Törnrosasömnen


En lång törnrosasömn,
när kärleken är tyst och gömd
Här finns ingen kärlek,
här finns ingen värme

Som om hjärtat slutar slå,
och fötterna fortsätter gå.
Som om nån tar ditt hopp
som om det lämnar din kropp

Jag vill, jag vill, jag vill,
men jag tror inte på kärlek,’
…inte för mig.
Är jag värd att älskas?
Vem ska få mig att tro?
När ska jag hitta hem?

Det beror lite på vem som definierar


i Tyskland på 30-talet blev det extremism att tillhöra Socialdemokraterna.
I USA på 50-talet var minsta lilla vänstersympati, det samma som landsförräderi och ”kommunism” eller ”socialism” som i USA hade och delvis har ungefär samma klang som om du säger ”nazist eller fascist i Sverige idag, ja eller för den delen ”kommunist”

I Ryssland , Turkiet och Syrien tycks demokrati och fri journalism vara extremism, eftersom de fängslar dessa och all opposition. Erdogan (Turkiets diktator) själv ska ha uttryckt att ”demokrati är som en spårvagn., när man är färdigt med den så kliver man av” Och för IS är allt utom deras våld och förtryck, det extrema.

För mig som ser på mig själv politiskt som humanist, socialist, miljövän, gillar öppenhet även utanför EUs gränser, för mig som är 75%-ig vänsterpartist, kan moderat politik te sig rätt extrem. Tex att förbjuda fattigdom, slå undan fötterna på sjuka och gamla ekonomiskt, sakteliga införa en polisstat, förespråka ojämlikhet, stärka sociala klyftor, ge skattefinansierade bidrag till de redan rika. Men i Sverige 2017 har Moderat politik normaliserats och man pratar om termer som ”statsbärande”. Medan vänsterpartiet tex fortfarande i ”seriösa” debatter tvingas svara för ett annat lands politik, i en annan tid för länge sedan. Det landet var Sovjetunionen. Idag är Ryssland faktiskt mer kapitalistiskt än något annat. Marknaden är fri, men inte folket. Stora kapitalister och Putin styr Ryssland.

Så allt beror på vilken tid, i vilket land, i vilka strömningar du lever i för att definiera vad som är extremism. Våld kan ju tex tyckas extremt, men är det extremt med våld om nån ger sig på dina barn, och du försvarar dem med våld ? Jag tycker ju inte det.
För mig är det en gåta med världspolitik, maktspel, lögner, terrorism, och statsterrorism. Assad i Syrien är en mördare av stora mått, men han och Putin hävdar att de stävjar terrorism.
Trump skickar missiler mot Syrien för att Ivanka blev upprörd (?)

Vad som rörs sig i en människa som Rakhmat Akilov är för mig obegripligt. De uttalanden som iofs är obekräftade, tyder iaf på att det är något riktigt galet där uppe i kapsylen. Attentatet i sig talar ju om att det inte fungerar som det ska i huvudet. Och om det stämmer att han ska ha upprepat uttalanden som: ”våra bröder i Syrien gör det enda rätta, räddar liv på muslimska barn och kvinnor”… så måtte han tillsammans med herr Trump vara något av det mest ointelligenta som går i ett par skor. Det är nämligen nästan uteslutande muslimer som IS mördar.

Trots alla funderingar man har, all ”fakta” jag söker, så känner man sig ändå rätt ovetande. Och det är delvis väldigt sant. Jag vet ingenting om hur det är att leva i Uzbekistan eller Syrien. Jag har ingen susning om hur människor kan bli som en Trump, Assad, Åkesson eller Erdogan. Jag har ingen aning om hur det är att vara fattig i Peru, eller svältande i Etiopien. Så allt mitt pladder till trots, vet jag nog rätt lite ändå. Men jag tror nog just den vetskapen om ens egen ignorans är en av de mest nödvändiga för att motverka extremism och våld.

Maktsträvan och maktlöshet skapar statsterrorism och statslös terrorism. Segregering och utanförskap skapar våld och misär. Nationalism och Kapitalism driver människor ifrån varandra. När människor drivs ifrån varandra, skapas motsättningar och oförståelse, fördomar och våld.

Perspektiv



Ovan ser vi hur uppfattningen om olika företeelser sällan stämmer överens, med politikers och allmänhetens tro om hur det är. I detta fall olyckor. Att media inte rapporterar proportionellt i förhållande till antalet olyckor är givet en faktor.

Likadant är det med andra faror, såsom våld, mord, terror och dylikt. Det finns som jag tidigare skrivit om, gott om krafter som medvetet förvrider sanningen om detta, eller helt ogenerat ljuger om det. Och tydligen finns det gott om människor som VILL att det ska vara så som lögnerna sägs… och därför anammar dem och sprider dem som sanningar.

Nu iom terrorattentatet i Stockholm den 7/4 2017, har högerextrema individer och grupper tex hånat Henrik Schyffert för namnet på sin show; ”var inte rädd”. Det är ju givetvis inget att ta på allvar. För samma grupper var väldigt tysta om faran för samhället eller ordet terror, när Breivik dödade 69 ungdomar på Utöya i Norge.
Givetvis blev det taskig tajming på showen. Men faktum kvarstår. Om man ser det i ett större perspektiv, så är det inte terrordåd vi ska vara mest rädda för, eller lägga mest energi och pengar på via politiken. Det är förståss ett ”omöjligt” påstående så här nära attentatet, i ett land som är majoritet högermänniskor, och växande främlingsfientliga, rasistiska rörelser.

I förhållande till antalet förlorade liv, så pratas det ohyggligt lite om självmord-statistiken. ca 1500 om året tar sina liv i Sverige. Och 4 st dog i år i terrorattentat.
Men det pratas enkom om fler poliser, och väldigt lite om människors själsliga hälsa. Varför tror ni ?

Det är lika, samma vad gäller vargfrågan, där vargen framställs som ett oerhört farligt skadedjur med kapacitet att döda människor. Och visst har de kapacitet, men det har inte skett i vilt tillstånd de senaste hundra åren i Sverige iallafall. Där handlar det nästan uteslutande om jägarnas ekonomiska intressen samt deras oförsiktighet och brist på kunskap om naturens ekosystem. Och även för dem en icke förhandlingsbar livsstil.

Det finns otroligt många fler saker vi borde oroa oss mer för, om vi värnar om våra liv och vår hälsa, och våra barn, än terrordåd. Det betyder inte att vi ska lämna det hotet därhän. Men det betyder att just nu verkar det ofrånkomligt att det pga politisk populism bland alla riksdagspartier blir en stark snedvridning av ekonomiska resurser till just terroristjakt, jämfört med de saker som skördar liv i störst utsträckning. Och fler poliser förändrar inte i grunden orsaker till att våld uppstår. Det kan i bästa fall lindra symptomen i några få fall. Eller ordna hämndkänslan för oss ”rättfärdiga människor”.

Fredrik Banke: ”Dådet har visat oss vad som är svenska värderingar”

… (kort utdrag ur Bankes artikel)

”Vågar vi nu påstå att vi kan hålla med Jimmie Åkesson om att vi ska värna om våra svenska värderingar? Ja. – Vi ska värna om vår öppenhet, respektfullhet, vårt mod, vår hoppfullhet och vår kärlek. Dådet har så tydligt visat oss vad det är som i slutändan förenar oss som ett folk. Så glädjande att det är så positivt.”

Vackert … eller hur ?
Men är det sant ? En sån här dag efter attacken på Drottninggatan, talar vi gärna om svenska värden, om att ”hålla ihop mot det onda”, ”det onda ska aldrig få vinna !”
Med andra ord, hur goda vi svenskar är. Och det finns en undertext när statsministern pratar om ”det onda” vad är det onda egentligen, vilka är det ?Att det är ondska att döda människor är klart. Men är det ondska att vara bland de största vapenexportörerna i världen ? vapen dödar människor. Svenska värderingar ? per capita är vi tredje största vapenexportören i världen, och en viktig handelspartner är Saudiarabien, en av världens värsta diktaturer. Svenska värderingar ?

Men sanningen är långt ifrån så svartvit som den nu målas upp efter något som lika väl skulle kunna betecknas som mord, eller hatbrott. Jag har iofs sett mycket godhet och kärleksfullhet från människor i Sverige. Men nog har jag likväl sett lika mycket intolerans, hat, ekonomisk egoism i Sverige, från svenskar. Men just nu pratar många om sammanhållning, och vårt svenska samhälle, svenska värderingar, gemenskap etc. Samtidigt stänger vi gränserna, och fler och fler svenskar blir mer och mer protektionistiska, dvs nationalistiska. Men för den delen är det fortfarande hälften av den skaran, som ABSOLUT INTE kan tänka sig rösta på SD för att de har ”nazistisk historia”

Men hur är det ställt med dessa ? I princip det mesta SD står för börjar fler och fler anamma och ta till sig, och rösta efter, men de är bättre än SD ? Jag säger att det är precis samma egoistiska tänk, precis samma fördomar de sprider, precis samma vi-och-dom-känsla som vi vet skapar hat, som vi vet skapar våld, som vi vet skapar mord och terror. En majoritet av folket är nu för ett förbud av tiggeri, tillsammans med Åkesson och Löven bla ? Sammanhållning ? Förbjuda fattigdom ? svenska värderingar ?
Godhet ?

Det var många som hade manifestation mot dådet i Trollhättan, men långt ifrån lika många som dådet i Stockholm. Och vi vet nog alla varför. Och dådet i trollhättan kallades av polisen ”hatbrott” medan det i Stockholm kallades för terrorbrott
Och vi vet nog alla varför.

Svenska värderingar ??…. för mig är det fortfarande ett stort frågetecken vad det innebär, och hur det skiljer sig från andra nationers värderingar, andra etniciteters värderingar. Är det inte så här rasism börjar, och eller växer ? genom att sätta godhet hos folkgrupper, och därmed oxå i detta fall outsagt ondska hos andra ?
Det var en individ som begick det hemska brottet på Drottninggatan, inte en etnicitet, eller nationalitet, eller religion… det tycks redan lättvindigt glömmas bort i eftertexterna till dådet.

Och ur rädsla-synpunkt, tror jag det är tuffare att vara oskyldig Uzbekisk flykting efter dådet. För nu har högerextremisterna Julafton ! De sörjer inte de döda, de ser sin chans att sprida hatet. Och några svenskar fler nappar varje gång.

Svenska värderingar ? De finns inte, det är ett påhitt.
Det finns inga solida värderingar som är svenska. Så när nu Tidningar, statsministrar och dylikt pratar om ”svenska värderingar”, så. om än i mindre skala, och långsammare, ”släpper vi o nyå igenom Nazisterna genom Sverige på järnväg” * metafor

“Sweden, who would believe this? Sweden”


“Sweden, who would believe this? Sweden”

En av Trumps alla blunders, när han hittade ett terrordåd som inte begåtts.
Vem vet kanske han var synsk med tanke på fredag 7 april ?
Men även om han var det och kritiserade Sverige som ett otryggt land, så måste man vara blind, döv och idiot för att leta våld utomlands, när man är president över ett land som har 2,2 miljoner människor i fängelse. Dvs MED 5 % Av världens befolkning, har USA 25 % av världens fångar

http://www.amnestypress.se/kultur/bocker/25545/varldsrekord-i-usa-antalet-fangar/

Och redan innan USA blev en stat började skolskjutningar, och har återkommande sedan dess dödat sammanlagt ca 450 döda i skjutningar på skolor runtom i USA.

Who would believe this Trump ?

smiley
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_school_shootings_in_the_United_States

Ingefära


”Vad tror du på ? Allah, eller Gud, eller Budda eller Dollarn? ”

Jag tror för närvarande på Ingefära !
Förkylningen hittade tydligen till mig,
trotts att jag för några dar sen sa ”peppar peppar ta i trä”,
När jag konstaterade att det var länge sedan jag blev det.
Märkligt …??!! det borde ju funka som besvärjelse.

Ingefära må förvisso inte förhindra eller bota förkylningar,
men jag tror att det lindrar halsproblemen vid förkylningar,
det ska visst vara inflammationshämmande… enl vetenskapen.
I tusen bitar …. var mitt pussel med holländskt motiv, nu är det 2/3 lagt.
…och som alltid är det den tråkigaste/svåraste delen kvar på slutet.

Osså regnar det ute, det gör inget, helt OK,
vi behöver vatten … för att leva.
Vila och vila och lite mer vila …. och just det ingefära !

Om ett dåd bedöms som terror eller mord, tycks bero på hudfärg på utövaren och offren


Själv anser jag att det som skedde i Stockholm nu i fredags, är ett terrordåd.
Sen kan man undra över varför inte dådet i Trollhättan räknades som ett terrordåd ?

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/svardman-till-attack-pa-skola

Och varför pratades det inte om skärpt övervakning då?
Varför slöt inte folk upp i ett enda stort ”vi” vid det tillfället ?
Varför visades inga svenska flaggor i profilbilden på Facebook ?

Ja tror vi alla vet varför !

”skitsamma om det är fejk, det är förjävligt ändå”


Loj och slut i kroppen,
Lagom stressad och förvirrad i knoppen.
Denna söndag i April. Pungen är tom,
ja dvs penningpungen, och vädret är grått,
och världens undergång är nära om man får tro media.
Med andra ord en vanlig dag i livet.

Inte föga förvånande drar förvirrade främlingsfientliga,
fördel av en mänsklig tragedi, och tillverkar bevis för hur hemsk
invandring är och hur hemska muslimer är.
Motbevisade och lögnen till trots sluter arga ”invandringskritiska” människor upp bakom lögnerna med orden:

”skitsamma om det är fejk, det är förjävligt ändå”

http://www.dn.se/kultur-noje/sa-utnyttjas-attacken-i-stockholm-for-att-sprida-propaganda-i-sociala-medier/