Dom


http://www.etc.se/inrikes/ted-ekeroth-planerar-flytt-till-ungern

Att jag i rubriken väljer talspråksformen av ordet ”de” är för att understryka dess användningsområde i det ämne jag här tar upp. Egentligen är det främlingsfientliga partiets ””ideologi” i den mån det nu går att prata om ”ideologi”…. en enda stor tanke-vurpa, ett enda stort feltänk. Och det finns inget annat sätt, än att ta till lögner, omtolkningar, dubbelmoral för att försvara dess existens. Det går ALDRIG att försvara fördomar, främlingsfientlighet och rasism moraliskt, det är helt omöjligt. Därför blir utvägen för många SD-följare att helt enkelt bete sig, uttala sig främlingsfientligt/rasistiskt och fördomsfullt och sedan blåneka till att de är rasistiska och som lök på laxen dessutom anse sig/hävda sig orättvist behandlade och kränkta, för att de inte ostört och utan att bemötas, får kränka andra människor utifrån etniskt ursprung och religion.

Omskrivningar av verkligheten är för dem ”nödvändiga”, för att folk ska köpa deras budskap. Omskrivningar typ: ”kritik mot invandringspolitiken” När det eg handlar om kritik, fördomar, felaktigt utmålande samt intolerans mot främmande kulturer och religioner. ”Ingen vill ju prata om problemen'” (trots att det nästan inte pratats om annat inom politiken det senaste decenniet) är en annan vanlig omskrivning. för när man sedan synar problemformuleringen, så måste det till lögner. Det är därför det oftast formuleras som ”problemen” utan att specificera vad det handlar om” Så om jag frågar ”Vilka problem ?” så har adrenalinet oftast redan stigit till hårfästet för de som förespråkar SDs politik. Och genast går de ut på Flascback, rasistiska hemsidor och sociala medier för att hämta ”fakta” som stöder deras tankegångar. Eller alternativt avfärdar ”diskussionen” med ”Det finns ingen yttrandefrihet i det här landet längre” Hur som helst brukar det köra ihop sig vid det här laget, med argumentationen.

– Menar du att det inte finns problem med invandringen då ?” (Kan ett sista försök till att döda diskussionen då bli)

– Nej jag bara undrar vilka ”problem” du pratar om, vems fel det i såna fall, och vad de beror på” kan jag då svara. Ja ni förstår, det finns inga möjligheter att fortsätta egentligen och fortfarande kalla det för diskussion.

Lite som när ”Nya moderaterna” tog makten. Det var ett moderat parti som ändrade retoriken, men genomförde exakt samma skattesänkningar för högavlönade och rika, försämringar för sjuka och arbetslösa. Man stal och förändrade Socialdemokraternas ”arbetarparti” till ”arbetsparti”. Ingen skillnad i politik, Moderaterna ville fortfarande att folk skulle arbeta för spottstyver för att öka deras rikedom. De kallade fortfarande i retoriken föraktfullt det för ”bidrag” när människor UTAN inkomst tog del av den samhällsgaranti man själv varit med och betalat in till genom skatt. Och kallar det sedan för reformer för arbetslinjen, när de skaffar sig ekonomiska fördelar med hjälp av rut, rot, fallskärmar, dyra politiska pensioner från skattepengar medan de håvar in miljoner på sidoföretag.
”Det ska löna sig att arbeta” var ytterligare en omskrivning för att folket skulle tycka synd om de som hade ett arbete och tjänade mellan 20.000- 500.000 el mer i månaden. För att sätta kilar i solidariteten mellan arbetare och socialt utsatta.
Det har länge lönat sig att arbeta i Sverige, men inte tack vare moderaterna ska tilläggas.

Det är språk…. bara språk…. både för SD och för i detta fallet borgarna.
Språk som skapats för att förleda medborgare.

Rasism börjar vid det ordet ”Dom” (De)
Det är inte alls nödvändigtvis rasistiskt att ha fördomar, men det går inte att vara rasistisk utan ha fördomar, eftersom rasism saknar all logik och är uppbyggt på lögner. Och det börjar med det ordet …. ”Dom”
Det finns egentligen ingen argumentsmässigt lättare sak än att bemöta rasism och fördomar. Allt man behöver är sunt förnuft och motfrågor. Men det finns samtidigt inget svårare än att argumentera mot en rasist/främlingsfientlig, för de är allt som oftast inte mottaglig för information som motsäger deras fördomar, hur tydligt än det må vara att de är ute och cyklar, och hittar på.

ex:

”Dom brukar lever om och stjäl saker, dom har ju en annan kultur än oss”

Motfråga: ”vilka är ’dom’ ”?

Nu blir det svårt, nu känner de sig pressade, och nu väcks den briljanta tanken att inta martyrskapet. Tanken föds redan här för att inta offerrollen, tankar som ”man får ju inte tycka vad man vill i det här jävla landet” ”Man blir ju kallad för rasist så fort man pratar om invandring” … och en hel hög varianter på dylikt. För nu måste de förklara vad de menade med ”Dom

Ponera då att de säger vad de tänkte med ”Dom” dvs ”invandrarna”. Och jag då ställer nästa logiska följdfråga: Jag; ”vilka invandrare gör så menar du ?”

– Ja men han ovanför mig här levde ju om mitt i natten igår!!!

Jag: – ”Jaha så det är egentligen bara din ena granne som gör så när allt kommer omkring, och inte alla Etiopier, Somalier, Syrier, kristna, Muslimer, Judar Irakier, Amerikaner, danskar etc etc ”

Ni ser det är hur lätt som helst att bemöta fördomar och rasism, men samtidigt helt omöjligt. I länken i början av inlägget, resonerar tvillingarna Ekroth kring egen utlandsflytt till Ungern, så de kan sätta stopp för invandringen. Det är fascinerande hur man kan uttrycka sig så, och inte förstå hur dumt man resonerar, utan fortsätter försvara sin ståndpunkt. i det här fallet var ”kontringen” på kritiken mot dem för att de själva vill bli bli invandrare så de kan stoppa invandringen:

”socialistiskt flum”. Varken han eller SD är emot invandring från närstående kulturer, av folk som har hög utbildning
(svarade Ekroth)

Så följdfrågan där blir ju,

– men ni är inte rasistiska eller höger, men ni gör skillnad människor utifrån kultur och utbildning samt inkomst ?

Nä nu tar och avslutar detta ”socialistiska flum” och går ut i den underbara svenska sommaren med gråa moln och flera plusgrader.
smiley

Vem är rikast ? (eller) Vart hjärtat på kroppen sitter


Trist och tråkigt, lätta inre orosmoln på förmiddagen,
förvandlades på eftermiddagen
till strålande inre sol. Och likaså vädret.

Allt tack vare mänskliga möten, små runda klot, (boule)
gemenskap, en kopp Espresso Macchiato
och en leende liten brunögd flicka, på min gård.

Läser nu på eftermiddagen om en studie av psykologer vid University of California, UCLA, som hävdar att rika människor är själviska, oetiska och icke-empatiska.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/01/28/forskare-rika-manniskor-ar-sjalviska-oetiska-och-icke-empatiska

Forskningen går säkert att ifrågasättas om man vill, det gör all forskning. Och jag misstänker att i första hand rika människor inte är främmande för att betala för forskning som motsäger detta. I mitt stilla sinne ligger det nog ändå rätt mycket i denna forskning, även om det mäter genomsnitt bland rika och mindre bemedlade, vilket innebär att det stämmer generellt stämmer, men inte är sant för varje enskild individ.

Det hör dock ganska ofta ihop. Många blir rika som en följd av oempatiskt, själviskt, oetiskt beteende. Och många som vet hur det är att ha det knapert, förstår med, och tänker med hjärtat, och investerar hellre i givmildhet än i kronor.
Det är nog mer vanligt bland välbeställda med uttryck som ”Hellre rik och frisk, än fattig och sjuk”. I min värld är talesättet en cynisk människosyn, som är till för att försvara, rättfärdiga för sig själva, oetiskt och egoistiskt beteende.

Och de bemedlade odlar gärna myter som: ”Alla vinner på inkomstskillnader”

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/09/17/ojamn-inkomstfordelning-dalig-ekonomin

Det är givetvis en konstruktion, som återigen är till för att försvara, rättfärdiga för sig själva, oetiskt och egoistiskt beteende. Det är snarare så att när klyftorna inte är så stora, som samhällsekonomin gynnas.
Många, inte alla, men många av de som har det gott ställt brukar kalla oetiskt beteende, att tjäna pengar genom andras sårbarhet, genom andra gruppers utsatthet för ”smarthet”. Att utnyttja system och svagheter i lagar, anses också ”smart” snarare än omoraliskt el oetiskt.

Själv är jag definitivt inte ”fattig”, trots att jag tillhör de minst bemedlade bland svenska medborgare. Härom dagen såg jag en halv timmes program om bostadslösa i Venezuela, Caracas, för att överleva jagade sopbilen för att äta rester från restauranger och pizzerior. Och sedan åt sopåkarna också från soporna. Så då tänker jag att även en månad då jag i princip ätit omelett och havregrynsgröt sista veckan…. så är det svårt att klaga över ”fattigdom”

Om man emellanåt resonerar med sådan självdistans kring sin relativa ”rikedom”, pga av att vara född i et rikt land som Sverige, så är det inte helt ovanligt bland högerdebattörer och högerpolitiker att dra fördel av det resonemanget och försämra för de som redan har det sämst i Sverige, men ur ett globalt perspektiv relativt bra ställt. Sällan har jag hört en högermänniska resonera hur bra de har det när de jämför med andra som har det sämre ekonomiskt och socialt. Däremot alldeles nyligt hörde jag Moderaternas Ulf Kristersson hävda att det var ren orättvisa att vissa fick betala mer än 50 % i skatt. Ja det är olika hörrni vart hjärtat på kroppen sitter.

Ingen uppskattar en måltid som den hungrige,
Ingen uppskattar ett leende som den kärlekstörstande

Så min dag tog sig rätt bra ändå, trots en halvtaskigt start på humöret, och trots att det ligger och pyr en begynnande huvudvärk nu på kvällningen.
Att spela boule med Ulla, Janne och Jonas, högklassigt spel och trevligt tugg (snack) höjde humöret och dagsformen. Och när sedan flickan från den nyinflyttade invandrarfamiljen log brett och sa hej… så kände jag mig rik, för ett ögonblick
Så vem är rikast ? Den vars hela värld för ett ögonblick lyses upp av ett leende från ett barn, eller den som när som helst kan köpa sig vad som helst, utom
vänskap och kärlek ?

Är du förvirrad ?

……bra, då fungerar du fortfarande något så när okej,
och har inte helt gett upp mänsklighet, överlevnad,en framtid.
Är du inte förvirrad, är det förmodligen för att du gett upp allt detta
för länge sedan. Och kanske tänker att ”det som sker, det sker, o jag skiter i det, kan ändå inte förändra något själv”. Och ju fler som är uppgivna, ju fortare går highway to hell med överljudsfart för mänskligheten… men ”det skiter jag i… kan ändå inte göra nåt åt det”

Själv vacklar jag mellan uppgivenhet och upprördhet över det jag inte kan göra något åt, och det jag kan göra något åt. Det enda jag faktiskt gör för de stora problemen, är att jag försöker så gott det går handla klimatsmart och näringsrikt, vilket inte är helt lätt med ett utarmande storjordbruk som pressar ner priser på näringsfattig och icke miljöhållbar mat, och priserna för näring och hållbart går upp. Och min ekonomi är något begränsad.

Jo och sen engagerar jag mig lite och läser och sovrar bland en djungel av information, där lögner lönar sig mer och mer politiskt och marknadsmässigt.
Och skriver om det jag uppfattar och tänker kring livet.
Det är allt jag kan göra… för tillfället. Måste överleva själv oxå.
Måste LEVA oxå. Jag vill se blommorna och det gröna gräset medan jag kan se det. Jag vill höra fåglarnas kvitter medan tid är.

Den pessimistiske Kai-Tomas inser att den penninggirige homo sapiens kommer ta kol på sig själv, frågan är bara hur fort. Elefanter är på väg att utrotas, för att det finns en marknad för att sälja deras elfenben, och för att det finns svältande som behöver jaktpengarna för att leva… och vi blir lavinartat fler på jorden, oavsett Hans Roslings ”upplyftande” forskning om att det blir bättre, och hans något naiva tolkning att det skulle vara just ekonomisk utveckling som gör världen bättre. Överpopulation av människor, och överkonsumtion från västerländska människor i kapitalismens vagga, tron på marknaden istället för människan och naturen gör att det finns väldigt lite hopp.

Den optimistiske Kai-Tomas smalar av synfältet för en stund, går ut bland fågelkvittret i den gröna naturen. Tar mig en kopp kaffe på ett café, förundras över hur vackert det är att leva ibland.

….men jag ÄR förvirrad, och den som inte är det i dagens värld,
är inte riktigt klok.

”Dessa satans mördare”


Jag fortsätter i lite större perspektiv fundera kring
terrorism, krig, vapenförsäljning, frihet, demokrati och dylikt.
Och västvärldens naiva, cyniska syn på sin egen roll, och självmordsbombning.

Nån stans, handlar det nog ändå till en del om hur vi ser på ondska och godhet. om människor blir onda, eller om de föds onda. Om vi fortfarande anammar Hitlers rasbiologiska syn på människor? Hur vi agerar, och låter bli att agera, mot vissa människor, för vissa människor, och varför vi skiljer på människor och människor.

För även om vi i Sverige inte gasar ihjäl folk i koncentrationsläger,
så sätter vi, genom politiska ställningstaganden, passivitet när afrikaner dör, när Romer tigger, människovärdet högre på svenskar och amerikaner, än vi gör på afrikaner och araber. Jag skulle vilja se vem som kan argumentera sig bort från det.

Föds självmordsbombaren ond ? Tror vi verkligen på det ?
Är självmordsbombaren mer ond än Putin eller Trump ?
som mördar, fast med licens.
Föds någon enda människa ond ?
Eller kan det vara en rad omständigheter som till slut får människor att tappa vett, sans och mänsklighet ?
Kan det vara så att vi svenskar, där de flesta har det så bra, inte kan föreställa oss att hamna i en situation där allt har tagits ifrån dig, värdighet, mat, vatten jobb, självständighet … allt ! Kan det vara så att vi inte förstår att det är vår livsstil som skapar den obalans i världen miljömässigt och tillgångsmässigt, som tillsammans med maktgalningar i Mellanöstern får bomber att explodera … det finns inget kvar att förlora ? kan det vara så ?

Eller är det kanske lättare att skylla på en religion, som vi inte förstår, kan nånting om, bara för att den är främmande ?

”Dessa satans mördare” rubricerar DN sin ledare med. Och det är ju givet att det är mördare det handlar om. Det galna och sjuka är inte att vi kallar dem för vad de är : mördare, utan att vi blundar för när västerländska stater mördar, eller säljer vapen till dessa mördare… för vårt eget välstånds skull. På så sätt gör vi eg liknande som diktatorn Erdogan, när han förser IS med vapen och krigare, för att se på när Kurder och IS-krigare utplånar varandra, och tittar medvetet på när det sker utan egen inblandning.

Ja dessa satans mördare … fy f-n

Min reaktion är nog ganska bedrövlig


Ännu en meningslös våldsattack,
denna gång i Manchester England.
Och givetvis, som sig bör, reagerar ”världen” med bestörtning,
och alla rika västerlänningars tankar går till offrens familjer, och solidariteten är total,
så länge det är vita ”civiliserade” och oskyldiga som drabbas.

Det är nästan bedrövligt att jag reagerar som jag gör,
när människor blivit dödade och massor av skadade..
Hur kan jag vara så okänslig att jag ifrågasätter sorgen
och solidariteten en sån här stund ? det är snudd på omänskligt
av mig faktiskt.

Ja det kanske är konstigt… men jag är så j-a less på all dubbelmoral,
Jag är så less på att man ser mellan fingrarna när afrikanska barn dör i svält, när Syriska barn dödas av gas, och av Svenska, amerikanska och ryska vapen.

Och blir så less när snart ett helt folk är överens med SD om att vi bör inte ta emot fler flyktingar, och sedan tar ett glas vin till maten innan vi åker ut till sommarstället för 700.000 kronor. Jag blir så less på att man är så överens om att tiggare är ett otyg som stör vår stadsbild, medan vi tillåter tiggeri via telefon på kvällstid, och tiggeri varje kvart på de flesta tv-kanaler (kallas även för reklam)

”Vi har inte råd att ta emot fler” säger vi och åker och köper familjens andra bil, och på vägen hem köper vi en peelingtvål för 450 kronor åt frugan. Nä jag må då tillstå det att det är tufft att leva som medelklass i Sverige år 2017.

Så när dessa dåd drabbar oskyldiga barn och medborgare i väst, blir jag lika förbannad över dubbelmoralen i väst och dess ”solidaritet”, som jag blir över själva våldsdådet faktiskt. Och jag blir än mer förbannad över att folk inte fattar vad som orsakar terrorism, och vilka som tjänar pengar på det. En ledtråd, det är inte de förvirrade mördare som spränger sig själva i luften.

Sen kan ni ju gissa fritt….jag tror inte att jag kommer övertyga en enda västerländsk själ med mina ”rasförrädiska” funderingar.

När syndare fördömer syndare


Den som själv är utan synd ….

Jag är en syndande man, och människa,
än vilken måttstock du använder nästan.
Det är att vara människa, att vara allt utom gudomlig.
Och det är just det, dagens lagar speglar samtidens moraliska kompasser. Och de lagarna återspeglar och visar på vilka kameler vi sväljer, och vilka mygg vi silar…. för just den period och del av världen VI råkar leva i.

Appropå ”Gudomlighet”så har jag under perioder själv oxå skojat om/peppat mig genom att utnämna mig själv till ”dansgud”. Ja fast …egentligen inte det heller, utan blivit utnämnd till det av kvinnor som tyckt jag varit duktig att dansa, och sedan har jag i själv-boostingens och humorns tecken mer kanske anammat det. Det ångrar jag egentligen inte … annat än att det var så långt ifrån hur jag kände mig innerst inne, och hur det på ett vis lämnade mig allt annat än homogen och harmonisk.

Men det är ingen synd enligt Kai-Tomas-bibeln att boosta sig själv ibland. Och om lusten fanns, passionen och glöden, glädjen och sprittet i benen, skulle jag vara lika duktig att dansa än idag.
Det är bara det att jag behöver boosta annat än kropp och danssteg nu, för att ens våga lita på vänliga ord, lita på människor, lita på min förmåga och mitt värde, våga dansa, våga njuta, våga bli älskad….om än bara lite.

Men apropå att ”synda”. Vem bestämmer vad ”synd” är.
Religiösa hävdar att det gör Gud, men Gud är inte domare på jorden,
och Gud, om han finns, avrättar inte syndare på jorden.
Och gud, om han finns skrev inte bibeln. Det gjorde människor, det GÖR människor, och det kommer människor att fortsätta göra. Förslagsvis människor som redan har makt, eller människor som på olika plan skaffar sig makt, och utövar makt….MOT andra människor.

Det innebär ju att om det stämmer det Jesus lär ska ha sagt, att:
”Den som själv är utan skuld kastar första stenen” så är alla människor och alla lagar som är skapta av människor…. syndare som straffar andra syndare.
Och det kan jag tycka är väl ändå synd !

De flesta av oss, om inte alla, lever under sådan otrolig dubbelmoral att det inte ens är möjligt att just börja nysta i något absolut ”rätt och fel”. Men ändå lever vi ju under, och måste ha nån form av lagar för att ett samhälle ska fungera någorlunda bra, och vi inte tar till kniven så fort nån vill ha något.

Men utöver lagarna som alltid kommer vara bristfälliga och orättvisa mot vissa, så finns det ju även moraliska lagar sammanflätade med lagar från den tid och kultur vi lever i. Till exempel så hyllar vår tid och vår kultur våld, kapitalism och sex. Sex inom marknadsföring och reklam matas vi med varje timme, våld matas vi med varje timme varje dag, och hela vår vakna tid går åt till att konsumera mera, och låta lågavlönade, producera mera. (det missvisande ordet ”tillväxt) Det är kanske ”synd” att vi gör det.

Och apropå sila mygg och svälja kameler, så gör vi nog det ”big time” när vi ser till underhållningsvåld kontra pornografi. En TV-hallåa kan på tidig kvällssändning ”påa” film eller serie med intränad sexig, glad intensiv röst:

”Och nu över till CSI där de hittar ett makabert fynd, en död kvinna på stranden”

Ingen … och jag menar INGEN reagerar längre över det, och få hindrar sina barn från att se på detta våldsamma, groteska, lemlestande på bästa sändningstid.
Få reagerar över att mördande nät-casinoreklam fullkomligen bombarderas ut i varje reklampaus, eller att kvinnokroppar och manskroppar exponeras i sexuell pose, gärna i samma sekvens som det mest beroendeframkallande knarket (socker) i modern tid visas upp i olika produkter. Helt i sin ordning tycker vi,,, för vi har vant oss, och gjort det till vår tids norm.

Samtidigt i lönndom är pornografin, ytterligare ett av vår tids droger, enligt gällande normerna undangömt till internet och skamvrån bakom neddragna gardiner, och på så vis mycket mera skamligt och ”fel” än våld mord och förnedrings-TV. Jag bara tänker mig Jesus landa i en rymdraket rakt ner i vårt moderna kapitalistiska samhälle och undrar vad han skulle sagt om det ?

”Den som själv är utan synd, kastar första stenen”
?

eller: ”Sila mygg och svälja kameler” kanske ?

…när syndare fördömer syndare, och syndare lagför syndare

Alla har glömt… men inte jaaaag”


Assange var en hjälte bland många feminister….

….sen visade det sig att han var lika lätt på foten, som de 2 feministiska kristna kvinnor som initialt gärna både vistades i hans nyvunna rockstjärnestatus, i hans sänghalm och dessutom skröt över det som en erövring. Men när de två kvinnorna insåg att han var lika lösaktig som de själva var, brann det av svartsjuka och genast blev det andra toner i pipan.

https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/49253-det-har-ar-vad-vi-vet-om-assange-cirkusen/

Läs gärna länken ovan som sakligt går igenom förfarandet av rättsärendet mellan Assange och 2 svenska kvinnor som ändrade sig fort.

Ni förstår det är en ”erövring” att få ligga runt, för ett litet antal hårdföra feminister, men det är ”våldtäkt” förstår ni, om de inte får ensamrätt på sin ”erövring”
Det finns fler exempel på denna omvända manschauvinism, jag tänker på hur komediserien ”Helt hysteriskt” (eng: Absolutely Fabulous) tydligen är en av de ”feministiska biblarna” bland många feminister.

Själv har jag som hastigast tittat på den serien utan att uppröras speciellt över den. kanske småflina lite men inte lägga den till favoriter. Men att feminism inte alltid, eller ska jag säga ganska sällan nu för tiden är menat för att skapa jämställdhet och lika villkor, blir tydligt när en serie vars syfte är att skapa skratt och inte uppvigla, blir en feministbibel, dvs feministhandbok. En komediserie där kvinnor beter sig ansvarslöst, svinaktigt, … ja som den sortens män som feminister ofta hatar och anser vara orsak till ojämställdhet. Man celebrerar alltså i feminismens namn skitstövel-beteende, om det är kvinnor som står för det ? Snälla kan nån förklara för mig hur det är feministiskt/jämställdhets-strävande ?
Att det programmet fungerar dom komedi är jag fullt införstådd med. För det mesta av komedi handlar om att bryta mönster, göra något oväntat, nåt förbjudet. Vilket förklarar varför länge det varit roligare när män klätt ut sig till kvinnor, än tvärtom. Således har jag INGEN kritik till själva komediserien, vilken på sitt sätt är briljant, men till de människor som tror att det är ett verktyg till jämställdhet.

Men det gror en allvarlig röta i det som en gång varit en av de viktigaste kamperna historiskt: ”Feminismen” Den har likt Socialismen i Socialdemokratiskt regi, alltmer övergått till att bli ett egenmäktigt maktsträvande, …och alla har glömt.

För övrigt pratade jag med en kurdisk kille som driver företag i Sverige nu, ang kriget i Syrien och Irak. Och utan att gå in på djupet i konflikten i detta blogginlägg så kunde vi konstatera att ”alla har glömt” när de araber som en gång flytt till Syrien, nu redan glömt bort hur det var att vara rättslös, statslös, flykting…. och vill ha Syrien för sig själva. Lika är det med flyktingar som kom till Sverige, som nu levt och verkat i Sverige, blivit mer och mer Svenska, fått mer pengar, rättigheter, bekvämligheter… och nu hör man även vissa av dem säga att Sverige inte bör ta emot flyktingar längre, går i samma tonläge som de som tror sig vara riktiga svenskar … ja ni vet Jimmie, Björn Söder o pojkarna

Alla har glömt !…. det är lätt att glömma när man ”kommit upp sig”

Vad jag vill ?


”Vad tjock du har blivit”…. fick jag ibland höra redan på den tiden jag vägde bara 80 kilo.
Nu väger jag 87 kg…. och kanske har folk vant sig vid den blygsamma kalaskulan,
för nu hör jag det inte alls nästan. Kanske för att jag inte bryr mig om just den sortens nedlåtande kommentarer vare sig de påstås vara humor, eller nåt annat.
Och blir man inte sårad så är det inte lika kul för ”humoristen”
Finns dock andra kommentarer som går rätt in i hjärtat.

Det rör sig mycket i huvudet på Kai Tomas, och i hjärtat likaså, men det från hjärtat är inom lykta dörrar. Det är på ett vis lättare att avslöja Donald Trumps och Sverigedemokraternas inhumana människosyn, än att blotta hjärtat om hur jag innerst inne känner, vad jag önskar och drömmer om.

Här går en man vars känslomässiga konto, vars integritetskonto, blivit övertrasserat för länge sedan, och som inte finner sig i minsta lilla trash talk längre, inte längre godtar att bli tagen för given eller att gå undan. Och under den iskalla hårda, glada humoristiska ytan döljer sig en längtansfull man som inte tror på att han är ämnad för kärlek och respekt, passion och sex, förälskelse. Och framför allt inte vågar längre. Teatern, skådespelet har börjat igen. Den teater som ler och skrattar, den teater som en som gått ner i träsket inte orkar upprätthålla. Teatern har börjat igen…. ”hur mår du” … ”jo tack bra”
Lite teater är bara bra, lite teater är rent utav hälsosamt och nödvändigt för integritet och självbevarelse. Men risken finns för själar som min, och många andras, att teatern ”blir jaget” och andra känslor, riktiga, ärliga känslor och längtan tynar bort igen.

Det är naturligtvis lätt och rätt att tala om för mig med en 5 sekunders kommentar att jag visst är värd allt det där. Men ibland kan jag känna och tänka: Don’t tell me ! Show me ”! Men då är vi ju inne på orealistiska förväntningar igen. Men kanske måste de oxå få finnas lite, för de är oxå drömmar och vad jag vill och längtar efter.

”Vad jag vill” …. ja det du….
Det känns nästan främmande, och nytt att tänka så…
”Vad vill JAG?” ”har jag rätt att….”

Vårens ankomst, mitt grumliga rättspatos och kåta kvinnor och män.


Lyckokänsla

En lyckokänsla, om än så kort,
sprudlar genom hjärna och kropp,
när jag nu idag kommer ut i 17-gradig värme
och jag ser hur björkarnas blad,
äntligen vågat sig ut i luften.

Det är nästan samma känsla som fanns i kroppen, som när man var barn, efter skolavslutning., och visste att sommaren skulle vara för evigt. För det kändes så då, trots all föräldrafrånvaro, självmordshot och ensamhet.
Sommaren skulle vara för evigt…. det visste ju varenda barn.
Det blev bara en lite sval grå överraskning till hösten då skolan började igen.

En gråsparv har börjat slåss med Talgoxarna om fröna i min fröbehållare.
Talgoxarna är smarta, men förlorar en direkt konfrontation med gråsparven.
Mitt rättvisepatos, kraftigt grumlat av att jag tycker Talgoxen är vackrare, och var där först, vill för ett ögonblick skapa rättvisa mellan de stridande. Men jag inser på en sekund hur dumt och omöjligt det är. Talgoxarna klarar sig nog, de har ju åtminstone en chans… om jag inte lägger mig i det hela.

Kåta män och kvinnor i förhör

En som inte upplevt varken småfåglars kvitter eller björkarnas bladprakt på våren, är Julian Assange. Instängd på en ambassad i 4 år och lite till. ”Där kan han gott sitta” mullrar ytterligare personer med grumligt rättvisepatos. Likt mig och talgoxarna har de baserat sin ilska på helt andra faktorer än vad de vet något om.
Skulle man kunna säga det samma om människor som utan underlag inte bara anser att Assange är oskyldig till de anklagelser som gjorts, utan även ogenerat hävdar det som sanning ? Jo givetvis är det en möjlighet. Däremot är det den klart dominerande bilden som givits i media, att utgångspunkten är att Assange är en skyldig våldtäktsman trots att massor av förhörsmateriel från de anklagande kvinnorna tyder på något helt annat, förstöring av bevis, falsk vittnesbörd etc.

Tar de gulligas parti

Och i likhet med den enligt mig vackrare och bortkörda talgoxen, tenderar vi som folk och nation, ta för givet att den fysiologiskt underlägsna alltid har rätt och alltid har företräde att betrakta sig själv som brottsoffer, och numer allt som oftast får medhåll av media och politiker. Jag har ibland fått höra från medmänniskor, och kändisar kommentarer som:

”Om barn inte tycker om en person, betyder det att personen är ond, dom känner av sådant”

”Kvinnor är ju mjukare och godare än män, mer omhändertagande”

”Barn ljuger inte”

”Män är som utvecklingsstörda barn”

Och det är tyvärr mest extrema forum som flashback och Avpixlat som syns i kritiken mot den typen av uttalanden, vilket ju i sin tur urholkar trovärdigheten i den egentligen rättmätiga kritiken mot sådana inhumana fördomar.

Vi tenderar ju på samma sätt uppröras mer om vita gulliga sälungar klubbas blodiga för sin päls skull, men handlar glatt och obekymrat danska fläskkotletter, som är fullproppade med antibiotika, inte haft något annat syfte i sitt liv än bli mat, och aldrig levt fria, För sälungarna är gulliga… och grisarna är …. svin … typ.

Nä Assange har inte av svenskt rättsväsende kategoriserats till ”talgoxe” eller ”sälunge”, …utan snarare motsatsen. Och utifrån det har man som läsare av tidningar, åhörare av nyhetssändningar lärt sig förknippa mannen med anklagelserna, om ”våldtäkt” och ”ofredande”, vilket ju juridiskt sett inte är det samma som en dom. Och ju oftare dessa upprepats i media, desto sannare har det blivit i folks medvetanden. I dessa webbadresser tydliggörs hur i synnerhet den ena kvinnans berättelse inte stämmer, och hur den andra kvinnans berättelse inte finns något brottsligt att finna i Assange agerande. Men är det av intresse för folk som redan bestämt sig ? … njä tror inte.

…och se där Talgoxarna är tillbaka, dom kommer att överleva, och gråsparven blir oxå mätt. Och jag har fått Jasminris i kistan, med fiskpinnar, tomat, lök, och grönsaksblandning. Nu undrar jag om det kanske blir kaffe !!!??
smiley

(vill ni gräva mer i vad som sagts och inte sagts så finns webbadresser
nedan, som oxå går att söka sig vidare ifrån för ytterligare info,
kopiera och klistra in !)

http://samtycke.nu/2011/07/13/marklig-anklagelse-i-fallet-assange-eller/

http://samtycke.nu/2011/07/11/sex-logner-inga-videoband-och-mer-logner-falska-anklagelser-i-fallet-assange/

http://samtycke.nu/2010/12/23/ar-claes-borgstrom-viktig-i-fallet-assange/

http://samtycke.nu/2010/05/25/sag-nej-till-granskningskommission-sag-ja-till-samtycke-nu/

http://samtycke.nu/2010/09/30/fallet-assange-uppgifter-raderas-om-och-om-igen/

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/dags-att-prata-om-det/

Talgoxe-skvaller


VARNING smiley

För er enminutersmänniskor 😉 … hoppa över detta inlägg, det tar säkert upp till 5 minuter eller mer att läsa, och är inte lättsmält Like-material, innehåller inga söta katter eller bebisar, ej heller positiva-livet-uppmaningar/förmaningar. Dock innehåller det spår av kvittrande småfåglar. Och det kan hända att det innehåller saker som ”uppviglar” till eftertänksamhet och snudd på kreativt tänkande.
smiley

Var det solen som tittade fram där bakom ett moln ?
Jo tametusingen, hipp hipp hurra ! Och där satte sig en talgoxe på mitt ”fågelbord”
och kvittrade på Talgoxe-språk: ”kusten är klar, den stora varelsen i kalsonger, sitter och knappar på den svarta brädan igen” För även om talgoxar är smarta fåglar, så förstår de inte konceptet fönsterglas helt ut. Kvittrande småfåglar som skvallrar gör en glad. Och som jag skrev nyligt, möten med människor, riktiga människor, gör en glad.

Jag har gjort mitt kaffe vilket eventuellt, i bästa fall utöver att ha kittlat smaklökarna, kanske även piggat upp hjärnan för en stund. Och hemkokta Blåbärssylten som jag tog till råg-havre-gröten, om än med reducerat andel socker i sylten, kanske ger ett sockerrus i en halvtimme. Och innan det bör blogginlägget vara färdigt, eftersom då vill huvud och kropp pga av socker-dipp gå in i Zombie-läge, och titta på hjärndöda komediserier, eller lajka 50 söta katter på FB.

Jag skannade av nyheterna på DN, ETC, Metro idag. Fann mycket som har potential att göra Kai-Tomas högröd i ansiktet, ända upp till hårfästet. Sållar bort det dummaste och värsta. Och står ändå kvar med ett par saker som eg oxå det är för dumt för att bry sig i. Men slutar man bry sig, ja då har man ju slutat bry sig … och det är ju inhumant.

Jag börjar mer och mer förstå att folk är ointresserade av politik, eller röstar på grunder som inte alls har med politiska förslag att göra. Utan mer har att göra med upp-piskade stämningar, mediedrev, personliga sympatier och imaginär trovärdighet*, brist på tid, och brist på ork.

*imaginär trovärdighet = (huruvida tex en partiledare VERKAR veta vad hon pratar om, och är tillräckligt övertygande i röstläge och kroppsspråk Jag nämner givetvis inga namn som ex i likhet med ”Annie Lööf”, nä så skulle jag ju inte göra.)

Och hur ”vinner” man en TV-debatt egentligen ?
Det är ju inte frågan om flest gjorda mål direkt.
Har man mest rätt i faktauttalande, ljuger man bäst ?
Trycker man till motståndaren bäst ? avbryter man den ande oftast ?

Jag börjar som sagt va förstå detta mer och mer, för de få kvarvarande politiker och politiska strömningar som fortfarande har nån form av ideologi och kanske till och med nån form av visioner, blir snabbt bortkollrade i en på-minuten-debatt, där enbart siffror som ingen med säkerhet kan bekräfta eller dementera blir bas för vem som ”vinner debatten”. För mig är det uppenbart vilka politiska krafter som vinner på detta mediala debattkoncept. Men det är upp till var och en att grunna på.

Men ”som tur är” Efter TV-debatten, eftersom vi vanliga dödliga väljare inte kan, inte vill, inte orkar bestämma sig själva för vad vi tycker, tänker och vill med våra liv, vilket ju egentligen är eller borde vara kärnan och ändamålet med politik, så talar ”experter” om för oss ”hur debatten gick, och vem som vann den”.
smiley

Och denna gång fick vi veta att Annie Lööf ”vann debatten”
Innebär det att vi tycker som Annie Lööf och tror att hon och hennes parti kommer arbeta för och driva frågor som gynnar mig och dig ? Nej givetvis inte. Hon kommer givetvis driva på frågor som gynnar henne… det är detta teatern går ut på. Vi måste nog själva tänka, läsa, och bilda oss uppfattningar om politiska förslag och hur de påverkar oss, våra barn och våra gamla…. vilken värld vi vill ha. Vad som sägs och skrivs som är sant. Men det är ju och andra sidan omöjligt för den absoluta majoritet svenskar som blivit
ledda in i en fålla och bli en-minuters-människor. Det är planen makten har, och den fungerar uppenbarligen. … för dom !

Vidare i agendas sk ”Debatt” som lät mer som måsflocken utanför fönstret en tidig morgon som slåss över nåt lite kadaver av nån sort, eller rester från hamburgare och pommes frites som någon cynisk person lämnat på backen tillsammans med lite krossade ölflaskor (en mänsklig rättighet i Sollefteå och stora delar av Sverige att krossa flaskor i fyllan) … vidare så attackerade Isabella Lövin Jimmie Åkessons invandringskritiska lag-och-ordning-politik som ihålig utifrån det faktum att SDs egna riksdagsledamöter har själva högre brottsstatistik än de invandringsgrupper som Åkesson hellre vill fokusera på.

– Ska vi föra debatten på den här nivån, då vet jag inte om jag vill vara med, sade Åkesson.

Att sedan Jimmie Åkesson inte vill låtsas om att om man som han pratar om invandring som problem som skapar brottslighet, så serveras jämförelsen och kommentaren med hans brottsdömda riksdagsledamöter på silverfat. Jag tror att Jimmie tycker, jag är inte säker, det kan ingen vara med ett parti som bara är konsekvent i en fråga… men jag tror att han på något sätt tycker det är orättvist mot de Sverigedemokratiska ledamöter som INTE begår brott
smiley
Man skulle …återigen kunna göra jämförelsen med Åkessons syn på invandrare och brott, och tycka att det är lika orättvist att döma invandrare utifrån vad några enstaka individer företar sig utanför lagens ramar. Men om man resonerar så, på den nivån, kanske Jimmie Åkesson ”inte vill vara med längre” ”Ett-två-tre-ja-e-inte-me” (Som barnen i min barndom sa när de inte fick som de ville i lekarna)

Det märkliga sedan är, att trots att Åkesson inte klarar av att bemöta att han just råkat ut för sin egen fördomsfulla taktik, så blir ” resultatet” (om man sen får tror de som bestämmer för oss vilka som vunnit debatten) att Jimmie får långt bättre ”betyg” än Lövin. ”Änte könschtigt hörrni” ? 🙂

Sen i förbifarten så ansåg sig Ebba Buske Thor, att hennes argument i vårddebatten var bättre för att hon fött sitt andra barn. Märkligt kan tyckas

Oj … nu har termometern stigit till 21 grader… jo plusgrader. Och talgoxarna kvittrar helt rättmätigt:

”Nu har den stora varelsen i kalsonger fått socker-koma, kom igen grabbar, fritt fram”