Det sitter en pojke på månen


Har ni också varit på månen?
Jag ser Månskäran ligga på rygg, alldeles till vänster om Petersborgsnipan, och polstjärnan inte allt för långt ifrån, och kommer att tänka på både Per Magnus och Erdoğan. Men skit i turken för tillfället, nu går vi till Per Magnus. Anita Berglund har skrivit fint om den mannen här. Min koppling är lite av mån-temat, och vad vi vet, vad vi tror och vad vi är ”övertygade om”. Det senare är att tro, men med en liten touch att få lyssnaren att tro att berättarens övertygelse gör tron till sanning, eller åtminstone så nära sanning som går. Eller som de troende nu för tiden säger ”fakta”. De vet inte vad de pratar om oftast, när de pratar om fakta, forskning, sanning, tro, vetenskap etc….

Historien om Per Magnus har Ulf Melander besjungit, och lite slarvigt berättat, handlar det om när Per Magnus hört att när de landade på månen, så tog de med sig grus hem därifrån, och P.m, blev upprörd, för han kunde ju se detta med blotta ögat, från sin spark nere i Ådalen (Halvmåne). När vi läser detta, när vi hör Ulfs text till melodin, så småler de flesta över den ignorans Per Magnus då återspeglar. För vi andra, som inte är byoriginal, vet ju för det första att det inte syns från jorden om man skottar med sig grus efter ett månbesök. Det vet vi ju. Och vi vet ju satt man faktisk varit på månen. För det har vi sett på TV. Och då är det sant, plus om en expert säger att det är sant.

Personligen vet jag inte om människor varit på månen, kanske är jag lite mer korkad än alla ni som vet det med säkerhet, eftersom ni sett det, och läst om det. Jag vet inte, för jag var inte där på månen när de landade och det var inte ni heller. MÖJLIGTVIS var kanske Armstrong och grabbarna det. Men jag vet inte. Och i ärlighetens namn, är inte det så viktigt för mig. Jag känner mig rätt trygg i att jorden är rund, eftersom annars skulle så många ha trillat av kanten. Men jag går inte upp i atomer om nån hävdar att jorden är platt. Likväl som jag inte går upp i atomer när människor är religiösa, och tror att vi härstammar från Adam och Eva, samt att Jesus återuppstod, och gick på vatten, och botade sjuka, återuppväckte döda, samt trollade fram fisk och bröd ur en korg, innan han återuppstod. De du Joe Labero!!!

Så ska vi enas om att jorden är rund? Det vet ju alla som inte är galna. Men för ett par hundra år sedan, var det en självklarhet att jorden var platt. Och vidare att Jorden låg i centrum för vårt solsystem. Detta var självklara, vederlagda fakta då. Och Gellileo Gallilei Tvingades av dåtidens makt, kyrkan, knäböjande att avsvära sig sina vetenskapliga upptäckter om vårt solsystem. länk

Upptäckten att jorden är rund tillskrivs i boken Christofer Columbus och Tycho Brahe. I Hur människan utforskade jordens form från 1991 slås det fast att medeltidens människor trodde att jorden är platt – och att det var först Magellans jordenruntseglats åren 1519-22 som bevisade motsatsen.


Nu för tiden sägs det ibland att alla är fotografer. Johan Rehnborg och Henrik Schyffert, gjorde till och med en programserie om detta, för 9 år sedan. Med det menas att alla har en kamera, ergo är alla fotografer. Antingen en systemkamera, eller mobilkamera och alla tar fotografier. Och visst är det så. Men utifrån det är det inte als så att alla är forskare. Inte ens alla forskare är forskare, eftersom forskare har lite olyckligt kommit att betraktas som en yrkestitel, som ett yrke. Det är illa, eftersom att forska, i dess kärna, dess essens faktisk handlar om att utmana sanningen, gräva, luska, ifrågasätta, tvivla… i all oändlighet. Att när en ”sanning” kommit fram, borde det vara tusentals sk forskare som bara kastar sig in i det och ifrågasätter, tvivlat, tar nya perspektiv, öppnar för debatt, UPPMUNTRAR till debatt, sprider teser och hypoteer i alla sorters medier som kan tänkas sprida dem i. Och sedan diskutera och debattera alla olika teser, och experiment.

Alltså precis tvärtemot, som har gjorts med covid-vaccinen, där i princip inte ens efterklokhet är medialt tillåtet. Dvs efterklokhet i form av att granska om dessa massåtgärder var så kloka? Vilka effekter har det fått på oss socialt, och psykologiskt att bli inlåsta, hindrade att röra oss som vi vill, mobbade om vi inte tagit sprutor. Vilka effekter har själva vaccinet rent kemiskt och medicinsk haft på oss? man säger från ”experthåll” att det håller de under noggrann koll. Dvs Just de som producerad det miljard-dollar-genererande vaccin, är det tänkt att vi helt enkelt ska lita på att de granskar sig själva. I deras värld kallar de detta för oberoende granskning, när enbart kritik till dem ska faktagranskas utav dem utvalda ”oberoende faktagranskare” och all annan forskning och vetenskap åsidosätts. Det ÄR INTE FORSKNING! Lyssna på ordet, smaka på det… så förstår du att de som litar blint på det de felaktigt KALLAR för forskning och vetenskap, som om det vore en homogen gren där alla håller med varann…. HAR BLIVIT ORDENTLIGT LURADE!

Utifrån ordets egentliga betydelse är JAG betydligt mer forskare än ”forskarna”. Ja men hur kan jag säga det ? jo för jag efterforskar, jag ifrågasätter, jag läser, jag tvivlar, jag kolla alltid flera sidors uppfattningar innan jag drar nån form av slutsats….om ens då … ovch inte isf någon definitiv slutsats. Dvs jag kan inte kalla mig forskare utifrån att jag skulle vara mer vetande än någon som gått 4 års utbildning som labb-assisten, eller professor. Men jag efterforskar mycket mer än de som blivit betalda att ge ETT ENDA NARRATIV, utan att behöva bevisa vad de påstår, vilande enkom på en yrkestitel, som definitivt har förlorat det mesta av sin trovärdighet. Dessa titlar, forskare, vetenskapsmän, professorer FÖRPLIKTIGAR, och de har inte levererat, de har sålt sig för pengar… sålt sin stolthet,,… sin trovärdighet..

Finns virus?
Ja men så klart alla vet att virus finns, eller hur?? Ja men det vet alla ju! Vet vi ?
Jo men alla har ju haft influensa och förkylning eller visst!!! Ja … mjo… visst har jag varit sjuk i de symptom som de tillskriver virus. Det finns FORSKARE som påstår att virus inte finns, att det aldrig med riktigt vetenskapliga metoder, dvs utförande av experiment utan att kontaminera slutresultat, eller helt enkelt genom att ställa fel frågor, ställa upp det matematiska talet fel. Om du gör det och räknar rätt, så får du ändå fel svar. Jag har aldrig sett ett virus iofs, och med det kunnat tillskriva det dess egenskaper. Men jag har aldrig heller sett en vitamin, som en äldre man i Dämsta sa, när de sa att han behövde få i sig vitaminer:

– Har du nånsin sett en vita min????

Mitt svar på om det finns virus, är att jag aldrig varit på månen! Jag undrar vad Per Magnus skulle tänkt om det? Jag har inte sett en vitamin, men äter väl allsidigt och obesprutat så långt det går. Har funkat rätt bra för mig hittills.

Vad vill jag då ha sagt med allt detta? Inte mycket ? Jo både kärnfullt, centralt, viktigt, att vi vet väldigt lite, till och med när vi går RÄTT tillväga i ”forskning” och vetenskap. Nu är både Copernicus Och Gallilei hyllade inom vetenskapen. Då var de galningar. Hur är det med vår samtid på den punkten då… finns det saker vi omedvetet eller medvetet inte riktigt vill tro på för att det skulle vända uppochned på vår världsbild, och hela tillvaron. Så klart det gör. Både ur medborgarens makroperspektiv, och från makten med deras begär att kuva oss, kontrollera oss och styra oss… som de alltid plägat. Och när jag säger RÄTT TILL VÄGA, syftar jag på med den noggrannhet, öppenhet, transparens för evigt ifrågasättbara teorier ovch hypoteser. Och så var inte fallet under det man ville basunera ut som covid, och den sk pandemin. Ergo – det den ”officiella forskningen och vetenskapen höll på med och ännu håller på med då och nu kring influensan, är så långt ifrån forskning man kan komma. Man hör på ordet att forskning är ett ständigt pågående uppdrag, som alltid kan utmanas. Dvs tvärtom mot vad som skedde 2019 och framåt.

Naiv


Jag har bestämt mig nu!
En rad människor i min omgivning kommer jag betrakta som luft/som döda för mig. Jag har varit naiv, trott folk om gott, utan att ha haft grund för det. Utgått från att människor är goda, tills jag får anledning att tro annat. Jag var till och med så naiv förut att jag hävdade att ondska inte fanns som egen kraft, och att det egentligen inte finns onda människor.

Jag hade fel! – väldigt fel

Blicken jag såg i ögonen på den människan som är chef på en offentlig plats i Sollefteå kommun, och har fått den positionen genom nepotism… den var ren ondska. I kombination med hur hon agerar… det är ren ondska. Sådana personer finns inget gott kvar i… de är förlorade… och har ingen plats ens i ett periferi av min tillvaro, inte värd en blick, en tanke …. hon finns inte. Jag har bestämt mig. Personer jag inte känner kommer jag inte betrakta som varken goda eller onda. Deras gärningar och ögon(själens spegel) får tala om det. Jag trodde att ondska bara var frånvaro av godhet, liksom mörker bara är frånvaro av ljus. Jag har tänkt om…. det finns onda människor.

Jag fick för övrigt en röda-vinbärs-smoothie ikväll, på obesprutade bär, och en troligtvis besprutad banan, men in i en icke besprutade man. Agnes Wold som var en sav vaccinisterna under låtsas-pandemin, hävdade nånting om att smoothies var ohälsosamt. Det var så klart under betalvägg, och hon kan se i stjärnorna efter att jag skulle betala en vaccinist för att läsa hennes dravel. En människa som propagerar för att spruta in gifter, och tungmetaller intravenöst i kroppen, mot bättre vetande, och sedan hävdar att smoothies inte är bra för hälsan… ja vad ska vi säga om det? Hon får nog bra betalt för att påstå det!
Jag tar nog ändå min röda-vinbärs-smoothie hellre än mRNA-vaccin – that’s for sure. Jag får säga som Indianden i ”The outlaw Josey Wales” Med och av Clintan, när en kvacksalvare enligt egen utsago hadeen brygd som var bra emot precis allt:

– You drink it!

Eller som Clintan (Josey Wales) sa när han blev erbjuden:

Carpetbagger: Your young friend could use some help.
[holds up a bottle of patent medicine]
Carpetbagger: This is it… one dollar a bottle. It works wonders on wounds.
Josey Wales: Works wonders on just about everything, eh?
Carpetbagger: It can do most anything.
Josey Wales: [spits tobacco juice on the carpetbagger’s coat] How is it with stains?

Nä du Agnes, mig lurar du inte att tro att du är en Mysig-Sunt-förnuft-tant! Undrar förresten om den däringa totalt meningslösa nedsläckningstimmman är över nu, så jag kan släcka växtbelysningen för kvällen. Vägrar göra det på order av de där … nä jag ska inte säga det jag tänkte … jo förresten… NÄ FÖRRESTEN….

Jag tror jag förflyttar mig till hängstolen och Österbotten Finland nu istället

Lyser och Lågar


Jag har förirrat mig ut på den Österbottniska landsbygden, i Finland och bevittnat ett våldtäktsförsök, följt med på en vandring från den nedbrunna staden Vasa, till Helsingfors, och krigsintentioner med finska pojkarna för den Ryska Tsaren, som slutade i fältsjukan, och svält. Och året var 1852, och det var den 3 augusti. När de efter mycket sjukdom och utan att svingat sina sablar en enda gång, blivit beordrade att återvända hem till Finland, vart jag tvungen att stänga igen boken, för egen nattsömn. ”Lyser och lågar”, av Anna-Lena Lundberg. En bok som kostar på lite att läsa, för hjärta och själ… men det gör nästan alla böcker, men de ger tillbaka oxå.

Nu på morgonen kornmjölsgröt, och espresso. Det rinner i näsan, vet inte om det är bostadsmiljön, eller annan allergi. Vågar väl knappt nämna nåt till hyresvärden nu, när jag rättmätigt beklagat mig över buller i två månader. Sverige förlorade igår i EM-kval. Det grundläggande problemet enligt min skarpsynta analys var att motståndarna Belgien var bättre på att göra mål än Svenskarna. Lägger på några mandlar, pumpafrön, och äppelbitar på gröten, så den ej blir så torftig.

Vi lever i kristider nu, med de höga matpriserna, har jag läst i tidningarna. Folk har svårt att få det att gå ihop sägs det. Till och med dåligt med mat, sägs det. För egen del har jag lycksats köpa en hängstol för 3750 kr, och en kaffekvarn för 1500 kr, och det efter att jag varit mer eller mindre tvungen att köpa mig en begagnad mobil, sedan jag tappade den gamla i stengolvet. Jo förvisso har kontantförrådet sinat. Men jag har ätit mig mätt varje dag, och haft råd att fika nästan varje dag på café. Och jag tillhör då de som troligtvis inkomstmässigt har bland de allra sämsta i Sverige.

Samtidigt läser jag alltså om de unga flickorna/kvinnorna i Österbotten under 1850-talet, som går utan mat i dagar, och soldaterna som tvingas ut på fälttåg, och dör som flugor. Jo men jag tycker fortfarande, som jag skrev i inlägget före detta inlägg, att ICA-chefens uttalande är makabert, när de tjänar miljoner i bonusar under det att matpriserna höjs så att ett paket Bregott kostar nästan 80 kr. Och det ger inte miljardärer rätt att utnyttja folk, bara för att det var värre i Österbotten, Finland 1852. MEN…. samtidigt… så kan jag inte undgå att fundera över hur de som har 3 – 4 ggr mer än mig i inkomst, har det så svårt att de inte får ihop till mat? HUR LYCKAS DE??

Nä jag har nog mycket att lära om människorna i min samtid, fast jag nog gärna skulle slippa. Men jag måste… jag måste ha öppna ögon, öppet sinne och öppet hjärta… annars kan man lika gärna vara död… vilket många av människorna utifrån dessa kriterier väljer att vara… de flesta sku jag tro. Just läst färdigt ”Bevingad intelligens” om fåglars intelligens. Mycket forskningsterminologi. Lite tungläst ur den aspekten, men har lärt mig mycket. Lite om vissa fågelarters fiffighet, en del om människor genom forskningen och jämförelserna mellan människors och fåglars hjärnor. Men mest om FORSKNING, och hur forskning ska bedrivas. Med ständig debatt, oerhörd försiktighet till slutsatser, konstanta teser och teorier ist för ”fakta” och ”VETenskap” dvs inte som den gjorts nu under några år, iom den sk ”pandemin”.

Jag blir nästan lite illa till mods när jag läser om Kajs, Fi, och Bitt , från Österbotten, och han Sergeanten från Helsingfors. Det är ingen mys-pys-bok. Det är lidande, och det är svårigheter, men hjärta och omtanke, och hård verklighet. Men jag måste… jag måste ha öppna ögon, öppet sinne och öppet hjärta… annars kan man lika gärna vara död. Ja får alternera med vardagar 3 av Ulf Lundell, som är buttert lättläst.
Fick tacka nej till skidtur med Rolf N, idag… kanske överförsiktigt, då jag kände retningar i halsen, som kanske går över, över dagen. Men så blev det. Så nu ska jag i krisens tecken gå och fika på Petter. Caféägare ska ju oxå leva. Och fätsjukan slipper vi kanske. Vi kan hända dör i covid allihopa om jag går dit, men jag är skeptisk… fortfarande…. precis som förut, precis som alltid. Nå – vi ska nog dö allihop tids nog .- fram till dess är min plan att leva, ödmjukt, jordnära med öppna ögon, öppet sinne och öppet hjärta… vi får se hur det går med det?

Jag tycker vi borde ge ICA-chefen rätt i sitt påstående


Genom alla tider har de rika försvarat och förklarat varför de anser sig vara mer värda än andra människor, att deras ”arbete”, är mer värt än andras arbete. Och de förnekar sig aldrig i sin människosyn. Det är girighet som gäller. Redan på Strindbergs tid, så pågick detta klass-tänk:

länk till Strindbergs uttalande

I slutändan är det konsumenterna som avgör vad maten kostar, säger Icas vd Eric Lundberg till SvD Näringsliv. Jag tycker vi borde ge honom rätt i detta, genom att bojkotta ICA och COOP, som hävdar att de inte har marginal att hålla lägre priser, medan chefer tar ut miljonbonusar, med motiveringen att det är marknadsmässiga löner. För uppenbarligen fungerade det för Lidl, fast det svider lite i skinnet för dem, att sänka priserna på utvalda varor. Priser som ofta redan var lägre än ICA och COOP. Så vad är det som inte stämmer här? Är det Lidl som ljuger, eller är det ICAs chefer? Ni får avgöra själva. Jag tycker vi ska ge Eric Lundberg rätt, och torka bort hans självgoda smil, genom att förslagsvis belöna Lidls goda intentioner.


Före?


Efter?

.

Vore inte det trevligt, om han fick ”äta upp” sitt uttalande, och ”få rätt” ?

Snart blommar det


Snön har fallit rikligt, natten som var. Men ingen fara, det blir nog vår och sommar ändå. Det försa jag gör på morgonen, för dusch, disk, frukost och espresso, är att vattna och duscha min sådd, och sätta igång belysningen. Kolla temperatur både ute, och på olika platser på så- platsen. Får inte bli för kallt, inte för dragigt, inte för torrt och inte heller för blött.

Så långt har detta tittat fram, i olika höjd:
Gul chili, röd chili, Rooneys paprika, tagetes, cayenne, blå bolltistel, Zinnea elegans, Maryland Zinnea, Basilika, oregano, persilja, Paprika California Wonder, Solboll, Sommar-Aster Princess Eva, Plymört orange, Lejongap, Riddarsporre, Komatsuna (Japansk Spenat)

Utöver det är 10 sorters tomatfrön satt i jord. Lite orolig över om de kommer gro:

Sibirjak, Ida Gold, Chocolate cherry, Plommomtomat, Nadja, Tigerella, Oranze, Valencia, Zlatava, Moneymaker,. Och två till kommer sås senare, Norderås (norsk) och Naranja.

Få se? kvar att för-så?
Grönkål, Broccoli, Mera Komatsuna, Tatsoi-kål, Svartkål, Kamomill, Squach, gurka. Blomkål amazing

Sedan på sådd på friland: Morot, nantaise 2, morot Lila lu, Palsternacka, Tatsoi, och Komatsuna, Perslja, Rödbetor, Rädisor, vaxböna.
Tre sorters blomfröblandningar, bi och fjärilsvänliga, Blåklint, Prins Gustavs Öga, Roseniberis, Solros, Ringblommor, Honungsfacelia (jättegoda för bin)

Saker jag har frön till, men inte bestämt mig … beror på plats och vilja.
Majrova, Mussel-squash, Ärtan Early onward, Ärtan Alderman, Ärtan Senator, Ärtan Karina, Sockerärtan Shiraz, Sockerärtan Jessie, Sockerärtan Oregon Giant, Sockerärtan Bertha, Bönan Blå Hilda, Bönan Flambo.

Och sedan då några gåvor från plant-tant/fd kärmor Ewa. Minns inte allt som kommer, och det gör inte hon heller. kan bli intressant det här.

Sedan i höst ligger det vårblomlökar i backen, om inte sork fattat tycke för dem. Tulpaner, Pingstliljor, allium… Elds-Lilja.

Ja och naturligtvis en massa olika sorters ogräs så klart!!!!!

Det blå, det röda och det gröna hyckleriet


Nooshi Dadgostar, gick ut med ett förslag som satte fart på de gamla invanda vänster-höger-debatten igen. Och det är toppen för tokfeministerna, globalisterna och vaccinisterna som vill fortsätta sprida lögner om både vaccin, läkemedel och om det påstådda virus-hotet, samt upprätthålla och elda på könskriget, som är tänkt ska resultera i könslöshet i slutändan. Eftersom då fokuserar vi, folket inte på vad de gör i bakgrunden, och egentligen inför öppen ridå. De vill helst att vi ska bara ska acceptera vad de gjort, och propagera för det. I andra hand vill de att vi ska glömma, vi som har sett och uppmärksammat vad de gjort och vad de fortfarande gör, för att centralisera makten, den globala makten, och alla tillgångar i egen ficka, och i egna händer. Och då kommer allehanda avledningsmanövrar väl till hands.

Vad sa då Nooshi som var så hemskt, att de liberala och konservativa började yla om planekonomi och kommunism igen? Det här är jätteintressant faktiskt, i tider då de liberala, de konservativa och den numera, social-liberal-konservativa socialdemokratin har åstadkommit de senaste 5 decennierna vad gäller ofrihet och avskaffande av mänskliga rättigheter. Nooshi föreslog nämligen att Matjättarna skulle tas i örat av staten, och till och med tvingas av staten att sänka priserna på mat, i tider då matpriserna, i synnerhet i Sverige skenat, tillsammans med elpriserna.

Det fick de sex borgerliga partierna M, KD, SD, L, S och C… att gå i taket. Förslaget var dock grundat på att det isf skulle genomföras OM det gick igenom den demokratiska processen i riksdagen, vilket det inte gjorde så klart, när 90 % är svurna kapitalister, vars höga löner de själva har makten att höja, i samarbete med de globala ekonomiska företagsjättar, som köper deras politiska beslut. Detta att förslaget genomgår en demokratisk process, lyfts inte fram av kapitalisterna, utan avfärdas som planekonomi, för att jämföra med Sovjet-kommunismen. Så dödar man demokrati och debatt i sverige och världen. ’Det fick de sex borgerliga partierna M, KD, SD, L, S och C… att gå i taket. Förslaget var dock grundat på att det isf skulle genomföras OM det gick igenom den demokratiska processen i riksdagen, vilket det inte gjorde så klart, när 90 % är svurna kapitalister, vars höga löner de själva har makten att höja, i samarbete med de globala ekonomiska företagsjättar, som köper deras politiska beslut. Detta att förslaget genomgår en demokratisk process, lyfts inte fram av kapitalisterna, utan avfärdas som planekonomi, för att jämföra med Sovjet-kommunismen. Så dödar man demokrati och debatt i sverige och världen.

Att vänsterpartiet var ett av de 2 partier som motsade sig att Stefan Lövfen och S, skulle få utvidgad rörelsefrihet under låtsas-pandemin, dvs undantagstillstånd…. är ingen av de kapitalisterna som gärna pratar om. Att vänsterpartiet var det parti som hårdast opponerade sig mot FRA och personlig avlyssning, vill de inte gärna debattera. Vänster, höger, Mitten ? Baahhh !

Skulle jag då säga att Vänsterpartiet är partiet att lita på? Skulle jag säga att de är bättre i allt? Nej det skulle jag inte säga. Men jag säger att i egenskap av opposition, den ENDA oppositionen så som realpolitiken ser ut idag, där alla andra tycker samma sak egentligen… i egenskap av enda oppositionen mot makten, är de för närvarande de enda som i någon form uppväger balansen som gör en stat till en demokrati, dvs att medborgarna i PRAKTRIKEN har ett annat val, än den makt som sitter. Det förslag som Nooshi här föreslår, avfärdas som odemokratiskt, även när förslaget så klart skulle drivas genom den riksdagen. Ponera att tillräckligt många partier skulle röstat för detta, då hade det väl per definition varit ett demokratiskt beslut, med politiska representanter för medborgarna som genomdriver väljarnas vilja? Man skulle kunna säga att om folket har svårt att betala sin mat, att Nooshis förslag representerar folket? Är detta odemokratiskt och planekonomi ? Betyder inte demokrati folkstyre?

Illusionen här, en av alla illusioner vi dagligen presenteras, är att Marknaden är frihet, och staten är förtryck. Både staten och marknaden, kan vara förtryck. Speciellt om de sitter i samma båt och kliar varandra på ryggen, efter de köpt pressens medhåll. Så många socialdemokratiska väljare lever under illusionen att Socialdemokraterna står på de utsattas sida, arbetarnas sida, osv… som redan från början var något av en illusion, då¨Socialdemokraterna t ex lät övervaka/åsiktsregistrera kommunister/VPK-are i Sverige. Och många borgerliga väljare lever under illusionen att de borgerliga står på småföretagarnas sida, samt att de borgerliga inte utför statligt förtryck. Och många vänsterpartister lever under illusionen att man kan och vill uppnå jämlikhet genom feminism.

Hyckleriet kring statlighet eller inte statlighet från högersidan, inkl S, är frapperande och oärligt, och faktiskt odemokratiskt i förlängningen. Med tanke på den överstatlighet som de övriga partierna både representerar i agerande, och genom EMU, ”frihandelsavtal” som i själva verket ger mer makt för globala företagsjättar som har nära på monopol på sin ”marknad”…makt över ”staten”suveräna stater”, som är tänkt att representera medborgarnas intressen. Det gör den inte, det blev tydligt under låtsas-pandemin. De sitter definitivt i samma båt som pressen och storkapitalisterna, och kliar varandra på ryggen, och skrapar ned hudresterna mot befolkningen.

Det finns nämligen en sak man som kapitalistisk svensk bara inte får tycka eller uttrycka, nån slags begränsning i vinstuttag eller ocker-avans. Hur har det blivit så här? Och hur var det egentligen förut? Vad har vi lärt oss i historieböckerna och på samhällskunskapen? Och vad är egentligen sant av det vi lärt oss? Och har kampen för frihet, och deras representanter förändrats, när dessa förkämpar uppnått den frihet de kämpat för, och som då omvandlats till makt? – jag skulle definitivt säga att de förändras i den stund de vunnit sin frihet, på bekostnad av andras, även om det är de forna förtryckarnas.

Jag skulle säga att i sk civilisationer verkar det nära på vara oundvikligt ….åtminstone om man ser till erfarenhet och historien. Frihet förvandlas till maktövertagande, frihet förvandlas till dekadens och moraliskt förfall, och oblivion/glömska av de hemska åren de själva blev förtryckta… och hinner det gå en eller två generationer, så föds dessa med dekadens, utan att haft erfarenheten att behöva kämpa för sin frihet, sin yttrandefrihet, sina medborgerliga rättigheter.

En av de mest tydliga exemplen på en i teorin, fullkomligt rättfärdig kamp, den om kvinnors lika rättigheter, att ha rösträtt, lika inför lagen, har kommit från att vara de som blivit nedvärderade, till att bli de som nedvärderar, utövar makt, lever dekadent, hänsynslöst och skriver om verklighet och historia för egna syften. Jag har ofta sagt, och står för det, att frihetskampen för kvinnors rättigheter från början, hade jag gått samman med dem, främsta i ledet och skrikit och gormat. Men inte nu… nu …om jag vill ha jämställdhet, .. om jag vill ha medborgerliga rättigheter och lika inför lagen, nödgas jag kämpa emot dem…och det är synd… det är synd. Och det älskas av den globala makteliten, och de blå, de röda och de gröna hycklarna.

Det gröna hyckleriet, inräknar jag inte centerpartiets centralisering istället för den tidigare utlovade decentraliseringen. Nej hit räknar jag främst varje individs ovilja att själv offra ett uns av sin rikedom och sin egen bekvämlighet, för att förbättra miljön i den värld och den natur som vi uteslutet lever utan, men inte lever i, utan förbrukar och förstör. Och en del av det gröna hyckleriet, är att fokusera på klimatfrågor, där det är ytterst tveksamt hur myckret människan påverkar själva ökningen av medeltemperaturen på jorden. Åtminstone ur ett forskningsperspektiv, om man ska bevisa det rent vetenskapligt. Vilket forskning och vetenskap, nu betalda av storbolagen, helt verkar ha övergett.

Och när fokus ligger där, försummar man helt, mikroplasterna i havet. Den monokultur och vinstdrivande stordrift, inom jordbruk och skogsbruk som dödar allt liv vi är beroende av i längden. I skuggan av Greta Thunbergs tårar, fortsätter vi med den massutrotning av arter, som inte beror på klimat främst, utan på gifter, plaster, människans utvidgning, undanträngande av hela ekosystem, för vinstens skull…. man kan säga att det stora gröna hyckleriet, består i mångt och mycket av att sila mygg och svälja kameler, om jag skulle få beskriva det. och det får jag ju, även om det inte gärna är så bra om en medborgare lyssnas till… för att global regering ska kunna uppnås.

Ingen kul kille


En vän sade en gång om mig att jag var en person som spred glädje, eller nåt i den stilen. Min vän, eller fd vän är mig ännu kär, men jag är nog inte henne lika kär, är min bedömning, utifrån att hon typ inte pratar med mig längre. Jag accepterar detta. Jag menar jag är ju ingen kul kille längre. Jag minns flera episoder från mitt liv som självutplånande, clown, samarit och osjälvisk glädjespridare. Det brukade komma med förväntningar på en. Förväntningar som blir omöjliga till slut. En av dem, var för många herrans år sedan, i ett sammanhang där jag till slut fick nog av att bli utnyttjad, och fräste till, sa ifrån, och fick som kommentar, ett förvånat och besviket:

– Men du som var så trevlig ???


Japp, så är det. Bara det att ”trevlig”, i det här och alla liknande fall, handlar om deras ordval, som bara gäller, så länge jag passar in för deras önskemål. Så, ”trevlig” är jag bara så länge jag är till nytta för dem, sen är jag ingen kul kille längre. Att råda bot på den fällan, är ett långt och gediget arbete. I slutändan handlar det bara om en sak, men som kan benämnas på olika vis. Att gilla att vara ensam, att tycka om sig själv, att lita på sig själv, att bygga upp självkänsla, mer än självförtroende. Se sitt värde, och veta att när parasiter försvinner ur ens liv, så öppnas möjligheten för äkta människor att ta plats i ens liv, eller i periferierna till ditt liv. Under tiden, hjälper det att trivas med sig själv. Jo – de kan göra dig illa, de kan iaf försöka … och de KOMMER försöka, om de får en chans. Sådana människor finns överallt i världen. But i wont go down without a fight – So go for it, give it your best shot – assholes! Jag finns inte till för er!


Nä jag är ingen kul kille, obekväma frågeställningar, tvivel och påståenden !
usch !!… och fy !

Ingen kul kille och det har jag fått jobba länge för att uppnå, och det ska ingen jävla positivist ta ifrån mig!

Vardagsrebellen – Det är inte utan att man undrar… Egna tankar?

...
Vad vi gör – inte vilka vi påstår vi är!

Jag tänker faktiskt inte rocka några sockor, det gör jag då och då, utan propagandasyfte ändå, bara för att jag inte hittar ett maka par. Men jag har, mest bara mörkgrått och svart, vad gäller strumpor, så det blir ingen direkt strumprevolution. Jag kan säga att min respekt för oliktänkande, och olika, är låååångt högre än alla som följer diktatet slaviskt. De mobbar uppenbart folk, om de blir beordrade till det. Så ha på er vilka sockor ni vill, men de betyder ingenting. Det är era handlingar, och ert agerande som visar vilka ni är. Folk i allmänhet har svårt med begreppet ”respekt”, och än svårare med ordet ”frihet” – de flesta förstår inte, och vad värre är, vill inte ens förstå!

Tänker va på lyset – DET är upplysthet !
Och inte kommer jag att på order uppifrån, visa min underdånighet, och vilja att låta sig kuvas genom att helt utomordentligt fånigt släcka lampan i en timme. Det kommer jag bara inte göra! Jag slösar mindre energi än de flesta, och de som vill vi ska göra detta, åker jorden runt i privat-jet. Nä så jag kommer inte släcka nå jävla lampor. Min växtbelysning ska lysa – så länge de inte tvingar oss. Tvinga ? det kan de väl inte göra ? Jo – det kan de! Många vill glömma att de hindrade sjuksköterskor och läkare att praktisera dina yrken bara för ett år sedan. Många vill glömma vad de sade och gjorde då, och hur det påverkar vårt liv, vår värld än idag, och troligtvis för långt tid framöver.

Hur tänkte folk? – Hur tänker folk egentligen ? – Tänker folk?
Nä jag ska inte rocka nå’ sockor. Jag ska tvätta sockor, i eftermiddag, med alla annan tvätt. Det är inte utan att man undrar över vad folk innerst inne tänker om allt detta.. nu… idag… mars… 2023. Det är inte utan att man undrar hur många EGNA tankar folk egentligen har? Och hur mycket av våra tankar som är programmerade? Jag har naturligtvis också varit del-programmerad… och det kom som en chock för mig, hur det faktiskt fungerar här i världen, när det gick upp för mig nån gång under 2022, att maktens män och kvinnor, i så kallade ”demokratier”, inte bara var villiga att införa ”undantagstillstånd”, för olydiga medborgare, som sedan föreslås att permanentas… i form av vaccinpass, som sedan ska bli medborgarpass, med all information om medborgarna … och att ni, folket … eller många av er backade upp den tanken. Att så många visade förståelse för Österrikes förslag, som faktiskt gick igenom deras riksdag, att ha OBLIGATORISK vaccinering, dvs INTE VALFRI! … med dryga, nästa obetalbara böter som följd vid vägran. Min kropp – mitt val ? Nä just de, bara när det gäller sex, och kvinnor ?

Någon liten självrannsakan?
Det är inte utan att man undrar, om de som tyckte det var bra då, tycker det idag? Det är inte utan att man undrar ifall de som tyckte att ovaccinerade inte skulle få vård, ångrar sig en aning? Om så, varför hör jag ingen uttala det? Och varför, om bouleklubben tyckte det var fel att stänga ute en betalande medlem från spel, utifrån vaccinstatus… varför har då ingen sagt det i efterhand, att det kanske blev lite tokigt det där, eller mycket tokigt… varför? Eller är det på det viset att de tyckte att det var riktigt beslut, och att de skulle vara villiga att göra det igen….Det är inte utan att man undrar?

Det ryktas om att rykten är sannare än sanningen
Utöver detta, så vet jag att illasinnade rykten, som levt sitt eget liv, i snart 35 år, fortfarande lever sitt eget liv, och har vid stunder påverkat hur folk beter sig mot mig, hur de pratar om mig, hur de tänker om mig. Och det är allvarliga rykten…. Jag brukar höra från folk som, när jag säger detta, vill peppa och säga att man inte ska bry sig om rykten. Det är förvisso sant… men om nån skvallrar och hittar på saker om min sexualitet, eller om jag varit tillsammans med nån eller inte, eller huruvida jag ev skulle vara en skitstövel,… det är rykten som jag faktiskt kan fnysa åt. Men det finns rykten som faktiskt når ända till myndighet och institutioner, rykten där ryktet isig, i deras hjärnor förvandlas till en sanning, fast det är i allra högsta grad osanning. Under 35 år, kära vänner och medborgare, under 35 år!

Rättfärdiga – kanske de mest groteska människor som finns?
Sånt bekommer inte ”rättfärdiga”… ”människor” som … jag troligtvis samma sorts människor som vill hänga Julian Assange, trots att han faktiskt bara har avslöjat krigsbrott, och haft frivillig sex med två svenska kvinnor. Det här vet alla vid det här laget, och trots att de vet att de blivit förda bakom ljuset i det här ärendet, så väljer de att ställa sig på lögnarnas och förtryckarnas sida… Mobbens makt är stor… flockmentaliteten ….

Det är inte utan att man undrar… över hur folk sover om nätterna, med allt detta i åtanke

Egna tankar?
Jag nämnde ”egna tankar” här ovan, men hur ska man egentligen definiera det? Det är ju naturligtvis öppet för debatt… eller hade varit det om vi haft egna tankar iaf. Debattera har vi offentligt slutat med i t ex public service och till vardags… och ingen tycks reflektera över det ens. Ingen argsint Robert Aschberg i TV, eller programmet debatt, med personer med OLIKA ÅSIKTER … så kom inte här o tryck upp nå jävla socka i ansiktet på mig inte, förrän ni är villiga att debattera igen,… diskutera … Vi har slutat med det… och ni är okej med det? Bara man raggar sockar en gång om året, och släcker lampan, så har vi demokrati, och allt ordnar sig… det är inte utan att man undrar….


Inskränkning – utbildning?
Egna tankar – ja du… med tanke på att vi programmeras redan från det vi är små, i det vi kallar för grundutbildning, men kanske borde kallas inskränkning istället för utbildning. Så frågan är… vilka av våra tankar är våra egna? Och vilka har vi okritiskt bara adopterat, passivt accepterat? och desillusionerat och indignerat bara kapitulerat inför? Vad är en egen tanke då? Kan man ha egna tankar? Eller är allt i våra huvuden bara korvstoppat ifrån makten som stoppar in i våra huvuden, det som behöver vara där, för att de ska kunna behålla makten, och hålla folket lugnt och drogat?

Reflektion och tvivel
Jag skulle utifrån egna erfarenheter säga att reflektion, är en nyckel till att kunna kalla sina tankar för ens egna. Och de flesta vill inte, kan inte, orkar inte reflektera över någonting av sitt eget beteende… för de har aldrig varit tvungna till det… Min erfarenhet säger mig att människor som upplevt kris, personlig kris eller kris i krig, förtryck och dylikt… har på köpet fått förmågan att reflektera över saker och ting, och sitt eget beteende… Folk vars bubblor har spruckit big time, eller folk som aldrig haft den tveksamma ”ynnesten” att ha levt i en trygg bubbla. Personligen har ´jag parallellt konstigt nog aldrig haft den trygga bubblan, och samtidigt alltid haft den. Jag ska försöka förtydliga snart.

Duktig pojke – lydig pojke – arg man
Vad gäller information, utbildning, skolan, så har jag initialt vart en av de mest korvstoppade hjärnor som finns. Jag var nämligen duktig på det som barn, och när jag var ”duktig”, fick jag bekräftelse. Och bekräftelse är ett grundläggande mänskligt behov, vi inte kan vara utan. DÅ, var jag fast, jag överlevde, blev bekräftad utifrån min duktighet att göra som jag blev tillsagd, tro på rätt information. Jag skapade mig en tro, en övertygelse om rättvisa, och valde sida… politiskt … egentligen det enda val jag kunde göra som det socialfall jag blev utifrån min dysfunktionella familj och min kaosartade, ensamma, uppväxt. Mitt politiska val, mina värderingar utifrån det, var eg ren överlevnadsinstinkt, inte utifrån att jag var en god människa som gjorde goda val, och jobbade emot ondska.

.

Jag var inte god för att jag offrade min själ – Men nu blir jag glad
”Godheten”, kom också att bli illusionen som åt upp mig inifrån, och lockade till sig parasiter som tog vara på min självutplånande tjänstvillighet inför min nästa. Det som jag trodde var min livboj, sänkte mig i slutändan. Och extra tydligt blev det för mig vad gäller kärleken. Jag gav för att få finnas, jag gav för att få existera, jag gav för att bli godkänd, bli bekräftad, och följden av det blev att jag föll i djupa depressioner, för det fanns inget kvar av mig.

Lycka
Idag ger jag för att det gör mig lycklig, inte för att bli bekräftad. jag har fortfarande behovet av bekräftelse och kärlek. Men man kan inte skaffa sig bekräftelse utan att sälja ut sin själ. Man kan bara få bekräftelse, då människor vill ge dig den. Alltså oavhängigt vad jag presterar och/eller ger. Förstår ni skillnaden ?

Jag är
Jag är t ex inte längre vänsterpartist, bara för att jag vid det senaste valet röstade på vänsterpartiet. Det är inte min identitet. Min tilltro till politiker och makthavare, är sunt nog väldigt låg. Allt efter de insikter jag kommit till under de senaste skräck-åren för en som gillar transparens, yttrandefrihet, debatt och folkstyre. Nästa val kanske jag röstar på V igen, kanske på nåt annat parti (inte troligt) eller inte alls (troligt) Jag provar att tänka egna tankar! Jag försöker reflektera över eget beteende, och ifrågasätta och tvivla på de som dikterar ”sanningen” för oss, de som inte vill att vi ska opponera oss, inte vill ha debatt och transparens… de ifrågasätter jag, deras ord tvivlar jag på… hur gör du?

Egentligen – snack eller verkstad?
Nä jag tänker inte rocka nå sockor, jag tänker tvätta några sockor,
och växtbelysningen kommer på lördag att lysa över en delvis släkt stad på kvällen under en timme. Kommer lysa på plantor som inte bidrar till onödig export och import, som inte bidrar till jordbrukets monokultur som dödar snart allt levande vi är beroende av… dessa mina plant kommer min växtbelysning lysa över.

Vad gör era sockor och ert mörker för dessa frågor – EGENTLIGEN?

Sirkka Liisa, en kvinna


Gungar lite då och då i mitt vansinnesinköp, som var det bästa inköp jag gjort, sen sist jag gjorde ett så bra inköp: Hängstolen GJERN från Jysk, för 3749 kr, eller nåt liknande. Kan inte gunga och snurra för mycket om jag läser när jag sitter i den, då blir jag åksjuk, eller gungsjuk. Men om jag ser på TV, eller bara lyssnar på musik, och tittar ut genom fönstren med den fantastiska utsikten jag har, då går det bra. Om man skulle ta efter sin samtid, så är det väl bara att stoppa i sig ytterligare ett piller, eller något intravenöst, som motverkar ”åksjukan”. Men nu tar jag inte efter min samtid, jag tänker att min samtid i större utsträckning borde ta efter mig. Och jag tycker att min samtid, borde lära sig av vår dåtid, i många avseenden.

Husmoderns hemkurer och goda råd, utarbetad av Kerstin Wenström, anno 1930, vore något för dagens femonister och självupptagna män. Och på dem punkten skämtar jag inte… även om ett och annat är något inriktat på folktro. Men det är fan inte sämre än dagens medicin och familje-Familje-familje-konstellationer. Biverkningarna både vad gäller hemkurer och forna familjekonstellationer, är betydligt mildare och färre än för vacciner, mediciner och, feminism, och bokstavskombinationer. And that my dear is a cold fact! ”Det går inte att hindra utvecklingen” JO DET GÅR DET, OM MAN VILL !!!! För utveckling är inte per automatik alltid av godo, de facto skulle jag påstå att den mesta av den ”utveckling” vi ser idag, tvärtom är av ondo, och ibland rent utav sinnessjuk. Och många ser inte skogen för träden. Många blir fartblinda, och ställer aldrig de viktiga frågorna, När? var? hur? varför?

Sirkka Liisa, är född på det decenniet då boken skrevs. En stolt, skarp kvinna, som kom till Sverige, som barn, 1942. En stark kvinna… en kvinna, utan att vara kuvad, utan att ha frigjort sig, är hon mer frigjord än alla frigjorda feminister och mi-toare, i hela Sverige tillsammans. Utan att känna sig kränk, men mer ödmjuk, stolt och privilegierad. En kvinna. En utdöende sort… något, någon att se upp till. Hon fick två paprikaplant av mig igår, och jag fick en vegetarisk kokbok från anno dazumal, och två bake-off-limpskivor. Och ett riktigt samtal, mellan två riktiga icke alltför kränkta människor.

Läste om ny lag i Spanien, angående vilket kön folk identifierar sig till, som ställer till det för feministerna. Så där är transrörelsen i konflikt med feminismen om jag förstått det hela rätt? I ärlighetens namn, är det inte helt lätt att hänga med i alla bokstavskombinationer: HBTQ, HBTQ+, ADD, ADHD, WHO, WEF, HBTQiA, EBT, HBTQi, HBTQiA++, och inte minst: UHII^JO^(ÅGÅG. ”Experter” utreder fortfarande vad den senast nämnda förkortningen står för, men nån eller några har tydligen blivit jävligt kränkta, och så kan vi inte ha det !!! Så länge folk inte går omkring och lever som manliga, toxiskt manliga … usch för män … och fy! vill jag tillägga, medan jag svingar runt min bögslunga (liten nätt handväska, med ett chict yttre. Men experterna har varit lite upptagna några år nu, med att pränta in i folks huvuden,. att de faktiskt inte kan gå omkring och tänka egna tankar. och ifrågasätta ”experter” och vaccinbolag. Så Experterna har inte riktigt haft tid att fortsätta upplösa könstillhörigheten till det totala kaos som tycks vara målet.

Man nämner även lite om Sveriges lagstiftning, samtyckeslagen, som kräver att mannen, för det är alltid mannen som gör fel i sådana här potentiella fortplantnings-situationer… hur mannen måste försäkra sig om kvinnans samtycke, rent verbalt, och inte bara en gång, utan när som helst under den pågående potentiella fortplantningen kan det hända att kvinnan inte längre vill, då är det inte kvinnans sak att göra mannen medveten om denna nyuppkomna eventuella kränkning, utan det är mannens ansvar. För att det ska fungera, måste mannen verbalt ställa den frågan oavbrutet under hela samlaget, om nu samlaget är ett samlag… och inte en våldtäkt. Då skulle det oavbrutna tjatet kunna leda till ett avbrutet samlag eller våldtäkt. Förut innan den nya lagstiftningen, så sade man att ett nej är ett nej. Det förstod jag!

Det sitter för närvarande en man i fängelse i Storbrittannien, anklagad för våldtäkt, men inte dömd. Ej anklagad av de som i målet beskrivs som offren för denna våldtäkt. Han har varit frihetsberövad i ca 10 år nu, sitter i isoleringscell, för att han inte hade kondom på sig, och legat med två kvinnor. Dessa två kvinnor var initialt väldigt stolta över att ha legat med världsstjärna Julian Assange. Så killar, män, gubbar, säkrast är att ha på kondom, samtidigt som du kontinuerligt frågar under ett samlag som du inte har med kvinnor, om de fortfarande vill bli våldtag… eh knul… eh ha samlag, samtidigt som du juridiskt byter kön, för att skydda dig från anklagelser, eftersom lagstiftning allt som oftast på dessa områden, är formade utefter att kvinnor inte kan begå sådana brott.

USA väntar otåligt på att få lägga vantarna på denne man, med brott om spioneri. Förr i tiden lakade vi det för fri journalism, och var en av demokratins byggstenar. Nu får man fängelse för det. Rättviseivrarna från Metoo och feminismen, tycker att det är rätt att han sitter där han sitter. Jag håller inte med. Det verkliga brottet mannen Julian Assange begick, var att avslöja ett krigsbrott, från det land och den armé vi förväntas titta bort när de mördar obeväpnade människor. De förenta staterna i väst. Det är dessutom troligtvis konspirationsteorier och högerextremistiskt, och toxiskt manligt av mig att ta upp detta faktum . För det finns inget annat straff än ett liv för evigt i skamvrån. Men där i skamvrån, har jag ställt min Gjern hängstol från Jysk… så jag gungar bort all skam som läggs på mig – jäkla Tofsmesar!

Jag tycker för övrigt att Sirkka Liisa (Cirka ) är ett roligt namn på en så bestämt ödmjuk kvinna – Hon är Sirkka 88 år gammal 🙂 Likväl som jag tycker om att fråga hur det är med Birger Ödlunds kinesiska hustru, som heter nåt i stil med Schii o shou. (Försvenskat: Si och så)

– Hur är det med hustrun då Birger ?
– Si och så !

Men herre gud, hur tänkte jag nu?
Jag glömde ju cis-män. Förut kallades Cis-män, för ”män” kort och gott. men det räcker inte nu.
Eftersom män inte längre riktigt får finnas som definition, då det kan verka kränkande mot de som inte uppfattar sig som män. När jag dessutom googlade på cismän, så gjorde förklaringen av ordet om det till cisperson, eftersom det är dåligt att skriva ord som man och män.

Däremot, är det fortfarande nästan praxis och socialt godkänt att vara kvinna, vilket föranledde att en cis-kvinna, inte behöver neutraliseras till en cis-person. Enl Rfsl ungdom är en ciskvinna:

En person som föddes med snippa och då fick ”kvinna” registrerat i folkbokföringen, som ser och alltid har sett sig själv som tjej/kvinna och som andra personer uppfattar som en tjej/kvinna är till exempel en cistjej/ciskvinna.”

Ej heller bör vi förglömma att incels, ytterligare ett begrepp som med negativ klang, med lätthet kan hjälpa till att radera ut allt som en gång i tiden hemskt nog kallades för manligt… TOXISKT manligt. Som officiell förklaring till ordet, står överst i google-sökningen som följer:

”Vad är incels? Incel står för engelskans involuntary celibate, ofrivilligt celibat. Det är en grupp av främst män som lever utan partner och utan sex – mot sin vilja. Många skyller sin ensamhet på kvinnor och feminismen.”

Givetvis finns det inga incel-kvinnor – vad trodde ni ????, om de funnes, så är de SJÄLVKLART offer för mäns behandling av dessa in… offe… eh …kvinnor

Här ytterligare två relaterade länkar till hur vi , om vi ska fråga ”experterna”, ska förhålla oss till könsroller, och i största möjliga mån göra oss av med allt som går att förknippa med orden män och man. länk 1 länk 2
Nu ska vi förknippa ordet fitta, med snippa, och det ”o-täcka” könets våldtäktsverktyg, med ordet snopp, eller urinrör.

Kära bröder och gubbar, glöm för all del inte att låsa in er under kvällstid och nattetid, umgås inte med kvinnor, ciskvinnor, HBTQ, HBTQ+, ADD, ADHD, WHO, WEF, HBTQiA, EBT, HBTQi, HBTQiA++, och inte minst: UHII^JO^(ÅGÅG, om ni inte måste, och /eller har ett alibi, som vittne. Och då duger inte en cisman, utan det bör vara någon med trovärdighet.

Gungeligung på er alla bokstavskombinationer!

Dubbelmoralen, bubbelmoralen – Våra kära, älskade bubblor


VW
Detta inlägg, skulle utifrån rubriken kunna handla om min drömska kärlek till gamla modeller av VW-bubblor, beagle, och dessa fantastiskt vackra gamla folkabussar. Men det gör den inte… inte den här gången iaf.

Fungerer – fungerer icke
Inspirationen till detta inlägg, kommer delvis från när en finsk reporter intervjuar Per Shapiro, på folkets radio, kring journalism, men som vanligt mest från mitt eget fria… VÄLDIGT fria tänkande. Svårt att hålla tänkandet i styr alla gånger. Poppar upp idéer, nya tankar, nya sunda konspirationsteorier i mitt granskande, ifrågasättande, tvivlande huvud. Tankar om hur saker fungerar, människor fungerar, när människor INTE längre fungerar,. hur jag fungerar, när jag INTE fungerar… när jag inte funderar… ehh.. ha ha .. nä funderar gör jag nästan jämt.

Identitet och flock
Vi tycks vara, de allra flesta av oss oerhört identitetsorienterade, att söka en färdigt identitet, oftast byggd på vad du jobbar med, om du ”har någon” i ditt liv, och framförallt hur människor i din omgivning uppfattar dig. Detta är i sig väldigt intressant. Jag kan väl ganska omgående tänka att det skulle kunna vara relaterat till vårt flocktänkande, våra instinkter från ap-hjärnan i oss (utan att vara nedlåtande, men vi härstammar faktiskt troligtvis därifrån. Ja det är det eller att vi härstammar från Adam och Eva, och att mänskligheten utvecklades via incest och syskon-sex.) För den hjärnan säger oss, utifrån tusentals år av evolution, att utan vår flock klarar vi oss inte.

Min flock ?
Det ÄR förvisso så. Frågan är bara – vilka ingår i vår flock nu för tiden? I ett globalt , centralstyrt medielandskap, som bombarderar ut statlig propaganda, likadan propganda i alla västländer, och på sidan om det, alternativa-medier-djungeln? Vilka ingår i vår flock? Vilka ingår i MIN flock? Jag känner mig flocklös, och därmed identitetslös på ett vis, trots att jag bättre än någonsin vet vem JAG är, i mig själv, vad jag står för, vad jag känner och tänker… men i ett sammanhang, känner jag mig lite identitetslös. Hade jag varit en del av en egen familj, hade den känslan dämpats väsentligt, misstänker jag.


Facebook, ett av vår tids största gissel, och filter-bubblor?
Per Shapiro, Folkets Radio, frilansjournalist, har ju återkommande ställt sig frågan: ”När lämnar vi Facebook?” (Inkluderat i detta, måste även de andra liknande sociala bubblorna inkluderas, så som twitter, och … kanske Tik Tok, vet inte vad tik tok går ut på, men det är väl nåt tok) Det blev för mig, som är en tvivlande, granskande, ifrågasättande yttrandefrihetskämpe… ÖVERTYDLIGT vilken makt över halva jordens befolkning detta företag har, och hur detta företag i sin tur får påtryckningar av andra globalister som öppet proklamerar att de ämnar styra världen ”FÖR FOLKETS EGET BÄSTA” (Ja vart har man hört det nånstans förut!?)

På den tiden då vi ….
När starka, för att nästan påstå snudd på globala monopolistiska krafter gick ut och tog Facebook och Youtube i örat, för att de initialt under ”pandemin” inte censurerade bort det som av dessa maktens herrar och damer klassades som ”desinformation”, dvs alla som var kritiska till, eller ens ställde ifrågasättande frågor kring massvaccinering globalt, …. Youtube och Facebook, hörsammade dessa krafter, om de nu inte kanske rent utav är en del av dessa krafter, dessa maktstrukturer. Och censurerade bort all kritik till massvaccineringen. Detta tycktes folk i allmänhet vara rätt okej med. Och själv stod man i skamvrån och vrålade att vi kanske skulle fortsätta med de idéer vi en gång hade om yttrandefrihet, transparens och folkstyre (Ja det kallades demokrati, på den tiden)

Så allt blir som vanligt igen ???
Jag minns många av medborgarnas olika reaktioner under denna av globala makten skapade kriser… men om vi tar den som de valde, genom en rad omdefinieringar i olika globala institutioner, bland annat WHO, kalla för ”pandemi”. Omdefinieringar som en majoritet av världens västerländska befolkning nu har accepterat, tagit till sig, utan att ha förstått att de har förändrat sin uppfattning om vad en pandemi är. Och därmed även, utan att förstå det, tillåtit makten att ändra folkets, deras, människornas, medborgarnas uppfattning om gränserna för yttrandefrihet och demokrati,… ja ni minns ”folkstyre” som var tanken i begynnelsen.

Det går som en dans !! – Eller ?
En dansvän till mig, hon med den smala midjan, och lätta följsamma dansstilen, opponerade sig i begynnelsen mot mina ifrågasättanden, mitt tvivlande, innan även hon tystnade… både inför mig, och inför maktens propaganda. Hon sade vid tillfälle att hon tog vaccinet,och gör som de säger så det går över o vi får leva som vanligt igen. och gå ut och dansa och ha roligt. Vilket var prio ett för henne och miljoner andra om-vi-bara-ger-upp-vår-frihet-så-vi-får-tillbaka-vår-frihet-vaccinerade.

Det nya normala
Men ingenting kommer bli som vanligt igen, eftersom vi som folk på det stora hela kapitulerade inför totalitära krafter, och de allra flesta utan att ens förstå att man genom passivitet, faktiskt bidragit till det NYA NORMALA. I det nya normala ingår en reducerad, nästan tillintetgjort yttrandefrihet, en urholkad demokrati, en urholkad rörelsefrihet, inte bara för de som satte sig på tvären och bestämde över sin egen kropp (vaccinering) utan av för de som passivt godtog och löd. Fast de inte upplever det så.

Kassetbandsdans i strumplesten
Verkligheten att vi skulle bli fria, om vi bara gjorde som de sa, bara vi vaccinerade oss, utsatte medmänniskor för inhumana sociala påtryckningar, och rätade in oss i ledet – blev nu inte så på väldigt många plan Dansen i Ångermanland t ex, som var ett av hennes argument, är i döende fas, och håller på att övergå i nån slags jäkla bandspelar-dans, eller spotify-listor, på fritidsgårdar, i strumplästen. Anledningen? Det kommer inte tillräckligt många på danserna längre! Anledningen till det? Ja det kan bero på flera saker.

Går med på allt . det blir inte som vanligt igen
En av dem är definitivt att skräcken för beröring och smitta fortfarande lever kvar. Den fundamentalt oproportionerliga rädslan, baserad på världshistoriens mest intensiva och minst självkritiska propagandakampanj. En följd av det i sin tur, när dessa globala krafter i form av Media, WHO, Bill Gates World Ekonomic Forum, (WEF), Pfizer, Blackrock, Vanguard… där de utökade sina miljarder i massor, medan en global ekonomisk kris infann sig, där matpriserna skenar, småföretag går i konkurs… alla utom de som initierade den här krisen, genom nedstängningar och massvaccineringar, blir drabbade.. vilket innebär ingen dans ! kära dansvän! Nej – allt blev inte som vanligt igen, allt blir inte som vanligt igen. Det blir det nya vanliga, för att people comply ! – to anything they are told ! ANYTHING!!


Ska vi vara kvar i Facebook ?’
Jag personligen upplever än mer isoleringskänsla då, utan att få ens digital kontakt. Och ändå kan man tänka att jag kanske på ett vis borde vara närmast att kunna ta steget. Samtidigt är jag en människa, med känslor och behov av andra människor… kontakt – där har de oss i ett järngrepp!

Vilka är ”de” ?
Vilka är ”de” ? mycket viktig fråga, det varierar ju alltid utifrån vilka vi vill alienera oss ifrån,
i mitt fall här de som vill tysta debatten, de som vill detaljstyra våra liv via den stora hypnosen, till vilken Facebook hör. Delvis kan du ställa in vilket flöde du får, för att få¨bort nonsens som stör din inbillade harmoni och din världsbild, naggar i kanten på den trygga bubblan. Och delvis har de som vi kallar globalisterna varit vänliga nog att filtrera bort och varna folk för information de anser vara skadligt för oss… de brukar kalla det för ”oberoende faktagranskning”, och betackar sig för att någon, några skulle utföra sådan granskning på dem själva…

Att vara sann mot sig själv
…är i slutändan allt som betyder nåt, när vi summerar våra högst ändliga liv, med eller utan vaccin, kommer vi alla dö! Och Vilka är vi då i dödsögonblicket? Vilka hade velat vara” Och vilka var vi?

Hur orientera sig i sociala-medier-djungel, och i betongblocks-journalism ?
Ja det är så klart svårt, men vi är som jag ser det skyldiga oss själva att åtminstone försöka. Jag är likt Per shapiro, inte på den ena eller andra sidan i frågan, inte tillit tillit till 100 % till betong-jpourmnalismen, Aftonbladet, SVT, BBC, Washington Post, Le Monde, Expressen, DN, Svd, ”ETC”, etc etc… och inte heller 100 % tillit till de alternativa medier som delvis eller helt avslöjar dessa betongmedier med deras lögner, och avledande journalistik, genom att INTE rapportera om tex demonstrationer, världen över, mot låt oss säga massvaccinering och vaccinpass.

För att komma ut ur mina bubblor
Det är faktiskt ett liknande mönster för oss alla, när det kommer till musiksmak, smak för mat, litteratur, film. Vilka alla i sig dessutom inte är enkom förströelser, utan även formar oss värderingsmässigt, till vilka vi väljer att vara. Jag söker ibland på Netflix eller Youtube, random på något ord för att komma utanför min bubbla, få nya infallsvinklar. Kunna tänka själv, avgöra själv vad jag gillar. hur ska jag kunna höra talas om eller ta ställning till musik jag aldrig hört, recensera en bok jag aldrig läst? Vi går av tradition alltid till samma hylla på bokhandeln (Ja den minoritet av som fortfarande läser böcker) Och samma kategori i filmhyllan.

Djungeln
Jag pratar GÄRNA med folk som INTE är i min situation. Och det inkluderar ju faktiskt när man tänker efter ALLa utom mig. Läste ofta borgerliga tidningar för att få andra infallsvinklar,
när jag betraktade mig som vänster. Nu när all media är likriktad och det inte hjälper att byta tidning för att höra annat än man är van att höra, söker jag mig delvis ut på alternativa medier.
Det är en djungel… och i en djungeln kan du lätt gå vilse. Det är bra”, för då måste du lära dig att ORIENTERA DIG” – istället för att blint följa någon annan genom djungeln. Det kan i djungeln kosta dig ditt liv om du gör, och i vår mediala djungel, kan det kosta dig din själ, ditt jag, och vetskapen om vem du är – egentligen.

Motsatsen, de officiella medierna, som i princip är den samma, samma nyheter, samma urval, och medvetet bortplockade händelser, upplevs inte som en djungel av läsarna… de upplevs som sanningsenliga, och nästan ingen ifrågasätter dem. I bägge fallen är det livsfarligt att inte ifrågasätta…det kan kosta dig din själ, ditt jag, och vetskapen om vem du är – egentligen.

Bubble boy Seinfield ?
Har för mig det var nåt tilltrasslat avsnitt där de skulle besöka en som levde i en riktig bubbla, för att han kunde dö om han kom i kontakt med omvärlden. Komedi, utifrån tragedi – den urgamla kombinationen. Det är symboliskt en liknande rädsla propagandan från vaccinbolag och deras allierade, som vi blivit skrämda att tro på. Vilket förstärker vår redan inpräglade tro på satt bli kvar i våra bubblor, inte interagera med medmänniskor politiska motståndare, inte visa känslor, vädra tankar….
Den skapade krisen, och den påstådda benämningen ”pandemin” gjorde oss alla till bubbelmänniskor under den påstådda pandemin, och vi har accepterat bubblorna, vi har kommit att älska våra bubblor. Nu ondgör vi oss över krigsbrott i Ukraina, och jpournaliste i Ryssland som fängslas, medan vi ser på hur VI, Sverige, USA, Ecuador, och Storbritannien låser in och tystar en oskyldig journalist och människa – Julian Assange. Och vi tycks tycka att det är okej, fdet NYa normala. Allt blir inte normalt igen, inte som förr iaf.

Dubbelmoralen – Bubbelmoralen härskar i tystnade från medborgarna, medan globalisterna och vaccinisterna ler ondskefullt i mjugg