Viktigare än kärlek


Det finns inga mirakel sjöng Peter LeMarc,
och ändå kan ett barns leende väcka liv i de levande döda.
Det finns inga mirakel ?
och ändå ger de fattigaste mer av sig själv, än de rika.
Och ändå är de fattiga oändligt mycket rikare än de rika.
Det finns inga mirakel ?
Och ändå vaknar jag efter allt mörker, upp på morgonen,
och ser mirakulöst regn som ger liv, faller från himlen.
Och det finns inga mirakel ?
Det är inget dåligt väder mina vänner, det är ett mirakel.
…från himlen, givet dig och mig, vare sig det är moder natur,
eller en Gud,m kallad Jave eller Allah…

Vad kan vara viktigare än kärleken ?
Jag tänker hoppet om kärleken, hoppet kan vara viktigare.
Hoppet …
Hoppet… när du känner det som om släkt och vänner,
inte har tid för dig, i din allra sköraste mest förtvivlade stund.
Hoppet som väcks från ett barns oskyldiga uppriktiga leende,
utan baktankar, utan motprestation.
Hoppet som väcks när någon ser dig, en liten stund,
och gör dig synlig, en liten stund.

När du säger att du har tid för mig,
Då väcks hoppet …
När du förstår att jag ger dig av min tid,
ger dig av min kärlek,’
ger dig mitt hopp,
för att själv finna hoppet genom dig,
när du har tid, när du tar dig tid,
Det är kärlek, det är kärlek… min vän
Tid är kärlek, inte pengar.

Tydlighet, kärlek och sån’t där underbart tjafs


”Måste bli tydligare” säger ofta politiker på riksnivå,
när deras partier går bakåt. För det är ju inte fel på deras politik, eller egen kunskap… men otydligare går det iofs inte gärna att bli, så man får väl ge dem rätt på ett vis då.

Men även om de absolut inte menar att de själva ska bli tydligare, när de säger detta, så finns det en liten lärdom, för oss som inte får betalt för att lova stort vart fjärde år, för att efter att ljugit om sina föresatser plocka ut pension från riksdagen, samtidigt sm de startar ett företag med miljoninkomster…

… men för oss som inte gör så, för dig och mig, bäste bror, och kära syster, så kan det vara bra att vara tydligare… ja eller åtminstone för mig, kära läsare…. ja eller ”kära” o ”kära” … jag vet ju inte vem som läser… .. apropå tydlighet 😉

Nej, men allvarligt, jag behöver tänka på det, att vara tydlig, med mig själv, vad jag vill, och vem jag vill vara. För först då kan jag vara tydlig mot andra som trampar in i min värld…ovetandes om vad jag vill, om vem jag är, och vad en sån som jag tolererar eller inte tolererar. Var det tydligt ?
smiley

Men jag har i min otydlighet, och osynlighet, ibland när jag väl försökt markera och vara tydlig, blivit övertydlig och överdramatisk. Det kränkta lilla barnet, som aldrig blivit hört, kan ta över och bli en tystlåten, iskall, ödesmättad dramaqueen.
”Jag ska minsann visa dom” ”Om jag slutar höra av mig till allihopa så ska dom få se”
”Jag försvinner härifrån, och kommer aldrig mer tillbaka”
Ett övergivet barns känslor, och tankar, när ingen hör.

Det är bara det att det fungerar inte alls, i vuxenvärlden.
Lika lite som det fungerade på en moder som ”couldn´t care less”
Det finns ingen som kommer och tycker synd om dig i vuxenvärlden,
…och i ärlighetens namn vill ingen egentligen bli tyckt synd om, bara tyckt om,
och det kan vara svårt att lita på om man inte vet hur det är.

Tove Janssons ”Det osynliga barnet”

.
handlar om en liten flicka som har så dåligt självförtroende att hon blivit helt osynlig. Muminmammans stora kärlek och omsorg får dock flickan att steg för steg bli mer synlig…. men inte förrän hon blir jättearg och visar det, så syns hon helt.

Vi är många som ”är” ”det osynliga barnet”… mer eller mindre. Inte minst jag då.
Mina konturer har suddats ut tills jag var nästan helt osynlig. Men nu ryter jag till ibland… och syns lite bättre. Men som i saga, behövs det även omtanke och kärlek, debet och kredit, för att man ska synas…. ja och Muminmammans synlighetsdryck så klart
smiley

Fast jag mår mycket bättre nu än under tusen mörka dagar,
… så känner jag mig ändå lite tom inuti, än hur bara tajmat jag ryter när folk är dum mot mig, eller bara dum. Ignorera dumhet, kan man oxå göra.. när den ”campar” i ens tillvaro. Men jag kom väl inte till världen bara för att ryta heller, även om det är en högst nödvändig bit i min repertoar.
Jag vill ju vara lite omtyckt och efterlängtad oxå… efterfrågad,
tittad på med varma ögon…kärlek o sånt där tjafs … sånt där underbart tjafs..
….har jag hört…

Nä det är tydligt att man ska va tydlig … tror jag.
… inte som politiker då …asså typ helt säkert kanske !!!!

Det var en kväll i Juni…



Jag tittar ut genom mitt fönster, och min nästan sagolika utsikt, när himlen ger mig ett färgsprakande skådespel. Från en i övrigt rätt trist och grå, ålderdomlig lägenhet, på Sollefteås södra strand. Utsikten är allt, man kan titta på öppet vatten, och bli smått hypnotiserad av dess enkla, men storslagna färd mot havet. Storskraken gör bromsspår, när de går ned för landning, på Ångermanälvens nästan helt spegelblanka yta. Lite längre bort slår en fisk i vattenbrynet. Jag har gjort mig en sallad nu på kvällen, och sedan en kopp kaffe med mandelkubb och mörk choklad till.


Tidigare idag har jag tillsammans med violinisten Åsa spelat en stund, Denna gång blev det verk av Benny Andersson och Björn Ulveus, samt norsk visa med Tomas texttolkning och två folkmusikvisor. Musiken har aldrig övergivit mig, och jag har aldrig övergivit musiken, än hur glatt eller sorgset livet må ha varit. När inga ord längre talar till dig, när ingen längre förmår lyss till dina ord. Så berättar min musik, så kan musik nå in i de mest stängda ensamhetsceller.


Den stora världen utanför, tränger in genom nyhetssändningar, reklam, och genom ansiktsboken. Men ibland, som nu vill jag bara vara i den här lilla världen. Och ikväll är jag det. Och idag var jag det. Efter fiolstunden med Åsa, boule med mycket trivsamma vänner.
När jag utövar någon form av bollsport, är fokus så total, att inga bekymrande tankar får plats, speciellt om man trivs med sällskapet. Så här bra läggning blev det under en av omgångarna:


Just den omgången tappade mitt lag två poäng, men matchen rodde vi hem.
Under eftermiddagen medan jag och Åsa musicerade, så hade april glömt att det är Juni som regerar, men Juni tog fort tillbaka taktpinnen.


Och nu väntar evig sommar, om vi bara hittar barnasinnet i oss.

Då kan jag väl nån enstaka gång göra kärleken små tjänster


Allt bra ? Nej faktiskt inte,
det har varit något lättare ett tag nu, och det njuter jag av.
Men det finns givetvis kvar ilska och sorg, rädsla.
Och det finns givetvis kvar en liten, liten pojke i mig,
som för alltid kommer bära sår och ärr.
Som jag alltid kommer behöva ta hand om.

Så är det bara, det hindar inte att det samtidigt, i olika grad kan finnas saker som får mig att må tillfälligt bra. Men jag har fortfarande väldigt svårt med tillit,
nånstans givetvis för att jag under den period jag präglades som människa och man, visades svek, manipulation, och hot. Och givetvis är det när sådana skeenden drabbar mig i nuet, som jag får svårt att upprätthålla nån form av självförsvar, när lögner, attacker och hot drabbar mig indirekt eller direkt. Jag har liksom således inget försvar då i dessa lägen. Och även om jag håller huvudet högt, och står upp för mig, så blöder såret igen efteråt.

Så nu låter jag den biten få kännas….
Det är en del av den jag är, tillsammans med skratt, skämt och klokhet.
Tillsammans med konstnärlighet, musikalitet, och hjälpsamhet,
så är jag oxå inuti, arg och nästan hatiskt arg, över de övergrepp jag varit försvarslös emot, både som barn, och som vuxen.

Jag är givetvis även fortfarande och för alltid ledsen, innerst inne,
över att inte ha haft någon familj, trygghet, uppbackning, och någon som sagt och visat mig att de älskar mig från begynnelsen. Det finns med mig, det är en del av mig.

När man, om än inte permanent, tar sig upp från en nära på outhärdlig känslosvacka, så är det lätt att med alla medel klamra sig fast i det, och försumma andra verkliga känslor, som är jag. Och det är därför jag skriver om det, för att väldigt få, vill höra om de tunga sidorna, de flesta vill ju känna att ”nu är Tomas tillbaka igen”, för det är minsta motståndets lag som regerar hos ett folk som har uppenbart svårt att hantera känslor som ilska, förtvivlan och sorg, trots att det är en del av varje människas liv.

Inför kärleken har jag byggt upp en enorm försvarsmur…..
Det är som det är med det, jag mäktar inte med att lita på någon i den grad som behövs. Och det är oftast svårt att sätta nödvändiga gränser med någon så nära inpå.

Så jag är den jag är, och gör det jag gör, i väntan på det som ur min synvinkel skulle vara ett mirakel. Idag kom ett nygift uppklätt, äldre par in på Café Petter, och hon reste sig och skulle ta kort på sin nye make. Då erbjöd jag mig att med deras kamera ta kort ÅT dem, så båda kom med på bild. Om jag inte får uppleva kärleken, kan jag väl nån enstaka gång göra den små tjänster.

Nästa gång kan det vara du eller nån du älskar

…..som blir oskyldigt dömd

Utan att vara bibliskt troende,
så måste man ju tillstå att den boken är en bestseller utan dess like.
Och det har flera orsaker naturligtvis, bland annat skrämselpropaganda,
samt att det inte fanns mycket annat att läsa för gemene man under många hundra år.

Det finns ändock några guldkorn, i likhet med ”Du skall icke döma”
”Den som själv är utan synd kastar första stenen” etc.
Min lärdom är nog ändå att man bör vara oerhört försiktig med att döma andra, om man ens ska syssla med det över huvud taget. Domstolar behöver ju syssla med det. Men inte poliser… och däri finns en oerhörd fara att polisutredningar drivs åt fel håll, pga individer som bestämt sig på förhand, och därmed utlämnat alla andra möjliga tänkbara scenarion.

Jag tänker på Kai Linna, och på vilka grunder han blev dömd för dubbelmord.
Ett vittnesmål, som kan ha varit sekundärt inblandad, visar det nu sig att vittnesmålet var falskt… och det falska vittnesmålet satte Linna i fängelse över 12 år.

12 ÅR !!!!!!

Det ”rättfärdiga folket” tycker ju givetvis att det var ”rätt åt det svinet”,
och håller honom fortfarande skyldig, utifrån skvallerpressens anklagande rubriker, och hat till själva brottet. Allt för många kan inte skilja på hatet till brottet, och en rättvis bedömning, när de hittat sin syndabock, så kräks de ut sin ondska, sitt hat, och har rätt lite fokus på obestridliga bevis, teknisk bevisföring.

”Ja ha så nu vet Tomas Lundin att Kai Linna var oskyldig då ?”

Nej det vet jag lika lite som mobben vet att han var skyldig. Men jag VET att han blivit dömd på falsk vittnesbörd. Och jag vet att han suttit 12 år i fängelse för det.
Och jag vet att de flesta inte vet…. fast de är snabba att döma, utan att tänka.
Och det är för mig ett lika stort brott att frihetsberöva någon på falsk vittnesbörd, som att begå brottet. För om Kai Linna är oskyldig, så går mördaren lös likt förb…. och hur rättvist är det mot offren ?
Och dessutom, om Kai Linna är oskyldig, så har de berövat honom större delen av hans liv. Dvs jämförbart med själva mordet han blev anklagad för, med den skillnaden att den mördade inte fick nån andra chans. Men för den skull kan man inte fängsla folk utan att vara säker… tänker jag. Hur tänker ni ?

Nästa gång kan du eller nån kär till dig anklagas, med en stor skopa otur och ännu större skopa hat.

Att fylla pooler med dricksvatten

…..
går bra, och att vattna enorma golfbanor mm.
Det hörs väldigt lite om det nu när det är lågt grundvatten.

Men vi medborgare som inte riktigt är lika mycket värda, vi ska duscha kortare tid, och inte spola varje gång vi varit på WC ??
Jag inser mer och mer, att de enoooorma ekonomiska klyftor som en majoritet av Sveriges väljare,. är med att rösta fram val efter val. Visar sig vara ett av vår tids största samhällsproblem inom varje politiskt område. Miljön, invandringen (Rika kommunerna tar inte gärna emot) Skolor, (Moderaterna vill att rika ska ha särställning på andras bekostnad, få bättre betyg utan att förtjäna dem ) Vården, (Moderaterna vill göra vård till business) …område efter område.

Och nu när vattnet sinar så uppmanas vi att inte spola efter varje toabesök.
Det ÄR iofs vansinnigt att vi badar samt bajsar i dricksvatten. Men vi har inte så många alternativ där om vi tex bor i lägenhet. Sjö och älv-vatten, regnvatten skulle duga utmärkt

http://www.etc.se/ledare/vattenbristen-hotar-hela-vart-samhalle

…och vi är ju inte intresserade av politik s’att …jorå s’att så ere


Internetbedrägerierna och mobilbedrägerierna,
löser av varandra på löpande band.
Hur kunde det bli så här ?

Vi svenskar är ju ”de goda människorna” .. eller visst ?

Osså kommer folk från Somalia och olika skumma delar av världen och rånar oss via teknisk apparatur ? ska det va så ?
hur kunde det bli så här ? Vi har ju inte gjort nåt !?

Ja det skulle jag kunna ha en teori om, men folk är ju ”inte intresserade av politik”, så då kvittar det ju.

Till att börja med kan vi finna en del av förklaringen i att vi väljer politiker som ser på när bankerna tagit vår ekonomiska frihet, genom att försvåra kontanthantering. Och det för att de ska kunna ta avgifter av oss som vi inte har nåt annat val än att betala, samt övervaka våra tillgångar. Så redan där har vi internettjuvar i form av Nordea, och andra banker… men vi är ju inte intresserade av politik så….
Motivet bankerna hade var för att undvika att folk blev rånade. Nu blir vi rånade av bankerna ist … och folk på andra sidan jorden …. förbättring ? … njä

Det finns faktiskt åtminstone ett parti som vill tvinga bankerna att hantera kontanter… men det är ju inte så intressant … eftersom politik är ointressant så…
och dessutom skulle ”vi få kommunism då” om vi värnar folks rättigheter och skyddar de utsatta … för det har ju Moderaterna sagt så att…så det går ju inte, och dessutom är ju politik ointressant så att….

Sen att vår och västländers välfärd bygger på exploatering av fattiga länders naturtillgångar, samt vapenförsäljning till diktaturer och krigsområden …. det kan väl inte ska påverka världen i riktningen mot fler desperata tjuvar ? För är det nåt vi har lärt oss av tiggeridebatten i Sverige, och bidragsdebatten i Sverige, är det att är man en fattig som tigger då ska det förbjudas, och är ett otyg, men tigger företag så går det bra, för vad är telefonförsäljning och reklam, om inte tiggeri ? Samt att får en som av sjukdom eller arbetslöshet inte ekonomin att gå ihop, så kallas det bidrag och är av ondo. Men är du rik och har flera inkomster och förmögenhet, ja då är det att ”stimulera arbetsmarknaden, och skapa jobb när du får skatteavdrag för utbyggnaden på villan och putsningen av kristallkronans kristaller.

… men politik är ju ointressant så att ….

Det är samma fenomen med tjuvjakten av Elefanter i Afrika som snart lett till deras utrotning. Det är tjuvjägarna som ofta gör det för att överleva, som vi riktar vår ilska och vårt fokus på…. inte de miljonärer och rika som köper elfenben för sitt höga nöjes skull.

Så självklart har Sveriges företag, Sveriges politiker, och Sveriges röstberättiga medborgare del i hur vär6lden ser ut…
Men …. ”det är ju inte vårt fel”
och vi ”är ju inte intresserade av politik så att …

Tok-fint ute, kaffe i kakhålet


Nu är det tok-fint ute i världen utanför fönstret,
och jag ska ut i vädret alldeles strax, eller lite senare.
för jag är oxå tok-trött, och inte ens den kopp med presso, Arvid Nordqvist
jag dricker nu kan fixa det.
Det lär nog bli en liten lunch-tupp-lur, en måndag i slutet av Maj.
I vackra Sollefteå.

Angående mina senaste dagars upprörda känslor orsakade av hänsynslösa, manipulativa människor i stadens omgivningar, så får jag väl trösta mig med att idioter finns överallt, och det kan jag inte förändra. De kommer alltid att finnas,
så det är bara att ta sig en kopp kaffe, chilla och skratta åt deras barnslighet och litenhet. Små, små människor, med stora, stora munnar.

Så nu är det tok-fint ute, då häller jag lite kaffe i kakhålet,
och chillar en stund.

Livet är alldeles för kort för att inte ta det lugnt ibland

Det bara dräller av svenska ungar på vår gård nu


Men nu är banne mig sommaren här,
ja utom för väderterroristerna då kanske.
Men för mig är den här. Det var 18 grader ute mitt på dagen,
trots att solen var bakom molnen, DÅ är det sommar.
Och när häggen slagit ut lite här och där, när barnen cyklar omkring
i sin fantasivärld, och skolavslutningen, med ”den blomstertid nu kommer”
är i antågande. Då är det sommar.

Ungar ja…. det bara dräller av svenska ungar på vår gård nu,
och i min trappuppgång. 6 barnvagnar nere vid entrén, och 3 rollatorer.
Det gamla och det nya, osså jag då, en medelålders ”kommunist” som vill driva utvecklingen bakåt, och ”införa Stalinism” igen. (För så tolkas det ofta om man inte helt utan kritik anammar det resursmässigt ohållbara kapitalistiska system som ger mer till de rika och mindre till de fattiga och utarmar våra naturresurser… jorå så att … då är man nog ”Stalinist” eller nåt sånt förstår ni. Eller ”Miljömupp”)
smiley

En granne hävdar att det är en invasion av invandrarungar.
Men jag är nästan helt säker på att de är svenska barn, trots att det ibland tycks vara av stor vikt viket ursprung man har, snarare än hur man är som person.
Jag är nästan helt säker på att de är svenska barn faktiskt, för de är oftast födda i Sverige, de pratar svenska med sina kamrater, de bor, lever och går i skola i Sverige och de har mörkt hår, och mörka ögon i likhet med mig som ändå är svensk, tror jag ….om än bara 10-12 generationer tillbaka……Jag vet inte om det räcker faktiskt, men jag känner mig nog ändå lite svensk faktiskt.

Nå, vare sig vi definierar barnen som svenska eller invandrare, så är jag väldigt glad att de finns här, leker och livar upp en gård som annars enbart bestått av snälla, godhjärtade äldre, eller gnälliga äldre medborgare. Jag liksom småler lite när det blir liv och rörelse. Jag är osäker på om min pro-ungdoms/pro-acceptens är ”kommunistisk” eller inte. Men helt friskt reaktion från mig kan det knappast vara
smiley
… det är fullt med svenska ungar på min gård !
De andra svenska ungarna, med svenskfödda föräldrar, bor inte längre i höghusområden, de bor i hus och villor, för ”vi har fått det så svårt ekonomiskt här i Sverige” sen invandrarna kom hit och ”tog våra jobb” Och har de inte tagit våra jobb, så är de en kostnad för oss… hur som helst gör de fel, på något vis … för det har Jimmie Åkesson sagt”

Ty yttermera visso


Ty yttermera visso, förefaller det som mobbare och småpåvar med psykopatiska drag tenderar spela fler kort än som finns i leken. I desperation kan de manipulera, konfrontera, utan ånger, samvete eller eftertanke. Kära medborgare, om du möter denna typ av människa, tveka inte ! avlägsna dig från deras närvaro om möjligt. Om inte, lita inte på deras ord, för dessa nästan-människor har inga problem att i nästa läge förneka allt inför en eventuell tredje part. Om det är möjligt, sätt dig aldrig i någon form av beroendesituation, för de kommer utnyttja det maximalt, och aldrig släppa taget. De ”har alltid rätt”, vet inte hur man pratar i vanlig samtalston, de hotar och driver igenom sin vilja med varje tänkbart medel.
Fråga dig själv om det är värt det, byt jobb, byt vänskapskrets innan det är försent. Inbilla dig inte att de på någon punkt kommer förändra sig och bete sig civiliserat, annat än när du stryker dem medhårs.