko sig själva, och samtidigt sätta in kilar i medborgarnas gemenskap, och sprida lögner om invandring och integration.

Endast SD kan stoppa SD, men inte genom blunders, skandaler och lagbrott som krossar vilket annat parti som helst, utan genom regeringsmakten som kommer avslöja dem, och göra deras väljare missnöjda.
Och de får se att ”Problemen” som de alltid så diffust kallar dem för att slippa motargument i sin ogrundade främlingsfientlighet… att problemen inte försvann, när de minskade rättigheter för flyktingar och invandrare,
att brottsligheten inte berodde på hudfärg och religion,
utan mer på sociala orättvisor, utanförskap och egoism.

Endast SD vid makten, kan avslöja dem,
eftersom de i ”opposition kommer undan med vilka skandaler, brott och lögner som helst utan att tappa stöd.
Priset kan bli högt för demokratin !

Skamsna demoner blir maktlösa

(mitt 1300:e inlägg i ”nya bloggen”)

Ibland skingras molnen,
på några sekunder efter ett monstruöst oväder.
Ibland pyser de inre demonerna skamset iväg,
när de inser att deras makt är bruten.
De kommer tillbaka, kanske i nya skepnader,
de kommer alltid tillbaka för oss alla.
Kommer man då bara på vad det är som ger dem makt,
eller vilken ”svaghet” hos en de livnär sig på.
Då kan jag bryta makten jag låtit dem ha,
Då kan vi bryta makten vi låtit dem ha,
och då pyser de åter iväg… i skam.

Det är inre demoner, såna som likt en LP-skiva med stor repa i, spökar i ens självkänsla,
och självförtroende. Det är yttre demoner, såna som är vardagspsykopater, energitjuvar, småpåvar, manipulatörer, antagonister
Alla kan vi ta makten ifrån…. och de pyser ihop som bakdäcket på en Sollefteåcykel i Sollefteå stadspark under glaskrossarfestivalen i Juli.