Att ha att göra med människor – När inte ens jordgubbar med grädde muntrar upp


Jag känner ju igen mönstren, från både arbetsliv, och föreningar som Bangolf och boule, och nu även då Kolonilotter. På en arbetsplats uppstår en hierarki, det de som kommit in sist eller har lägst lön, oftast har längst rang och rättigheter. Speciellt inom kommun och stat kommer många dumma beslut, uppifrån, medan de som kan jobbet, blir överkörda och får lägre lön. Småföretagande är helt annat, många småföretagare, jobbar och sliter riktigt hårt för småpengar, andra jobbar och sliter hårt för större pengar. Men sliter också med byråkrati, och miljoner regler


Att ha att göra med människor

Jag känner ju igen mönstren, från både arbetsliv, och föreningar som Bangolf och boule, och nu även då Kolonilotter. På en arbetsplats uppstår en hierarki, det de som kommit in sist eller har lägst lön, oftast har längst rang och rättigheter. Speciellt inom kommun och stat kommer många dumma beslut, uppifrån, medan de som kan jobbet, blir överkörda och får lägre lön. Småföretagande är helt annat, många småföretagare jobbar och sliter riktigt hårt för småpengar, andra jobbar och sliter hårt för större pengar. Men sliter också med byråkrati, och miljoner regler och lagar. Och när det gäller föreningar är det lite upp och ner vända världen, där har den som håller i allting ingen makt enligt föreningens stadgar och har svårt att ”sparka” någon även om de motarbetar verksamheten. . Till sådana sällskap söker sig allehanda människor som i första hand INTE är intresserade av verksamheten, utan snarare att få ut så mycket som möjligt och verksamheten, och behöva göra så lite som möjligt. Föreningslivets struktur bjuder in till det, likt odlingar bjuder in till objudna matgäster.

Det finns det jag kallar för andra-maj-odlare, som sår frön den andra maj. låter det växa igen, och blir förvånad över uteblivet resultat. Det finns mys-odlare som egentligen bara är lata och vill mysa i trädgårdsmiljö. Det finns de som inte vill vara på lotterna om det är för blåsigt, om det är för myggigt, om det är för soligt och varmt, om det är för kallt eller om det regnar. Så finns det dom som väljer alla eventuellt roliga saker som dyker upp omkring före eventuella plikter. De flesta av dessa förväntar sig att en eller några eldsjälar gör allting åt dem, och att man fortfarande har rätt att kräva en massa saker av eldsjälarna. När människan sätts ihop i grupperingar som man själv inte valt människorna omkring sig, uppstår slitningar. När man som i föreningslivet sätter upp regler för att saker ska bli rättvist, blir saker allt som oftast väldigt orättvist. Att vara föreningsledare, är som att vara småföretagare, utan att ha något att säga till om i företaget.

Allt som oftast söker sig så kallade ”solidariska” människor till föreningar. Där solidariteten ska vara riktad till deras fördel eller till de som förstör. Jag har exempel på där man tycker att jag ska ha tolerans mot att människor, inkluderat, barn, förstör och stjäl grödor. En kvinna vars barn sprang in på nysådda lotter, som ursäktade beteendet med att ”de var för små för att förstå”, då jag menade på att hon, mamman borde förstå., och förhindra. En man som tyckte jag var snål och dum i huvet som inte lät honom ta av våra grödor, och jag svarade med: – Ja det är möjligt att jag är dum i huvudet, men du får ändå inte stjäla våra grödor. När jag spelade bangolf skulle jag ha förståelse för att man slog sönder banorna. och i arbetslivet skulle man aldrig aldrig kritisera någon ovan sig i hierarkin.

Jag känner mig återigen som jag fått punktering i själen, efter att några ”proppar gått” (arg). Och det har inte gått över. Inte ens jordgubbar med grädde får mig på gott humör. Jag är fortfarande inte säker på om jag orkar med det här nästa år. Jag ville bara odla mina grödor o va ifred. Det finns belöningar, främst i giftfria grönsaker och bär, men det finns alltid risk att det negativa överväger. Det finns många bakslag bara i det faktum att naturen ser våra odlingar som ett skafferi, och äter det de kommer åt. Tyvärr verkar det även gälla homo Sapiens. Och jag är mer än lovligt trött på människor som utnyttjar andra människor… speciellt om det är mig de utnyttjar.

För nån dag sedan hjälpte jag A-K 78 att flytta möbler, för hon är en kvinna som hjälper andra människor hela tiden. Jag tvekade inte en sekund på att hjälpa till. Men såna människor blir ofta utnyttjade.
Vet inte hur jag ska laga denna själsliga punktering, vet fortfarande inte om jag vill hålla på med odling i det här formatet, … om jag bara haft ett eget torp ute i skogen, långt borta från utnyttjande homo sapiens, och invasiva mördarsniglar, en katt, några höns och en gris som hette Särimner.