Det växer…. jag växer


Det är verkligen utmanande att vara en förkämpe för transparens, yttrandefrihet, medborgerliga rättigheter nu. När en majoritet tystnar, kan man lätt känna sig … och jag betonar KÄNNA SIG, som den som är galen. Att vara sund bland miljarder människor som accepterar tystnadskultur, ren mobbing i demokratiska kammare, undanhållande av deras egen fakta från regeringar och myndigheter…

Känslan av att känna sig tokig, uppstår iom att en majoritet inte opponerar sig mot allt detta, trots att det är uppenbart att de blivit lurade. Trots detta accepterar de lögnerna som de vore sanning. Ergo den som söker sanningen blir totalt ignorerad och isolerad, mentalt och känslomässigt. Detta medför att den kloke kan känna sig galen, och de galna kan känna sig kloka. Jo men jag vet, det spelar ju ingen roll hur många ggr jag uppmanar er, mina vänner att ta del av information, så tystnar ni nästan alltid. Ni är rädda tror jag? Men för vad är ni rädda? Är ni rädda för att hamna där jag är, i total tystnad, ignorerad, och isolerad? Hur mår ni, innerst inne när ni tystnar och låter allt detta ske? När överdödligheten i de massvaccinerade länderna fortsätter långt efter att Covid blivit ofarligt för de allra flesta, hur kan ni ens undvika att kommentera detta?

Jag var idag och hjälpte vänner, att handla. Under de två senaste åren har den ena fått cancer, och den andra blivit jättesjuk av vaccinet, enligt honom själv. Jag har hjälpt dem flera ggr, och kommer fortsätta hjälpa dem. Because it is the right thing to do. Inte en gång, har jag påpekat nåt för dem om vaccinets verkningar, i samband med deras nuvarande hälsotillstånd, och kommer inte göra det, även om den ena av dem, var ganska hård mot mig i mitt val att inte ta vaccin, för nåt år sedan. Dessa människor är ändå i grunden varmhjärtade och mycket goda människor, och har funnits för mig vid tider av kris… när få andra gjorde det. Nu finns jag för dem, och så ska det vara. Och så är det.

Jag var till en fika-kompis med en för honom intressant bok, jag köpte på loppis. Han har ont i benet, nån inflammation han fått, ev efter att han gått på halt underlag. Han har i övrigt varit kärnfrisk, likt mig, under de senaste tre åren. Och likt mig är han obesprutad, men inte likt mig är han nära på 70.

Har planterat om massa plant . Började kl 05.30, då jag inte kunde sova. Och några började visa tecken på att bli gängliga… fööör gängliga. Tvättat fodralen på kuddarna till nyinköpta hängstolen. Köpt en spikmatta på loppis, och tre böcker till, utöver den fikakompisen fick. J en annan bok, lånade den vaccinsjuke mannen av mig, då han tyckte den verkade bra: ”Onkel Toms Stuga”. ”Tage Danielsson Svalans svenska klassiker” ”Den lilla Zigenerskan”, och en bok tjock som tegelsten; ”De bästas stora Trädgårdslexikon” Osså en DVD, ”300” en forngrekisk krigsfilm.





Fwwöööken Bwwwuitta


Censuren härskar, folket jublar?

Min vän ”Lejonet”, sneglar ofta mot ett samhälle som inte har härskare av någon form. Det är rent utopiskt ett väldigt bra samhälle, men det är en utopi att nå dit, ända fram, och om man når dit, hypotetiskt, så innebär den friheten även ett högt pris att betala i form av den anarki, ur ordets negativa klang, att betala. Du kommer då behöva försvara dig själv och din egendom med våld, högst troligt. Sådan är människans natur. En variant av det ser vi ju i vapenlobbyns Amerika. Med detta sagt, så har nuvarande samhälle ett högt pris att betala oxå, och människan är i fångenskap.

Det finns inga perfekta samhällen, det finns inga perfekta människor, det finns inga perfekta läror och ismer. Men för den sakens skull tror jag det är rent utav farligt för både jordklot, växter, djur och människor att kapitulera mentalt och ge efter för ren dekadens, och sönderfall. Samtidigt så har ”lag och ordning” sitt pris att betala i frihet för människorna. Ett ”civiliserat” samhälle, är också en kompromiss, en mycket svårartad kompromiss, gentemot både natur, naturnära leverne, harmoni, individuell rättvisa, och egentligen en kompromiss mot sunt förnuft. Det är inte svårt att se vad som gjorts i ”civilisationens>” namn, eller för den delen i Guds eller ”demokratins” namn. Det finns inget perfekt, men jag vill vara naiv nog att STRÄVA mot förbättring, och UNDVIKA galenskap, och ren ondska. Frågan är bara vad vi definierar som galenskap och ondska, och VEM som TAR SIG rätten, eller FÅR rätten att bestämma detta?

Det är ännu en huvudlös artikel i vårt söderfallna media, ett media som kapitulerat inför storkovan som köper den berättelse som storkovan vill att media ska berätta för de stora massorna, som fortfarande, naivt nog, tror att det är enkom fakta det som står i våra stora mediejättar. Lika är förhållandet mellan ”vetenskapen, och ”storkovan” (Den globalt centraliserade ekonomiska makten). Artikelns ämne kan te sig harmlös, men i ett större kontext, är den inte oviktig. Och dessutom är det en illavarslande trend att omfamna censuren, och tystnadskulturen idag. Därför kommenterar jag denna ”obetydliga” artikel i Aftonbladet.

De människor, de facto majoriteten av världens befolkning, som accepterar de ramar censur och yttrandefrihetsbegränsningar innebär, uppfattar inte att det råder någon censur. De är, oftast efter olika former av statlig, i samarbete med globala företags propaganda, i ”konsensus” med makten, nästan än vad makten vill att vi ska tycka och gå med på. Konsensus, är ett av de farligaste centraliserande målen för mänskligheten. Ty det innebär total avsaknad av egna tankar och åsikter. Britta Svensson, Aftonbladet hyllar här censur av barnböcker. Men för i helvete var ifrån tror hon att hon och de censurerande kan ta sig rätten? Och hur i hela H-ve…. kan de undgå att se konsekvenserna av detta diktatur-tänk?

Det kallas för ’absurd censur’. Men många barnböcker skulle behöva skrivas om. Eller plockas bort från hyllorna.

Ni får själva läsa de exempel som just Britta anser vara ”nödvändiga” att censurera, utifrån dess olämplighet, i länken ovan. Hon skriver att det ”inte är utifrån politisk korrekthet”. Jo men visst fan är det väl det Britta ! Vem är DU att avgöra vad som är lämpligt, och vem är du eller någon annan att gå in i författares verk, och ändra i dem, utan deras tillåtelse. Och JA jag inkluderar ovch ifrågasätter även om det är så smart av de som äger ”rättigheterna” till verken, av avlidna författare. Du Brita får GÄRNA plocka bort böcker DU tycker är olämpliga ur DINA hyllor, men andras bokhyllor GER DU FAN I!!! Klåfingriga kärring!!!! För att använda ett uttryck du förmodligen inte skulle tycka var lämpligt?

Och än mindre gå in och förändra i själva böckerna. Om det finns ”olämpliga ord och meningar i dem, låt dem då få finna sin vila och frid i historien, istället för att Retuschera historien. För det är precis detta din och eran censur innebär. ÄVEN i om det rör sig om sagoböcker. Det är inte sunt att retuschera bort vilken människosyn människor hade, och troligtvis till din stora förvåning Britta, fortfarande har. OCH DET BEROR FÖR HELVETE INTE PÅ VILKA BARNBÖCKER BARNEN LÄST SOM SMÅ!!!!!!!!! Förbenade Tofsmes ! Ärthjärna och Apkvinna!!!! Jag är egentligen inte bekväm med att använda ordet ”apkvinna här, men känner nödvändigheten att göra det, för att få dig att förstå, att du aldrig kan censurera dig till en mildare och vänligare värld ! Korkskalle!!

Vore det inte bättre Britta, att föräldrar och vuxna BEMÖTER dessa uttryck, och FÖRKLARAR dess härkomst, och pratar MED barnen !!! Eller är det för extremt för ”fwwwöken Bwwwuitta”?

1938, 2020, 2023 osv osv


Tänk om?
Tänk om allt man lärt sig, som format ens hela väsen, utmanas av någon, eller många som presenterar en annan möjlighet? Allt du nånsin trott på, raderas ut? Tänk om otvetydiga ”bevis” presenteras, för att allt du trott på varit helt uppåt väggarna fel? – Vad gör man då?

Den illa ansedde professorn
Min geografilärare på högstadiet, en oerhört engagerad snubbe, som älskade diskussioner i klassrummet, älskade att bli ifrågasatt, sade något en gång som fick min värld att vändas uppochner. Och då menar jag bokstavligen min VÄRLD, inte mitt liv. För det handlade om jordklotet, geografi, och ett av mina favoritintressen, kart-geografi. Jag kunde allt nästan som fanns att kunna om kart-geografi, nå ja, i en 14-årings vy iaf. Det föranledde att jag, utifrån avund och missunnsamhet, med FÖRAKT, inte respekt, blev kallad för ”professorn”, av klasskamrater, när läraren varje fredag hade frågesport i ämnet, och endast jag var exalterad. Pia T, en av klassens ”populära/snygga” tjejer, med inte allt för involverad hjärna, var riktigt förbannad på mig när jag svarade rätt på när läraren undrade vad den stora ön i Storsjön, Jämtland hette (Frösön)

Nåja, det som vände uppochner på min ”värld”, var när Stefan, läraren, kom in en lektion, och sa:

– Glöm allt vad ni lärt er om geografi, kartor, och sånt”!

Uppochner
Han fick iaf min uppmärksamhet, medan resten troligtvis kände en förhoppning i det uttalandet. Det var hans sätt att inleda inlärning av förflyttningen av kontinentalplattor. Vilket ju handlar om miljontals år, för att skillnader ska vara märkbara, om man inte tror på idén om en omedelbar totalkatastrof, till följd av mänskligt skapad global uppvärmning förståss. Men den har vi inte sett än, även om många låter sina hjärnor ledas att *tro att de sett det. (”Det är ju bara att titta ut genom fönstret så fattar ju vem som helst att det är global uppvärmning, och att vi orsakar den”) – Ehh?? Näääe!

Den för tidigt gråhåriga näst mest populära tjejen i klassen
Så, mitt hjärta lugnade sig fort efter den inledning, och sedan lärde jag ju mig allt om kontinentalsockel-förflyttningar också såklart, så att Pia.T skulle bli gråhårig, innan hon gått ut gymnasiet, till följd av detta.

TT
Jag brukar ju försöka lära mig saker i mitt liv, gud förbjude, i dessa dagar, genom att ifrågasätta saker och inpräntade ”sanningar”, ifrågasätta det jag lärt mig, och i synnerhet en förkärlek till att ifrågasätta gängse uppfattning och auktoriteter. Detta gagnar mig inlärningsmässigt, när det kommer till klokhet och kunskap. Vi lär… ja eller gjorde åtminstone förr, våra barn att ”om man inte frågar, kan man inte få svar” … när föräldrarna sliter sitt hår över att behöva besvara nyfikna barn som ställer ca 100 frågor om dagen.

Och jag funderar över saker som jag alltid har funderat över, och inte riktigt fått ihop, känt att det varit något grundläggande galet med. Och sen helt plötsligt, när de i mitt liv, redan tidiga insikterna tillåts falla på plats utifrån tillit till mig själv, och mitt ökade känsla av självkänsla… inte självförtroende, utan självkänsla… då plötsligt får jag belöning för att jag ifrågasätter, genom att vara bland det första att inse saker som är obekväma att inse. Belöning, skrev jag? … ja och ett straff, när man beaktar de stora massornas reaktion, och agerande på nya tankar, som ”vänder uppochner på DERAS värld, och allt de trott att de varit, allt de trott varit sant… de vänder sig så klart med spetsiga lansar och vassa ord och kalla hjärtan, rakt emot de som ens yppar nya perspektiv, som hotar deras självbild och deras världsbild, utifrån att kunna fortsätta leva i en upplevt trygg bubbla, även om den är osann, och ÄVEN om den hotar rasera den värld de/vi/jag FAKTISKT lever i.

Hur kunde vi hamna här, hur kunde vi börja bete oss så här mot varandra, som vi gjort de senaste åren? ”Bete oss hur?” – Undrar de som i synnerhet betett sig så. Nja – kortfattat: OMÄNSKLIGT GENTEMOT ANDRA MÄNNISKOR!

Jag tänker så klart på hur så många så lättvindigt utan större eftertanke var redo att offra sina medmänniskor, släktingar, vänner, bekanta inför ofrihets-altaret på ett ögonblick, bara utifrån att de inte ville ta ett vaccin, bara för att de inte accepterade att klassas som en andra klassens medborgare. Som för övrigt var PRECIS det en av de bland vaccinisternas upphöjda ledare Jacinda Arden, sa, i klarspråk med ett stort leende på läpparna:

– Yepp, that is exactly what it is! (Det var således en beräknad plan,enl den premiärministern)
(Något som lätt skulle av den stora massan föraktfullt mot sådana som mig, som avslöjar det makten yppar, för ”galna konspirationsteorier” – Fast det faktisk var så att de konspirerade för att genomföra det, och dessutom erkänner det)

1938 – skrev jag som en del av rubriken. Varför?
Det var ju mycket som hände då, bland annat i Tyskland. Men även i USA. Jag tänker på Orson Welles radiosändning, som fick vissa att tro att det pågick en invasion av marsianer, varelser från planeten Mars helt enkelt. JAG hade föreställt mig att det som skedde då 1938, iom den radiosändningen, som eg bara var en pjäs uppläst i radio med sådan inlevelse att vissa uppfattade det som det hände, faktisk var något som nådde ut till större delen av befolkningen, och det blev en slags masspsykos. För större delen av de fragment av information från den händelsen har antytt just detta. Men om man får tro Los Angeles daily news, så var det en kraftig överdrift att den sändningen skapade panik över hela nationen, eftersom 98 % av Amerikanarna inte lyssnade på just den sändningen, utan föredrog “Edgar Bergen’s Chase and Sanborn Hour,” a comedy and variety show

Och sedan följde jag upp med 2022 och 2023 i rubriken? Varför
Jo för att det visar sig att på snart 100 år har inget förändrats i hur lätt det går att leda massorna åt fel håll, och ÄVEN, hur lätt det är att missleda massorna om hur missledda de var. Så ”vem i hela världen kan man lita på?”

Personligen litar jag nu för tiden mest på de som inte försöker framstå som bergsäkra. Personligen litar jag mest på de med tvivel, de med frågor, de som vågar gräva, ifrågasätta, vända på stenar. Personligen litar jag mest på de utan obegränsad makt, och än viktigare på de som inte strävar efter obegränsad makt.

MVG


Inte helt lätt just nu.
Klump i magen.

Men jag sköter mig utmärkt, jag hanterar allt utmärkt, det är nästan 5 + på det! Jag använder min själsliga och mentala ”verktygslåda” ypperligt. Sköter om kropp och själ, med motion, mat, vila…och att göra det som behöver göras för att må bra, även när jag inte mår bra. MVG!

Passade på att omorganisera i mitt för en lägenhetsboende oteknisk person MYCKET välsorterade verktygsskåp. Gjorde en hylla till där, så det blev mindre rörigt bland verktygen. Och den kostade mig inget, eftersom den gjordes på materiel som grannar kastat en gång.

Tomt på caféet idag, och Chefen sjukskriven, bruten arm.

Blev pasta o grillost till middag

Omvärlden gör det inte lätt för mig. Det finns idioter överallt, alltid. Det kommer aldrig förändras. Och kärmor skrev hjärtligt till mig att jag är alldeles för snäll. Så kan det va! Jag ska elaka på mig ytterligare. Det är ändå ingen som tackar en för att man är snäll. Inte i den här jävla världen iaf.

Rent mjöl i påsen? Pfffft!

Det är nånting… det går inte att ta på.
Det finns i luften, outtalat… något mörkt,
något illvilligt….

Det syns inte… det lurar något hemskt bakom hörnet
Det hörs inte… annat än i små viskningar från ljusskygga människor
Jag har varit med om känslan förut, och det blev ett mörker
för vissa…

Man ska inte lyssna på illasinnat skvaller sägs det.
Undrar vad Julian Assange har att säga om det,
Det räcker inte alltid att vara oskyldig väl Julian ?

Det är nåt som oroar mig…
något jag inte rår över.
Det är klokast att ignorera sånt,
och såna… men inte alltid helt enkelt….

Det kommer alltid finnas nån som vill dig illa,
det kommer alltid finnas nån som vill mig illa
frågan är, vilka möjligheter får de av samhället?
vilka möjligheter får de av oss medborgarna…?
vilka möjligheter får de av dig, att göra mig illa?
vilka möjligheter får de av mig att göra mig illa?

Rent mjöl i påsen? Pffft!!

Ondskefulla ögon


Jag har sett sådana ögon förut.
Ögonen sägs ska vara själens spegel.
Jag såg det idag igen, hos en person som fått en position, ett jobb, inte utifrån meriter, utan utifrån blodsband. En bortskämd egencentrerad människa, med en ondskefull blick. En sådan själ som föder sig själv genom att krossa goda själar förstöra andras liv, helt utan fog, helt utan anledning, enkom utifrån illvilja och den sinnessjuka människosyn hon har…. för att hon har position, en fiktiv makt. Hon borde inte vara där hon är. Men hon är dotter till en lokal höjdare inom det kommunala. Jag såg ondska idag… i hennes ögon.

Jag har en rätt bra ”verktygslåda” för att hantera människor, hantera folks dumhet, och hantera mina egna känslor, nu för tiden. Men människor med sådana ögon, med en viss makt genom oförtjänt yrkestitel, och en position, de ska man hålla på långt avstånd, de är kapabla till vad som helst, och är utan samvete, och ånger. De bryr sig inte om sanning eller vilka de offrar.

Apropå verktyg, så har jag genom åren lärt mig olika sätt att hantera olika konversationer. Med ganska enkla knep.

En skvätt kaffe i botten på koppen


Jag är glad, jag är lycklig, med en klump i mitt bröst. Tacksam för allt jag har och har fått, och fått uppleva. Arg och frustrerad över världen, rädd, infernaliskt rädd för avhumaniseringen som sker, medan folk omfamnar den, med öppna armar och med stängda ögon. Jag är tacksam över att jag lever, fortfarande lever jag. Vad var oddsen för det, när man ser i backspegeln och förstår vilken lång och ensam kamp jag fört mot fördomar, hat, övergrepp, mobbing…och rätten att bli älskad, någon enda gång i ens ofta så erbarmliga, trista, tillvaro. Om Gud finns, så vet han, om inte… så vet bara jag. Bara jag vet och förstår prestationen. Jag finns inte bara kvar, jag inte bara har överlevt. Jag har blivit en bra människa… en riktigt bra människa. Inte en enda person jag känner i detta liv, har en aning….

Alla människor har sidor och upplevelser som få eller inga människor vet om. Jag förtjänar respekt för vad jag åstadkommit, övervunnit, och mannen jag kommit att bli, som resultat av min envisa kamp, för att få ta plats i detta livet… inte bara existera, som är den nya tidens centrala mål, för spillrorna av det vi en gång kallade mänskligheten. Hur bar jag mig åt för att klara det?… hur orkar jag lämpa vidare, med allt som sker runt omkring mig, när jag äntligen börjat förstå mig själv, och respektera … mig själv?

Viss saknar jag många, många människor. Visst saknar jag t o m några som t o m var delvis dåliga för mig. Jag vill inte ha tillbaka dessa i mitt liv så klart. Men de VAR en del av mitt liv. Och när de var en del av mitt förflutna, är de trots allt en del av mitt minne, och på så vis en liten, liten del av mitt liv. Minnena. Sakta glider vänner ifrån mig än idag. Eller glider jag ifrån dem? Jag tittar på telefonlistan, och överväger… Vill hon prata med mig? Ringer han nånsin till mig, eller är det envägs. Har vi nåt att prata om, nåt som berör mig, berikar mig, berikar henne ? Ofta landar jag i att ringa folk, jag tänker behöver mig… vänner, som oavsett om de svikit nån gång, oavsett misstag, och oförsiktiga sårande ord, eller tystnad tidigare, behöver någon nu….

Jag dricker upp nån centiliter kaffe i botten på den röda vackra espressokoppen, för att njuta av det sista lilla som är kvar. Jag kramar ur det sista ur mitt liv, det som ger mig känsla av att leva. Och oftast är det att hjälpa andra, glädja andra,,,inkludera andra… oftast människor som behöver nån… nån som ser dem… just då…
Jag ser på A.H, på sitt jobb. Inte länge sen hon brakade samman. En ung fin tjej, som håller ihop det, Jag ler varmt och ömt mot henne, ser henne i ögonen, och vill förmedla respekt och värme, och ombry… medmänsklighet.. värme… Kanske jag lyckas lite med det. Men det är sånt jag lever för.

Jag hälsar varje dag på den äldre mannen som spelade pensionärsgolf för många år sedan, fick en stroke, och tappade talet. Till en början var hans blick tom och rätt fram när han promenerade bort sina dagar. Han som hade det varma lättsamma leende, och det lättsamma sättet. Blev tom och … ensam… i sin tystnad. Jag hejade, år efter år, och hejar fortfarande. Nu är leendet tillbaka, delvis, och några ord har återvänt, likt ”tjena tjena”. Det är inte min förtjänst, det är hans förtjänst, hans hårda arbete, hans person. Men jag kanske var någon sorts positiv yttre faktor… någon lite strimma av att han kände sig sedd, i ensamheten som kom av tystnaden, som kom av stroken.

Jag är ingen dålig människa, ingen dålig man… det vet jag… det vet ni. Den som säger annat, gör det utifrån sin egen litenhet, sin ignorans och sitt eget mörker. Jag är en bra snubbe, Jag borde ha blivit älskad i detta livet… det borde jag…

Tiden rinner fram, oförtrutet, utan pardon. Till slut kommer den ta slut-…. för mig … för alla. Vad gör jag med den tid jag har? … Jag gör väl så gott jag kan… för att leva, njuta, älska och älskas… det går så där. Men jag är en bra människa, och en bra man….. och jag förtjänar kärlek, och en skvätt kallt underbart gott kaffe i botten på espressokoppen.

De lärde sig EN sak från förra försöket

… (blogginlägg under skrivande, inte klart ännu)
Nu talas det i artikel efter artikel om det helvete folk med ”post covid” har haft. Efter ett totalt haveri med båfde säkerheten och effektiviteten kring de framhastade covid-vaccinen, så har man lärt sig en viktig läxa efter ”Svinifluensan” 2009, från det totalitära propaganda-ministeriet. Jag är ledsen, det går inte att kalla det nåt annat utan att bidra till deras hjärntvätt av människor. Men de lärde sig att INTE ge biverkningar och ev dödsfall till följd av vaccinet NÅGON SOM HELST UPPMÄRKSAMHET. Det gör man på olika sätt på flera fronter. Ett av dem är att hålla skräcken för virus uppe, man gör det genom att skriva att 30.000 har post covid. Vet efter alla lögner dessa herrar och damer stått för de tre senaste åren, så säger jag bara: BEVISA DET! Hur många av dessa fall, är egentligen, helt enkelt biverkningar av vaccinet?

Idag läste jag återigen om mycket skumma formuleringar på dödsfall av medelålders människor, som läsaren ät tänkt ska svälja. Vart är det oberoende faktagranskarna här ? Emma Chambers, skådespelerska, med bla i Notting hill, dog 53 år gammal. Enligt tidningen dog hon av ”naturliga orsaker”. Men snälla nån !!!! När i helvete ska folk börja inse att det är massor som inte stämmer av det de rapporterar. Idag i västvärlden dör du inte vid 53 års ålder av ”naturliga orsaker” Andra sajter säger hjärtattack, något som bla Dr John Campbell bett ansvarig vård och ansvariga myndigheter och forskare att utreda sambandet mellan den kraftigt ökade andelen hjärtattacker… men det görs inte! Den viktigaste frågan en normalt funtat människa då borde ställa sig borde vara: VARFÖR GÖRS INTE DESSA UNDERSÖKNINGAR! Och VARFÖR REDOVISAS INTE STORA DELAR AV FORSKNINGEN OCH UTREDNINGARNA KRING BIVERKNINGAR OCH DÖDSFALL!!!!!!!!?????

Sömnsjuka efter vaccinet 2009

alla andra komponenter tiöll varför vi kamn ha blivit sjuka?
fanns samma symptom innan covid, och nu ksallar man det för post covid, utan att eg ha något som bevisar detta

det är en diagnos, men hur sann är den?

Jag är inte en demokratisk Socialist – Jag är en bakåtsträvare!

…(Nu är inlägget färdigt)

Det är lätt att gripas tag över Olof Palmes smått geniala tal, inför Torbjörn Fälldin, där han förklarar varför han är ”demokratisk socialist” – retoriskt, är det lysande, det får en att känna som han står på det godas sida, och om man följer honom, tillhör man de goda, om man följer socialdemokratin, står man på de godas sida – eller gör man det?

1 – Min politiska resa
Efter allt som hänt under de tre senaste åren, när jag tvingats till insikter, jag nästan tycker är jobbigt att ha, och som raserade min världsbild nästan fullkomligt, min bild av hur *”vanliga människor” beter sig när de blir pressade. (Det finns anledning att återkomma till uttrycket ”vanliga människor”). Jag har aldrig någonsin röstat på Socialdemokratin… inte direkt, bara indirekt, genom Vänsterpartiet. Jag har vid ett tillfälle röstat på MP, stödröstat. Jag kommer aldrig igen stödrösta, oavsett vilket parti det gäller. Jag har som förstagångsväljare röstat på dåvarande Folkpartiet, och Bengt Westerberg.

2 – Insikter som svider
När det av politiker och Big farmaca skapades … jag återupprepar SKAPADES en global kris, under åren 2020 till 2022, och som vi nu dessutom drabbas av följderna till 2023, och gud vet hur många år framöver, När det kom att ske, med en majoritet av folkets godtycke och medhjälp. När jag insåg vad dessa vaccinbolag, läkemedelsföretag, myndigheter, organisationer, och folk omkring mig var redo att göra mot andra människor… så raserades min världsbild, och min bild av hur människor är och fungerar. Även många av de som man trodde man kände allra bäst, och de man trodde skulle stå upp för andra om det stormar. Oavsett om det stormar, eller om det är nån som skapar storm. För alltid … har min syn på omvärlden, politiken, och människorna förändrats. Den kan förändras igen så klart, eftersom jag alltid tvivlar. Men den kommer aldrig bli densamma som förut, och själva insikten är av godo, men gör ont…inuti.. när man tänker på det, blir påmind om det.

3 – Å andra sidan är jag inte heller
Med detta sagt, är jag än längre ifrån nuvarande konservativ-nationalistiska regering med moderater, kris-demokrater, Svärje-demoner— f’låt demokrater, och … vad hette det fjärde partiet nu igen ? … nästan ingen minns. Men han ledaren för de där som ingen minns vad de heter, konstaterade iaf ÖPPET om sig sina uttalanden, det de gjort sig skyldiga till, som även de andra gör men inte säger: ”Ja man säger ju en sak innan valet och en annan efter valet”. Nä jag vet inte vad som ska till för att jag ska rösta på något dylikt. Ganska massiva förändringar hos ALLA partier. Det finns många problem och illusioner kring demokrati. En av dem är att folk röstar delvis på partier hur de har varit för 20-30 år sen, och ovanpå det har de nästan aldrig varit det de utlovat sig för att vara …. ens då!

4 – Att ge ”blanka” fan
Det ligger närmare och närmare dock, att jag i protest avstår helt från att rösta, eller röstar blankt. Jag tycker bägge alternativen är legitima. Om de befintliga partierna och hela demokratin är så usel, att hela systemet måste underkännas av medborgaren, då är det fel enl mig att rösta blankt, och på så sätt ge dem att de iaf har högt valdeltagande.

5 – Finns inte
Det parti jag vill rösta på egentligen finns inte idag. Och det parti jag röstar på idag, utifrån fördelningspolitik och inget annat, är och dansar på gränsen på vad jag kan tolerera i avgörande frågor. Den mest avgörande är om även mitt nuvarande parti, tänker godta förslaget om ett europeiskt slags vaccinpass, där all information finns att tillgå om en, och de centralt kommer kunna stänga av en från delar av samhället, GODTYCKLIGT, NÄR HELST DE VILL.

6 – Detta sker nu… NU!!!
Det är faktiskt något som förbereds nu. Både nationellt och inom ”demokratiska” EU. Det finns som sagt var gränser, även för mig. Allt regnbågstjafs V håller på med, och Metoo, har jag nätt och jämt överseende med. Man kan inte få allt, men de viktigaste sakerna är medborgerlig yttrandefrihet, och frihet att röra sig överallt, det jobbar nu alla partier unisont, i tysthet med att reducera och inskränka, och inget parti har gett svar utåt till väljarna hur de tar ställning i frågan, utom S, som t o m driver frågan om att övervaka och styra medborgarna med ett sådant pass. Så NEJ, jag är INTE en demokratisk socialist, inte ens under Palme, och än mindre nu.

7 – Det SUNDA bakåtsträvandet
Det parti jag vill rösta på är FÖR decentralisering. De är FÖR att gå tillbaka till småskalighet, lokalt styre. De är emot all globalisering, som är en vidare form av socialnationalism (Nazism). Mitt önskeparti är emot förgiftning av naturen vi lever i och utav PÅ RIKTIGT (Inte som MP) Mitt önskeparti, vill på riktigt ta steg tillbaka i tiden, för att komma ifrån rovdriften av vår natur, monokulturen i jordbruk, och skogsbruk. Det ger mer ansvar och frihet till den lilla människan, som för större möjlighet att odla sin egen mat, hålla egna djur.

8 – Jag hade kunnat föreställa mig ….
Det partiet är FÖR yttrandefrihet på riktigt, riktiga journalister, och att gå tillbaka till när politikerna är anställda av FOLKET, som ju tanken med demokrati var och är. INTE som nu, anställda av Bill Gates, Klaus Schwab, Wallenbergarna, Blackrock, Pfizer etc etc. Jag är för det parti som tar tillbaka forskningen till det att forskning måste ALLTID kunna ifrågasättas, och ALLTID läggas fram bevis i det öppna. Det skedde INTE under den tid som politiker, medicinbolag, ANSTÄLLDE, och KÖPTE forskare, forskningsresultat efter egna kapitalistiska intressen, 2019-2023… och det är fortfarande lika illa med det. Jag hade kunnat föreställa mig Tage Danielsson for president – hade det inte varit för den lilla prekära detaljen att han inte längre är med oss. Annat än i allt han sagt och gjort. Som karaktären William Wallace sa i filmen, Braveheart:

”There’s a difference between us. You think people of this country exists to provide you with position. I think your position exists to provide those people with freedom. And I go to make sure that they have it”


9 – Anti-Ism-partiet ?
Jag vill inte namnge detta potentiella ”parti/rörelse” inte ge den en ism. Jag är emot ismer, jag är för fritt tänkande, och jag är i sanning en bakåtsträvare, på många punkter. Bakåt på de punkter där vi var närmare naturen, och inte skövlade vår jord. Men vad finns istället för det vi har nu? Vad finns istället för den i längden självdestruktiva tillika omöjliga tilltron till ständig tillväxt för alla? Vad finns istället för den typ av statsskick vi har nu, som vi kallar demokrati? Och vad är demokrati egentligen…EGENTLIGEN? Hur lurade är vi?

10 – Det finns fler frågor än svar. Och man måste drömma, ha visioner för hur man vill leva, för satt kunna förändra något. Man måste inte ha ”ambitioner” till en karriär som tar livet ur en, som gynnar de som sitter överst i den sk ”demokratin” och egentligen i praktiken inte är något annat än en annan FORM av diktatur, än den vi ser i Kina, Ryssland och Indien, Nordkorea.

Hur vill vi EGENTLIGEN leva? Och vilken värld vill vi lämna över till våra barn? Och vilka lärdomar och kunskaper vill vi ge dem? Jag vill framförallt ge dem färdigheten att ifrågasätta makten… ifrågasätta allt!

11 – Fel fokus ?
Lättjan, bekvämligheten, girigheten, oviljan att tänka, ta ansvar för vare sig själv eller nån slags gemenskap, genomsyrar och fräter sönder inte bara våra samhällen, utan i förlängningen hela vår värld, i förlängningen, hela vårt jordklot. Och det är knappast ”klimathotet” som är det som är akut när det kommer till miljöfrågor… men de har gjort oss blinda för allt annat. Så förgiftningen av vår jord och allt på den, inklusive oss själva kan fortsätta utan kritik, i skuggan av ”klimathotet” . Vi bryr oss helt enkelt inte. Inte ens om oss själva, i förlängningen.

12 – Ett samtal i det offentliga
Ett samtal, med utbyte av tankar och idéer, igår kväll på restaurang Grillhouse, med vän av olik politisk mylla än mig, med utbyte av idéer, tankar erfarenheter. politik, frihet, anarki, globalism, Woke eller to be awake, vilket tycks vara varandras motpoler i den politiska ökenlandskapet. Jag gillar dessutom att prata öppenhjärtigt med människor, INFÖR i miljöer där andra kan höra, och ”tjuvlyssna”, vare sig de drar upp saker i näsan, eller får insikter och nya tankar. Vi läser och tar del av vår omvärld, lyssnar på poddar och ser på videos, även av det som av makten inte är tillåtet för att beskåda, betrakta, fundera kring (”oberoende” faktagranskning) Vi går FÖR långt i våra tankar och samtal, och vad vi lyssnar på och läser, för det är enda sättet att finna sanningen. (Albert Camus).

13 – Jag ÄR en konspirationsteoretiker, och jag behövs
Jag har t ex gjort det till en del av mig själv att VERKLIGEN bli en RIKTIG konspirationsteoretiker. Det innebär för mig att ta ordet på orden, att ha teorier om konspirationer. konspirationer som är av ondo, i ordets ursprungliga betydelse, medan avslöjandet av ondskefull maktfullkomlighet, knappast borde vara ondskefullt, därav är konspirationsteorier HELT nödvändiga för en demokrati, för folks frihet. Det innebär även att i tanken, bör du tillåta dig att ställa dig frågor kring saker och ting, som du lärt dig/blivit programmerad avfärda som nonsens. Så fort någon med makt, eller de som följer makten blint, anklagar dig för att vara konspirationsteoretiker, dvs använder det som ett skällsord, för att få dig att sluta tänka i dessa banor, sluta ställa dessa frågor, då bör du fråga dig VARFÖR de gör det?

14 – Varför? hur ? När ? Var? Är kanske världens och livets viktigaste ord
Varför de inte vill att du ska ställa frågor. Även de allra mest spejsade tankar… frågor, om hur det ligger till, hur makten samarbetar, med oss som offer, är alltid relevanta, alltid nödvändiga. För om du utesluter dessa frågeställningar, ger du makten grönt för de allra värsta former av förtryck, medan vi tjafsar om småsaker. Om du eller jag skulle vilja vara diktator, och härska enväldigt, vore inte detta utomordentliga förutsättningar för ett sådant styre? tänk själv? Om något verkar föööör galet för att vara sant, ”go to far, that’s where you’ll find the truth”

15 – Vidare i samtalet
Jag och min vän, pratade vidare om virus, forskning, och hur det på senare tid blivit kutym, att ”lita på vetenskapen”, och att beställa resultat av ”forskarna”, och betala dem för att ställa frågor och göra experiment som obönhörligen leder dit finansiärerna av forskningen, vill att det ska leda. Istället för att som förr, alltid ställa nya frågor,, alltid tvivla, och alltid ledas dit forskningen tar oss, ledas dit sanningen finns, i den mån den finns att finna. Vi samtalade om Anarki, ett ord som kommit enkom att användas i negativ mening, likt ordet kaos, men har ursprungligen en annan betydelse: Anarki · Ett tillstånd som innebär frånvaro av härskare eller statsmakt. Vi/Jag problematiserar alla lösningar, statsskick, ideologier, -ismer. Utan stat, utan härskare, låter i vissa öron trevligt. Men då bör man beakta det faktum att det alltid kommer finnas de som vill döda, mörda folk, för ens egendom, för ens partner, och för tillgångar. Är det värt priset av att inte ha någon härskare?

16 – Nattväktarstatens fall på eget grepp
Likaså ifrågasätter jag (så klart, eftersom jag ifrågasätter allt) de högermänniskor som vill ha ett samhälle nattväktarstaten, som enda statlig aktivitet. Denna bygger dock på en illusion om starkast överlever, om djungelns lag, där de själva betraktar sig som de starka, iom att de har ekonomiska tillgångar, titlar, status, som de tror gör dem starka och osårbara. Men isf, varför skulle de då behöva en polismakt, en arme/militär??… Det är en illusion även detta, det de förespråkar, en dimridå, som inte bara är omöjlig, orättvis och galen, utan dessutom är oärlig om deras påstådda osårbarhet och styrka.

17 – Är vi lyckliga nu?
”Staten blir aldrig en bra förälder”, sa min vän under samtalet. Jag finner inget argument mot det påståendet. Jag fann det tvärtom för att vara sunt och klokt. Innebär det att jag inte vill ha någon stat? Jag vet inte faktiskt. ALL makt kan missbrukas, och det görs – alltid. Hur finner vi balansen? Jag vet inte. Det sa min vän utifrån del av vårt samtal som berörde Familjens splittring, feminismen, Metoo, regnbågspropagandan, och priset vi betalar för allt detta, oavsett vad vi tycker är rätt och fel i frågan. Vi pratade om ”kärnfamiljen” som nästan är ett svärord i dagens samhällsdebatt, nästan lika mörkt och svart ord som ”manlighet” eller ”manlig könsroll”. ”Kvinnans frigörelse”, från vad? ställde vi oss frågan. Kvinnans frigörelse från sin familj ? Vad var priset för att bägge föräldrarna gick ut i yrkeslivet? Priset var kontakten med de egna barnen, uppfostran och närheten till de egna barnen, var vad vi gav upp där och då. Var det värt det? Ta en titt på hur ungdomar mår psykiskt idag, och hur många som knarkar olagligt knark, och hur många som knarkar lagligt knark (antidepressiva)

18 – En annan vy
En annan vän, från en annan kultur, lik den som vi hade för hundra år sedan, med kärnfamilj, och tydligare könsroller, traditionella, pratar oxå om just detta, och hur han upplever att hans familj slits itu av denna regnbågspropaganda. denna ”jämställdhets-hets, till vilket pris som helst. Är vi jämställda nu ? Är vi lyckliga nu. Är de frigjorda kvinnorna lyckliga nu ?

19 – Att läsa och lära – och att läsa kritiskt
Jag läser mer böcker än någonsin, Jag läser ingenting som om det vore sanning. Inte utan att först ifrågasätta vem som skriver, har denne en agenda, har denne gjort tillräckligt med research? Har den missat något i sitt resonemang? Men böcker med många frågetecken ifrån författaren, är jag särskilt förtjust i. Dessa har jag större tilltro till, än de med stora och många utropstecken. Jag är bla inne på Ulf Lundells 3e bok om ”vardagar”, och finner den läsningen avslappnande, brutalt uppriktig från honom, både om sig själv, och vad han tänker och tycker om omgivningen och omvärlden. ”Uppriktig” betyder inte nödvändigtvis sann, och absolut inte ”fakta”. Men det uppfriskande i läsandet är satt han inte censurerar sig själv. I mina ögon är det ingen stor samhällsanalytiker, eller någon stor researcher, trots att han är oerhört beläst. För han saknar verkligen färdigheten att ifrågasätta ALLa auktoriteter, och ALL media. Han är förlåten. hans språk, och hans ocensurerade penna, är dock toppklass. Och behållningen för mig.


20 – Andra böcker
Andra böcker som jag läser, som förvånat mig vad de gett mig, är ”Galen i insekter” och den jag läser nu, parallellt med Lundell, ”Bevingad intelligens”. I första hand är det inte så att jag blivit expert på fågelnamn, fjärilssorter, och deras beteenden, även om ett och annat fastnat även av detta. Men framförallt har bägge böckerna gett mig ett perspektiv hur RIKTIG FORSKNING ska bedrivas, och vad man kan dra slutsatser av, och hur viktiga frågetecknen är även här. ”Att lita på vetskapen, är det mest ovetenskapliga påstående jag hört” Att ifrågasätta vetenskap, är hur man bedriver forskning och vetenskap”. Tänk vad man kan lära sig om man läser och ständigt ifrågasätter.

Helt enormt ju!


Massor av minusgrader utomhus.
Lätt, hälsosam ombry/oro/ampes över sådd.
Igår några Delphinium-frön i jord. (Riddarsporre)

Spelar Totalmix-listan på spotify, som är 8 dagar lång, om man spelar den från början till slut utan avbrott. En extremt bland mix, från dansband, visor, hårdrock, folkmusik, ABBA etc. Nu på shuffle dök en dansbandslåt om ”torkade rosor”, upp – medan jag kokade gröt, och diskade, o gjorde espresso. Kom att tänka på pappa. När jag var hos honom vissa helger, så satte han på lördagar igång radion med svensktoppen, körde igång dammsugaren, och sen gjorde han pappa-gröt (Kornmjölsgröt)

Espresson blev bra, lite syrlig, Gran Dia. nu med nyinköpta, begagnade kaffekvarnen Rancilio, blir finare och jämnare malt nu. femtonhundra spenn. Siktar på en saftigare espressomaskin så småningom. Men nu Frö-inköps-pank. Ja bortsett från utgifterna med kraschad mobil, som oxå gjorde sitt. Hade tänkt köpa läsglasögon hos optiker… inte nu ser det ut som. Men eftersom allt är så billigt nu, så kommer det snart säkert. Jag gissar att en Moderat regering dessutom självklart kommer hjälpa de som har det tuffast ekonomiskt. Det förstår ju var och en, att det inte är jag. Hon den där Vantesson eller vad hon hette i M, höll inte med Dadgostar i V om att pressa eller tvinga stora matkedjorna att bromsa prisökningarna. Hur det än är med den saken om det är bra eller inte, så tänker jag att hon Vantesson, eller vad hon hette, kanske inte kommer stå vid sitt ord om att stötta de som har det tufft, istället för att stoppa prisökningarna.

Apropå pappa och hög volym, på radion till svensktoppen, så minns jag när morfarn, Ture Hansson var i sommarstugan i Stordegersjön med Micke Svensson, Och min kusin Hans Modin. Morfar klev ju gärna upp vid 6-tiden och började dona o fixa. Han ville ju ha upp ”ungdomarna” också. Så han satte igång batteridrivna, antika radion, först på väldigt låg volym, sedan gradvis ökade så det inte gick att sova. När ”ungdomarna till slut klev upp, med håret på ända, och sömndruckna ögon, så plirade Morfarn med ögonen och sa:

– Jasså är ni uppe redan ?

Under samma session, blev morfarn bjuden på pilsner av ”ungdomarna”. Det ingick inte i morfarns tillåtna kosthållning eftersom mormor var helnykterist, ja bortsett från när det bjöds likör, då var hon snabbast ovch tommast i glaset. men det räknades liksom inte. Men eftersom vi alltid levt i ett patriarkalt samhälle, så var det ju vissa saker som en man inte bestämde själv över. vad mannen till ex tar på sig för kläder, har han inget att säga till om. Ej heller sina dryckesvanor. När en pilsner ställdes fram, framför morfarns ögon, plirade ögonen till igen och lågmält ”konstaterade han:

– Mmm smultronlemonad”

Mina Pfizer/Moderna/Astra-besprutade vänner, går omkring och snorar och hostar året runt nu. Och planerar in tid för den sjätte sprutan. ja, de som fortfarande är med oss, eller inte har cancer o sånt, som man inte kan få av vaccinering, eftersom det inte går att bevisa, eftersom ingen försöker bevisa det, och om nån bevisar det klassas det som desinformation… men ändå ! God bless you all. Huvudsaken är ju att ”nyttan överstiger riskerna”. Man skulle ju kunna intervjua de ansvariga på Pfizer till ex. Ja men ni minns förr i världen ? Då det var journalister som granskade makten, istället för att låta sig mutas av dem. Ja men jag är säker på att Pfizers VD säkert transparent och ärligt skulle svara på frågor. Njää… varför skulle makten granskas ?? Bäst att lita på dem!!!

Solen tok-skiner ute. Och de 18 minusgraderna, ska nog reduceras till några få, på dagen. Känner mig promenad-lat. Behöver promenadsällskap. Vi få se. DE e ju så många som har cov.. … host host, jag menar är förkylda nu.

Igår var det två fet… nä just det enorma kvinnor, satt igår på caféet, och småbråkade om precis allt med varann, …precis allt. B log och observerade. Jag missade, fick det berättat för mig. Vi hade dock ingen oberoende faktagranskare där som kunde bekräfta att det var på det viset. Om det hade varit det, så kanske de inte hade godkänt att de var fet… eh .. enorma, utan egentligen smala och smärta, eftersom det är elakt att säga att nån är fet. Dock är det inte fel att i tidningsartiklar och forskning kalla samma sak för fetma. Nja… vi får helt enkelt avvakta och se vad oberoende faktagranskare har att säga om saken, innan vi lägger upp det på Facebook och får en skylt i nyllet. En sån här:



Och den oberoende faktagranskaren måste ju även avgöra utifall de faktiskt var osams. Det var ju ändå 2 män/gubbar, i ett patriarkalt samhälle, som bedömde två fe… enorma kvinnor. Det skulle kunna vara grov… eh … enorm, kvinnofridskränkning.

Få se nu, vad mer?

Just nu: Svenskt börsfall efter amerikansk börskrasch //// – Just nu, en person död, voltade i rondell //// – Larmet: invasiv bakterie sprider sig bland barn //// – Uppmaningen, då får den sjuka skärpa till sig //// – Subaru outback 399.900 Vi bjuder på vårpaket //// – EXTRA ! Satte dit mördare, vill ha 30 miljoner //// – Jag har fått nog av kriminalitet, här finns gängen i ditt närområde //// – EXKLUSIVT. Ilskan mot tv-experten efteråt ”jävla mupp” //// – Toppen tog strid mot Putin, så straffas han //// – Frigör tusenlappar, använd enkla knepet //// – 70 avdrag du kan göra i år //// – Därför sluddrade han i sändningen //// – Löftet: ”ska fan köra över dem”

Nästa generations luftrenare: ”Nästäppan bara försvann” (egen anm Med bild på små runda klot som ser likadana ut som de som användes för att illustrera corona-virus) //// – Steffo kuppad i direktsändning //// – Promenera dig i form, följ expertens program //// – Subaru outback 399.900 Vi bjuder på vårpaket //// (igen) //// – Fredagsspecial: fixa superdipp till kvällen //// – Dagens plus, tidiga tecken på att du kan ha prostatacancer, ”överläkare, metoden ger hopp – då ska du testa dig //// – Enkla tips, så kan du sänka dina elkostnader //// – Come on casinobonus 2000 kr, + 200 free spins //// – Alla svenska barn måste ha råd med frisk luft //// – Förra älskarinnan. ”det låter bekant” //// – Subaru outback 399.900 Vi bjuder på vårpaket (3e gången) //// – Varnar: hälften som smittas dör, Podd: virus muterar, ”De måste brännas” //// – Ryska spion-nunnor tros ha lurat församling //// – Drottningens glädje: ”De älskar Sverige” Första orden om Madeleines flytt //// – 5 tecken på att din partner slutat älska dig, ”vanligt att detta händer med sexlivet”

Ingen ”delvis falsk information, kontrollerad av oberoende faktagranskare” här inte!
Det torde betyda att allt i de gråa fälten OVANFÖR är 100 % sant? Nä vaddå .- jag bara undrar !

Utdrag ur dagens TV-program, för att få en inblick i vårt samtid:

10:00   Hemmagympa med Sofia
10:20   Strömsö
10:50   Sverige!
11:20   Hockeykväll
11:50   Snövita drömmar
12:20   I vår herres hage
13:10   Ginos italienska frestelser
13:35   Ginos italienska frestelser
14:00   Drömslottet
14:50   Hundra procent bonde
15:35   Beatles forever
15:45   Raskenstam
17:30   Sverige idag
18:00   Rapport
18:17   Kulturnyheterna
18:28   Sportnytt
18:33   Lokala nyheter
18:45   Go'kväll
19:30   Rapport
19:55   Lokala nyheter
20:00   Bäst i test
21:00   Carina Bergfeldt
22:00   Svenska nyheter
22:30   Cyklopernas land
23:00   Rapport
23:05   Billions
00:00   Dejtingsoffan
00:25   The good place
00:45   Djävulens advokat
01:30   När hiphop tog över
04:45   Sverige idag
05:15   Go'kväll

tvåan

09:00   Forum
12:00   Rapport
12:03   Forum
16:00   Rapport
16:05   Forum
16:15   Världens historia: Kvinnan som knäckte maf...
17:05   Svenskfinland runt
17:15   Nyheter på lätt svenska
17:20   Nyhetstecken
17:30   Oddasat
17:45   Uutiset
17:55   Anslagstavlan
18:00   Ishockey
20:00   Hamida - en afghansk filmstjärna från Alin...
21:00   Aktuellt

3an

08:40   Svenska Hollywoodfruar
09:30   The mentalist
10:30   Masterchef USA
11:35   Lyxfällan
12:40   Below deck Mediterranean
13:45   The real housewives of Beverly Hills
14:50   Vanderpump rules
16:00   The mentalist
16:55   Below deck Mediterranean
18:00   Lyxfällan
19:00   Hemliga beundrare
20:00   Strandhotellet
21:00   Min låtsasfru
23:30   Zombieland: Double tap
01:40   Playing it cool
03:35   Vanderpump rules
04:30   Undercover boss US
05:30   Nanny

4an

12:00   TV4Nyheterna
12:10   TV4Vädret
12:15   Köket
12:25   Hem till gården
12:55   Bytt är bytt
13:55   En plats i solen
14:55   En plats i solen
15:55   Grand designs Nya Zeeland
17:00   Efter fem
17:50   Bli vän med V75
17:55   Efter fem
18:50   Keno
19:00   TV4Nyheterna
19:20   TV4Vädret
19:30   Postkodmiljonären
20:00   Talang
22:00   TV4Nyheterna
22:05   TV4Vädret
22:15   Sweet home Alabama
00:25   Journeyman
02:25   Kingpin
05:00   Husjägarna

5an

08:45 Property brothers
09:50 Grey’s anatomy10:55 Vägens hjältar
12:05 Alla mot alla med Filip och Fredrik
13:10 Sommaren med släkten
13:50 Sommaren med släkten
14:20 Salvage hunters
15:30 Tunnelbanan
16:45 Gränsbevakarna Australien
17:20 Gränsbevakarna Australie
17:55 Vägens hjältar
18:50 Alla mot alla med Filip och Fredrik
20:00 Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott
22:35 Gränsbevakarna Sverige
23:40 Vem tror du att du är?
00:40 Naked attraction UK
01:55 Gränsbevakarna Australien
02:25 Gränsbevakarna Australien
02:55 Alla mot alla med Filip och Fredrik
03:55 Salvage hunters
05:00 Havets hjältar

6an

09:00 Mr Mayor
09:30 Viaplay vinter
10:00 Alpint
11:15 Viaplay vinter
11:30 Svenska truckers
12:30 Viaplay vinter
13:00 Alpint
13:55 Viaplay vinter
14:30 Seinfeld
15:00 NCIS: Los Angeles
16:00 SEAL team
17:00 SEAL team
18:00 The mentalist
19:00 The mentalist
20:00 Hawaii five-0
21:00 Mission: Impossible – Rogue nation
23:45 Ocean’s twelve
02:15 SEAL team
03:15 Brottskod: Försvunnen
04:15 Family guy
04:50 Family guy
05:20 Seinfeld

7an


09:00   Hundar utan hyfs
10:00   En plats i solen
11:00   En plats i solen
12:00   Trädgårdsmästarna
13:00   Home and away
13:30   Judys domstol
14:00   Mord och inga visor
15:00   Lilla huset på prärien
16:00   Det okända
17:00   House
18:00   Doktorn kan komma
19:00   Hundar utan hyfs
20:00   Mord i paradiset
21:00   Mord i paradiset
22:00   Miss Marple
00:00   Love Island Sverige
01:00   Monica Z
03:25   Det okända
04:25   Judys domstol
05:00   Judys domstol
05:30   Judys domstol

05:55   Hela England bakar

8an

09:10 Masterchef – the professionals
10:35 Dr Phil
11:35 Dr Phil
12:35 NCIS
13:40 Grey’s anatomy
14:40 En plats på landet
15:45 Foyle’s war
18:00 Antiques roadtrip
18:55 Antiques roadtrip
20:00 NCIS
21:00 Doc Martin
22:05 The affair
23:20 The affair
00:30 Husfixarna Norg
01:30 En plats på landet
02:30 Grey’s anatomy
03:25 Good trouble
04:25 Good trouble
05:25 Idas fristelser

9an

08:50 Dödlig fångst
09:55 Wheeler dealers
11:00 Alaska: The last frontier
12:05 Salvage hunters
13:15 Wheeler dealers
14:25 Ullared
15:35 Kustbevakarna & SSRS
16:50 Gränsbevakarna Australien
17:30 Golf
00:05 Havets hjältar
01:05 Tunnelbanan
02:10 Sommaren med släkten
02:40 Sommaren med släkten
03:10 The walking dead
04:20 Alaska: The last frontier05:25 How do they do it?

.

.

.

.